Behöver hjälp (igen)
Min sköthäst (helga) är VÄLDIGT sur när man spänner sadelgjorden. Alltså hon tar INTE bara bak öronen utan hon går omkring samtidigt och ber man någon att hålla henne så sliter hon sig. Hur ska jag göra??

det bör du kolla upp,hon har nog kanske ont
Antagligen har hon ont och de kan ju va pågrund av sadeln eller så spänner du/ni sadelgjorden för mkt för snabbt. Testa att spänna den succesivt. Spän något hål, gå runt med henne, spänn lite till. Du behöver inte spänna den helt förens du har skrittat fram. Då kan du ju ta de sista så att sadeln stannar där den ska :P

min dam är oxå lite grinig när det gäller att spänna gjorden, jag tror att hon är mest kittlig….
jag spänner bara på förstsa hålet till en blrjan o spänner sen varteftersom… då är det inga problem alls..

Säger som de andra, helundersökning utav hästen för att se att det inte är något fel någonstans, och sedan sadelmakare/utprovare som kan kolla egenom sadeln.
Ingen sadel och helst ingen träning fram till det.
Hon har kanske ont någonstans…
inte för att det här har med saken att göra men var inte du skötare på en häst som hetter Hyponita lr liknande nyss?
#5 Har för mig att Helga bara är ett smeknamn.
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se
Jodå det är bara smeknamn, i söndags var hon sur som vanligt men det gick mycket bättre :D
Skriv ett PM till mig så kan min mamma och hästmassörer komma och se på ryggen. Vi sysslar med sadelutprovning och hästryggar och kroppen.
Var ställer du henne ? vid ryktborstarna? isf kan du ta en grimma över tränset o grimmskaft o snurra de runt den stolpen,

Kanske hon bara tycker att det är obehagligt, vem skulle inte tycka det egentligen?
Det gör min häst iaf, hon har varit sådan sedan hon fick sadel på sig för fösrta gången så att hon har ont någonstans eller att sadeln inte passar är uteslutet.
För mig har det hjälpt att spänna lite åt gången, mycket lite.