Hur Liten???
JAG har hört att den minsta hästen är runt 50cm. Är det så??
HAr ett shettis på ca 93cm….
Då räknar man inte med föl då!! Fallabellan är ju den minsta men hur hög kan den vara?!!
Som lever nu, eller som har funnits?
min kompis läste om en minishettis föl som BARA var 35 cm ( det var ju ett föl)

OKej…. Som lever nu!

GIck in till afton bladet och titade.. Tack då vet jag den var värkligen liten:p
#7 Och BEDRÖVLIGT vanskapt…
Det är fruktansvärt med folk som åker runt med missbildade hästar och visar upp och tjänar pengar, när de uppenbart är vanskapta!
En minishetland SKA se ut som vilken shetlandsponny som helst, bara mindre…

Jag tycker att hon är söt!!

#5 tycker synd om den hästen :(
Jag tyckte den var söt med jämförelse med den stora hästen..
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#6 ok, jag läste en gång annars att det har funnits en falabella som var 38 cm.
Tycker också synd om den. Den får liksom inte leva ett vanligt hästliv för att den är liten :/

vi hade en mini shettis på vårat stall förut men han är nu gammal(25) och har flyttat. Han heter tummetott. Han såg inte alls vanskapt ut.det är väl olika. Han är dock större, 89cm.

min är 90cm

amerikansk miniatyr kanske?

så var det ja! visste att den var från amerika.. men visste inte namnet, å det där va ju ett rätt logiskt namn :P

:D de är häftiga faktiskt. se verkligen ut som en stor häst i litet format.

Verkligen helcoola! Jag och några kompisar som red kadrilj där blev verkligen Helt sålda på den! Gullade i stallet hela tiden med den :P
En av Lyriks gamla sommarbeteskompisar var shettis. Tummeliten, 78 cm hög. Dog tyvärr för 2 höstar sen, 28 år gammal.
#17 hans benlindor kan då inte va så himla långa :D
Enligt den där artikeln i aftonbladet så har hon en dväggen i sig, alltså är hon precis som en dvärg fast i hästformat, och egentligen är det ju inget fel i det med tanke på att det finns dvärgar bland människor också… Hon är inte rätt byggd, men det är ju inte helt säkert att hon lider. Om hon inte har ont av det och ändå kan äta och leva ett ganska normalt liv och om de andra hästarna i flocken accepterar henne så har hon ju det rätt bra egentligen.
Och dom tänker ju inte avla vidare den genen iaf som jag fattade artikeln iaf. den är väl ganska smart??
#25 - jag skulle snarare kalla det för en "krum" ponny. Det är ett recessivt anlag som ger vanskapta ponnyer - här i Sverige är det olagligt att använda ponnyer med detta anlag i avel. Hingstar som lämnat EN sådan avkomma tas ur avel, för ston kan man bara rekommendera, men man hoppas att stoägarna tar sitt ansvar.
HUR vet man att hon inte har ont av det?

#27 jag sa om hon inte har ont av det, jag sa inte att hon inte hade ont. Jag har för sjutton bara sett hästen på den bilden, jag kan inte direkt uttala mig om saken.

mamman till han är 83 cm.