Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 444 ggr
tessa
0

Förkylning eller influensa?!

Hej!

Ni som har läst min tråd: "solen skiner trots snor", vet att jag är förkyld. Riktigt jäkla förkyld. Eländet kom i slutet av förra veckan, med halsont som bara blev värre värre… rösten har pajjat, feber och huvudvärk med snörvel och trötthet.

Nu till min fråga - hur vet man om man har "vanlig" förkylning eller influensa? Bara nyfiken, eftersom detta är den jäkligaste förkylning jag haft på år och dar.. vissa förkylningar kan man ju ändå leva med och faktiskt gå till jobbet med men jag har varit totalt däckad i sängen, förutom de stunder jag pallrat mig ut med hundarna eller ut till stallet till pållarna.

mvh Tessan - som nu äntligen mår liite bättre och (förhoppningsvis) kommer att bli ompysslad av en hemkommande sambo imorgon.. Extra trist att vara sjuk när ingen ömkar en ;)

lisette
0

har man influensa så kommer det väl från två håll? man har huvudvärk, mår allmänt kasst?

tessa
0

jadu lisette, det är ju så man mår även vid förkylning så min fråga kvarstår… =)

Fast vad menar du med två håll?

lisette
0

spyr o diarré

tessa
0

#3: Va? När man har influensa? näää… då är man ju magsjuk!

Snuttan2
0

Inflensa gör väll inte att man spyr och får diarré?… Tror inte det.

Däremot skulle jag fundera på om du fått någon inflammation när din förkylning blivit så djupgående. Kanske dags att besöka läkaren för att få antibiotika?

tessa
0

#5: Läkare? Näsch, det kostar ju pengar… ;) Skämt åsido, drar mig för att nyttja antibiotika då jag haft ett par kurer mot infekterad piercing och fått magen totalt skrotad under kurerna… = nästan som att vara magsjuk. Isch!

Men något att tänka på om det hela inte blir bra..

Snuttan2
0

Fast hur har du tänkt att det ska gå över nu? ;)

gejsa
0

#7# Allt går ju över med tiden. :) Jag går också sällan till doktorn. Då ska jag må väldigt dåligt isf.

tessa
0

Snuttan: haha får väl krasst hålla med gejsa, det går väl över….

Men självklart får jag se till att kolla upp mig själv om jag inte snart blir bra. Men en rejäl förkylning sätter ju ned kroppen rätt rejält, så det kommer nog att ta ett litet tag innan jag är på topp igen..

Snuttan2
0

Jag skulle aldrig våga köra på den metoden… För varje inflammation vid förkylning risker jag att förlora hörsel :(

tessa
0

Förlora hörseln??

Snuttan2
0

Inte hela hörseln förhoppningsvis ;)

Men jag har fel på hörselgångarna och trumhinnorna efter för mkt förkylningar som övergått till öroninflammationer å tål inte öroninflammationer vilket jag får så fort jag blir mer än ltie förkyld.

lisette
0

varör rekommenderas då vitpepparkorn för magen när influensan börjar gå?

bubbelbubbel
0

om man får influensa brukar man få tokont i hela kroppen, och feber. samt förmodligen en förkylning

jag drabbades av nån endagsflunsa för ett tag sen, hade över 38 i feber vilket är höööögt för mig, och var totalt däckad, hade ont i precis varje mm av kroppen. uuusch.
sen på morronen var det borta.

gejsa
0

#13# Du tänker på vinterkräksjukan.

tessa
0

#13/15: precis.. vitpepparkorn ska man ta mot magsjuka.. =)