Hemmagjord uppvärmd vattenbalja...
Hej! Vi tyckte att en Thermobar var så jäkla dyr så vi köpte istället en vanlig vattenbalja. För att den ska hålla värmen har vi lindat en elkabel runt den och sen limmat fast en "matta" runt om med limpistol. Vi skruvade fast den i ett hörn i hans vindskydd och tog sladden ut ur andra sidan av vindskyddet och sen runt en snöhög osv så inget av sladden ligger inne i hagen. Vet inte riktigt vart jag vill komma med det här inlägget men tror ni att det här funkar?
Det kan fungera, hur tjock är "mattan" undertill och i vilket material?
Skulle rekommendera att ni sätter baljan med värmekabeln (hoppas jag du menar?) och mattan runt i en annan balja, som skyddar. Och anslut det hela till nät med jordfelsbrytare.
Har läst och hört att man bör vara extremt försiktig med dessa hemmabyggen. Man måste veta vad man håller på med, samt vad för elkabel och material som är lämpliga att använda. Minsta fel och den kan antändas. På stallen jag stått på har alla enats om att hemmabyggda värmekar inte används till hästarna. På stallen har alla kört med Thermo Bar. Finns ju en anledning till att det inte är så många som bygger egna värmebaljor, och istället köper en från ett tillförlitligt företag. Säkerheten, då hästar som vi vet är otroligt benägna till självskadebeteenden 🤪
Ett tips är att göra ett isolerat kar, då fryser bara ett lager på ovansidan som man kan slå slöjder istället för att allt vatten fryser. Har gjort tre sådana i olika storlekar, kan ge bättre beskrivning imorgon.
#1 det är en yogamatta så inte jättetjock.
#2 menar självklart värmekabel. Kan höra med föräldrarna om dom skulle kunna fixa något sånt :)
#3 Jo jag hade ju helst velat ha en Thermobar men dom är så jäkla dyra och vi har inte riktigt ekonomin till det just nu. Vi har haft den en dag ute i hagen nu och det verkar då fungera hittills.
#4 du får gärna beskriva hur du gör men jag tror att mina föräldrar blir lite sura om jag ber dom köpa massa nya saker nu när dom har kämpat och fixat ihop den här…
Hemmasnickrat bygge med el kan bli livsfarligt!!! Ha istället en ordentligt isolerad balja med tjockt frigolitlock ni lägger på över natten och fyll på med en dunk varmt vatten på morgonen.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Vi har valt bort hemmabyggen, förmodligen för att vi har en elektriker i stallet…
Nu är våra hästar bara ute dagtid, men de har en stor plastbalja (typ murartråg) som är "fodrad" på utsidan med tjock frigolit varpå alltihop står i en likadan men större balja.
När det är snorkallt (som nu) så fyller vi på varmt vatten på morgonen och lägger på ett isolerat lock när vi tar in hästarna på kvällen.
Vi brukar dessutom ta med en mindre dunk med varmt vatten när vi ändå ska luncha eller någon ska hämta sin häst.
I hästarnas vattenhinkar i uteboxarna har vi flytbrickor. De funkar faktiskt över förväntan, jag trodde mest att det var en dyr ploj…
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Men här är det såpass kallt så det kommer frysa jättefort :( vet inte vad jag ska göra för nu har jag tjatat länge om att fixa någon varm balja så det känns fel att säga att dom ska ta bort den…
Vi byggde en låda i trä med frigolit i runt om baljan. I baljan stoppade vi en värmegrej man har i akvarium. Vattnet klarade sig helt okej faktiskt.
Jag kommer be att dom köper en plåtskiva och lägger runtom istället och tills dess drar jag ut kontakten på morgonen när han går i hagen
#9 Ni hade väl inte doppvärmaren åtkomlig för hästarna?! Och baljan var väl stooor hoppas jag? 😮 Skulle aldrig få för mig att ha en doppvärmare i ett hästkar! Sitter sällan fast bra, är jättelätta att ha sönder, och känsliga för luftkontakt då dem är påslagna om minsta vattennivå-gränsen överskrids. Själv haft en som exploderat.
#10: Plåt är nog inte så bra, det leder både värme och elektricitet. Det enklaste är att köpa en balja till och sätta anordningen i den. Vattenbaljor är sega och tåliga och leder varken ström eller värme, så de skyddar utmärkt. Jordfelsbrytare är det viktigaste.
Men jag tänkte mer ha den ovanpå yoga mattan för att han inte ska kunna bita och komma åt sladdarna.
#13: Om du sätter hela baljan, med matta och allt, i en större balja, så kommer han inte åt några sladdar.
#11 vi hade ett lock med hål vart hästarna stoppar ner mulen och dricker och vart det var täckt satt värmaren. Tyvärr vissa gånger när man kom hade dom inget vatten alls då ägarna var pantade. Men var ju en 25liter runt välja åtminsonte tror jag så det behövdes ändå dricka rätt mycket innan den kom ovanför vattnet. Är man duktig på fylla vatten hade den inte kommit fram något.
Men då måste vi ju först köpa en större balja och då värmer jag hellre upp de på natten och drar ut strömmen ur den sen