Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3561 ggr
Peppe
0

Helklippt häst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Behöver en helklippt häst ha ett vintertäcke med hel/halvhals ute eller räcker det med ett "vanligt" 400g ute och eventuellt ett fleecetäcke under om det blir riktigt kallt?

Peppe svettas floder med klippningen han har nu så skulle nog behöva helklippas, men vi har inte råd med ett nytt täcke för över 1000kr, speciellt inte när det inte ens är jag som har honom.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

-Japp-
0

Japp är helklippt och sen i vinter när det är kallt kommer han ha ett 400 grams Pessoa täcke, utan hals..

Att lägga 2 täcken på varandra gör ingen större effekt, dessutom blir det bara tungt och klumpigt..

Peppe
0

#1 2 täcken på varandra är varmare än ett. samma sak med strumpor i skor. hellre 2 lagom tjocka än ett par enormt tjocka ;) luftlagren emellan värms upp och ger extra värme

Thorsson
0

hmm, man kanske skulle vänta ett tag, det blir ju säkert kallare snart :/ Men visst skulle man nog bara kunna ha ett fleecetäcke under vintertäcket om han fryser efter klippningen :)

Peppe
0

#3 ska han klippas är det bäst att göra det nu när det är milt så han hinner vänja sig vid att vara naken innan det blir kallt

Peppe
0

frågan är alltså om jag måste köpa ett nytt täcke med hals eller om han kan ha sitt 400grams utan hals om han helklipps?

Snuttan2
0

Jag känner nästan bara helklippta hästar å det är oftare än annat hästägarna som bara gillar eller vill ha helhals. Är få hästar som är så frysna att de behöver täcka in halsen bara de har nog om kroppen.

Peppe
0

#6 så jag kan med gott samvete klä av honom pälsen och klä på täcke utan hals? =)

Thorsson
0

#4. Du har en poäng. Tror inte det är så farligt. Du behöver nog inte köpa nytt täcke, det smidigaste om han fryser är nog att slänga på ett fleece täcke för en varmare effekt!:)

Snuttan2
0

Jag skulle göra det. Skulle bara sätta på hals om hästen sedan visade att den blev kall över halsen, och de flesta blir det ju inte, så jag skulle inte köpa det om du inte tänkt det föräns om det visar sig att det finns behov.

Peppe
0

grejen är ju den att han är ute på foder och ska säljas i vår så vill inte köpa dyra saker till honom…

gejsa
0

Men klipp inte hela halsen annars då. Där torkar dom ju snart. Det kan ju räcka även med täckesklippning. Det är ju underhalsen och under magen och ner på benen.

Thorsson
0

#10. Men om man enbart köper hals, eller går det? Men om det går, är väl inte det så dyrt eller :O ? Men man behöver inte klippa lika tunt på halsen annars?

Snuttan2
0

Eh, finns ju biliga täcken med hals annars med om han värkligen kommer behöva det, vilket han antagligen inte gör…

-Japp-
0

Det finns ju ett blått/beigt 400 grams täcke med hals på Hööks för 1000 kr..

elin
0

Nisse är helt klippt och "kan" inte ha täcke med hals på då hennes pedantiska skött man skulle förstöras :(

/Elin

gejsa
0

#15# Ja, usch vad ful manen blir då. *ler* Har också märkt det. Fast den blir ju ful nertill av vanligt täcke med.

Peppe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11 han är redan klippt så här och svettas som en tok. idag var schabraket helt dyngsurt.

#12 för att ha hals måste själva täcket ha nån annordning för att sätta fast halsen, vilket de flesta inte har.

gejsa
0

#17# Stressar han upp sig i ridningen? För så lite päls som han har så borde det ju gå att bara ha svettäcket en stund efter ridning och sedan vanligt täcke på sig. Man kan ju t o m torka lite med handen.

Snuttan2
0

Peppe, du menar att han svettas vid ridning, inte under täcke eller så nu?

gejsa
0

Måste väl vara vid ridningen eftersom hon skrev schabraket. *ler*

Snuttan2
0

haha, det är svåååårt att läsa :P

Är ju känsligare att vara kylig eller fuktig över kroppen än halsen, så jag skulle raka bort ryggen med för att lätare vädra bort svetten…

Bobby
0

Klippte vår ponny för ca 1.5 månader sedan. Pälsen har vuxit som bara den, så på lördag klipps han igen. Han har täcke med halvhals ute + regntäcke över bara för att spara på undertäcket.

fridak
0

men halsen är väl redan klippt? för det borde ju inte ha så stor betydelse att klippa resten av kroppen då…halsen borde väl inte påverkas om ni klipper rygg/bakdel? har han tät päls istället för lång?

Thorsson
0

#17. öhm *tänker* nä just det, ännu ett ljus up för mig! ;D då kan det ju va svårt att fästa den utan en fästannordning xD

Mixie
0

Jag tycker det där med hals verkar bli mer och mer som ett "mode" får några år sedan var det inte alls lika vanligt och jag tror inte dom fryser mer nu än då?!?!

//Mickan

LinaN
0

En häst fryser inte så lätt, även om han är klippt.

Lägg ditt 400gramstäcke på, klipp hela kusen, om han fryser ställer ha nsig med svansen mot vinden elelr håller sig i rörelse. halsen är bara 20% av kroppen och resterande  (exkl benen) är 70% som ligger udner täcke som hindrar vinden fårn att blåsa igenom.

om det är -5 grader o det blåser så motsvarar vinden -25-30 grader eller nått sådant…. beroende på vindhastigheten. Men oavsett så med täcke på så ska han klara sig….. blir det för kallt så lägg ett fleece under bara.

Det finns lösa hästhalsar o köpa til ltäcke, kostar en 400kr på hööks o liknande, finns det itne öglor på det befintliga täcket så är det itne svårt att sy dit några så man kan fästa halstäcket.

men jag tror det är overkill med halstäcke.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

lisette
0

men hästen ställer väl ändå itne sig mot vinden om den fryser? den gör alltid det om det blåser! de vill ju inte ha vinden i huvudet.

LinaN
0

#27 Läs mit tinlägg igen söt ^^ Tror du börjar bli trött ;D

lisette
0

jag är trött, ja. men en häst ställer sig alltid med häcken mot vinden när det blåser. inte bara för att den fryser!

eller har jag missuppfattat dig helt?

Mixie
0

Då måste min häst vara ett undantag :P Hon står alltid med huvudet mot vinden :)

//Mickan

LinaN
0

Jag har fått lära mig at thästen ställer sig med gumpen mot vinden för att inte bli lika avkyld och för att slippa blåsten i ansiktet.

Jag red ut en gång på min ponny konjak, o det snålblåste o regnade, o vi hade motvind, till sist tröttnade han, vände helt om o började rygga i riktning mot vinden istället…. ha nvar helt med p åatt vi skulle fortsätta turen men inte emd nosen i ovädret :D

så vi är nog på samma linje Lisette :D

Peppe
0

#8 om du visste så extremt tjock päls han har! det är helt sjukt, och ändå är han täckad sen i augusti. kortet togs i början på september så klart han inte har så farligt där ;) han har tjockare/tätare päls på rumpan än fjordingen som går på lösdrift!

och ja, igår stressade han upp sig för vi red ut 3 st och han vill bara galoppera då. i vanliga fall blir inte schabraket lika dyngsurt

Lyrik
0

Ska klippa min Lyrik för 3:e gången denna höst snart, i mitten av november. Hans päls växer ursnabbt, men inte hans man…Gråter

Peppe
0

Peppe är redan klippt 3 ggr, blacky 2

Hannna
0

Våra hästar har kort päls året om, de har inte täcke med hel/halvhals. Fast vi får ju inte värsta norrlandsvintern här nere, men nog kan det bli ganska rått.

Peppe
0

jaha nu har det hänt. fick idag in en skakande häst. han har 400 grams, är helklippt och det var 3 minusgrader!!!! hur f*n ska det gå när det blir 20 minus!?

Snuttan2
0

Fast blir det 20minus?

Min pålla har nu ett 150g+270g+regntäcke. 

Kan du ge mer grovfoder? Halstäcke?

Marster
0

Min häst är klippt som din häst är på bilden. hon har ett halvhals täcke 300g som jag köpte för 700 kr Hansbo täcke det är skit bra :)

Snuttan2
0

Min är fö inte klippt alls. Utan har bara hållts täckt och har lite tjockare sommarpäls.

lisette
0

#37 det var det i skåne förra året ivf. o det blir ju alltid kallare när det blåser.

Peppe
0

#37 med tanke på att vi bor i en temperaturhåla (vi har sveriges värmerekord, och ligger typ alltid med på kallaste-i-dag-listan) så ja, 20 minus kommer vi ner i varje vinter

han är tjock och äter nu 8 kg hösilage om dagen (TS 82.2) så mer kan han nog inte äta. han rids inte jättemycket heller.

vi ville ju slippa köpa det där halstäcket =( plånboken skriker just nu