ridgymnasium
Går i åttan och börjat fundera på vad jag vill gå på gymnasiet och vill gärna gå på ett ridgymnasium där elevboende finns och riksintag(bor i Norrland). Skulle gärna vilja gå på ett gymnasium där även unghästutbildning ingår osv då jag är väldigt intresserad av rida in och utbilda (är glad jag har den förmånen nu att jag får chans att göra det och tyck det är väldigt roligt(rider in 4-5 st) Sökt runt och hittat typ strömsholm osv men skulle gärna vilja höra vilka ridgymnasium andra tyck är br/mindre bra osv. För och nackdelar gärna av personer som gått på ridgymnasium eller känner någon. Litar inte så mycket på broschyrer osv då ex wången hade jättebra broschyrer osv men min syrran gick där men hoppade av efter 1/2 år pga väldigt mkt.
Min kompis gick på ridgymnasium, Bollerup, men hoppade av i början av tvåan. Hon tyckte boendet var extremt stökigt, folk som hade sönder saker, lurade varandra, andra boenden som knackade på fönster, klädde ut sig och bara skrämmde upp varandra. Något annat som också förstörde lite för henne var stalltjänsterna som i princip gick på tid - men annan undervisning gillade hon.
Hon hade nog otur med vilka hon hamnade med då de klasserna som började med henne i ettan, var något av de stökigaste. Men ja, tänk på att elevboenden kan vara rätt jobbiga (kan ju också vara helt fantastiskt, men ja)
Jag har sökt till Grans naturbruksgymnasium. Ett litet tips bara för dom har en ganska stor hästinriktning och även elevboende :)
#1 jo var ungefär det som var på min syrras gymnasium(hon gick på wången) men anledningen till just hon sluta var dels det men även hästarna å utbildningen i sig. Även hört från en som gick på ett ridgymnasium söderut att det kunde vara stökigt osv, men just det tycker inte jag gör så mycket, sålänge det inte är såhär taskigt å mobbning osv. Det jag tänker mest på är utbildningen och hur själva det är. Att hästarna ska vara fräscha å bra lärare å instruktörer. Tänker också att hur miljön osv blir i klassen beror nog väldigt mkt på vilka personer osv.
Forslunda naturbruksgymnasium i Umeå är ett fint alternativ om du inte känner för att gå i en skola på andra sidan landet så att säga, elevhem finns såklart. Där får du dock bara lära dig om unghästhanteringen i teorin. Första året du går där är det inriktning på både trav och ridning och ridningen sker på javascript:nicTemp(); och travträning har dem i skolans egna travstall. Forslunda har fler linjer än häst förstås, eftersom det är ett naturbruksgymnasium, så det finns mer variation i pluskurserna du får välja sedan - som svets som min syster lade till som pluskurs. Hästskötarutbildning och tappskokompetens ingår i utbildningen också, men även en del traktorkörning.
#2 Känner en som går första året där, fast man har väl bara garanterat boende där första året? samt så känns det "nära" och kan kan fara hem på helgerna, vill hellre flytta " till andra sidan landet " så man kommer hem endast på långa loven. (skulle typ helst vilja flytta hemifrån nu och flytta till typ Frankrike och bara komma hit en gång per år för att hälsa på min storasyster. Den enda "hemlängtan" jah kommer ha är till min syrra eller travstallet, men samtidigt så kommer min syrra flytta inom några år då hon just fullt arton. Och det känns som bara jag får ta med min passhäst, så kan jag flytta hur långt som helst ;) #4 ska kolla upp det! Vet du såhär spontant ( går kolla upp och tänkte göra det) ungefär hur bra betyg man behöver ha? Vill gärna gå på ett där det krävs lite högre betyg då det känns som det är "högre kvalité" på studierna osv (att folk tar det seriöst och försök få dem högre betygen) men har ingen aning vad som krävs på andra skolor än. Fördelen med Umeå skulle ju vara att det är nära men ändå en liten bit så man bor där. Me man skulle kunna fatta till sk, Umeå, boden om det är trav osv Samt enklare resväg. Får man ta med egen häst dit?
tittat på dem ni skrivit ovan men tror inte dem skulle vara något för mig, pratat med mina föräldrar och pappa skulle höra med sin kusin(som har många kontakter inom svensk ridsport, tränat dressyryttare i högre nivåer(om jag inte minns fel någon landslagsryttare, men på den nivån iaf) om vad hon hört om olika ridgymnasium vad elever tyckt varit bäst och vad arbetsgivare osv helst tar elever(till jobb) ifrån osv.
sen har jag praktik mot sommaren så vi prata också om att höra med ex strömsholm om möjlighet att vara på praktik där en vecka skulle fungera(finns ju vad heter det möjlighet att vara där en dag osv å skugga en elev, men då det är så långt bort skulle det varit bra om man kunde vara där en vecka för att få intryck osv) så tänkte höra med min syv om två veckor( precis fått sportlov, vi får eg imorn men är ledig då haha)
låter det som en bra plan tro?