Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 800 ggr
Katter3
0

Steglängd

Tänkte rida över lite cavaletti med Jazz nästa gång. Men behöver ha svar på en fråga: Hur långt ska det vara mellan bommarna? Jazz är 174 cm i mankhöjd, tar ganska långa steg.

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

reddie
0

1,20 m fungerar super i trav för min grabb på 165

Anna
0

Jag skulle tro att runt 1,20m som reddie säger i #0 skulle funka, kanske lite längre avstånd då Jazz är lite större? Du kan ju börja någonstans kring 1,20m och sedan länga/korta avstånden ifall det behövs.

När jag rider cavaletti med Windy som är D-ponny, runt 145cm hög, tar rätt långa steg, brukar det gå bra med runt 1m. Men hon är ju mindre ;)

Detta i trav då.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Katter3
0

Tack för hjälpen, ska börja med 1,20 och se vad som händer. :)

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

nannan
0

1,20 är ganska normalt för 3-4 bommar. Vill du ha fler bör du korta avståndet något, rider du t.ex. en serie med 10 bommar för att träna takt och schwung är det svårare för hästen att orka igenom hela serien med 1.20 avstånd…

Det kan hända att du behöver länga, ha någon till hands på marken som lätt kan rulla bommarna till dig! :)

Katter3
0

Tänkte bara ha 3-4 bommar, och mamma kommer att stå på marken och hjälpa till. :)

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

nannan
0

Hur gick det?! :)

Katter3
0

Det var frost inatt, och ridbanan var stenhård, så det gick inte. :/ Och vid huset där ridbanan finns kom det en rottweiler springande och skällande, vilket resulterade i att Jazz blev skitskrämd och galopperade det fortaste han kunde ut på det sådda fältet… Tog en stund innan jag kunde få honom att sakta av. Eftersom det var hårt så skadades inte grödorna, som tur var.

Är ledig på måndag nästa vecka, hoppas på att ridbanan är mjuk och fin då. :)

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

nannan
0

Varför är det alltid så?! Man planerar och fixar och donar, men sen går allt i ens väg bara fel?! ;) Haha, lycka till nästa gång! Personligen skulle jag hoppa idag, men snö och grejer.. Njae, tar nog det en annan dag!

Katter3
0

Det blir alltid så, att när något roligt ska hända så ställer vädret till det. ;)

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se