Provrida häst
Imorgon ska jag förhoppningsvis provrida en ponny om inte min kompis är totalt däckad (hon ska på studentskiva ikväll och kommer vara hemma hossin kompis där hon ska sova kl 4 inatt).
Det är ett new foreststo på 13 år. Verkar vara en bra ponny för mig. Vad har ni för förslag på bra frågor som jag kan ställa? Har tänkt på några, men har säkert glömt bort hälften av alla viktiga!
Kom gärna med massor av tips och så om vad jag ska fråga om, göra och titta efter.

Oj! Hästen stod ju här i Eskilstuna. Känner henne inte tyvärr. Men hästen såg ju fin ut och så. Är priset ok? Det kanske det är.
hur den är att sko..
Hur den är i trafiken
Hur den är att rida ensam i rishus eller ut
Hur den är att rida på ute i grupp
Hur den är stallet
Om den är svårfångad
Hur den är i hagen mot andra hästar
Om den fått föl innan
Fråga om vaccinationer
Glöm för jösse namn inte ang veterinärbesiktning.
Känslig för ngt
Listan kan göras lång o vissa frågor kanske e lite löjliga o fråga kanske ni tycker.. Men hellre fråga för mkt än för lite
/Elin
#1 Jaha okej =) Fick nyss veta av en tjej på min MSN-lista att hon ridit det stoet. Priset är antagligen så lågt pga att hon enligt tjejen på MSN får ganska lätt fång. Det var något som jag inte visste sedan tidigare, så jag är glad att jag fick veta det.
#2 Tack så mycket! Ska försöka komma ihåg allt =P

Hejsan Rubi! ;D Jag har oxå varit o provridit en D-ponny, har fastnat TOTALT för honom o ska provrida honom igen imorgon! :D
Jag frågade om:
-Hästens bakgrund, hur många ägare den haft, vad den gjort, gått mkt tävlingar osv…
-Fång?
-Hosta?
-Sjukdomar?
-Har den varit halt?
O sen vet jag hur den är i beteendet för min kompis Eleonor Bellander tävlar honom i hoppning o har haft honom hemma hos sig o så. :P Världens goaste, man kan stå bakom honom o han går in i transporten. Inget matvrak, håller hull väldigt bra, han är jättelugn i stallet o bryr sig inte om han står med andra hästar eller själv, men jättepigg o rida. :) Underbar häst! :D
Lycka till med din. :P Här kommer en bild på "min". :D

#3# Ja, dom har ju en hemsida som har den där ponnyn. Och enl dom är den så snäll och lättriden. Dom ska ju ha ridläger snart så det vore ju då konstigt om dom säljer en sådan bra häst just nu. Det kanske är så att den har haft början till fång. Då måste dom ju berätta sånt. Tänk om den stackars hästen blir såld snart och sätts ut på bete då får den ju fång. Bättre att man vet om det i förväg så sätter man inte ut en sådan häst på kraftigt bete ju.
Har du ringt och sagt att du inte kommer? Eller ska du åka ändå? Isf fråga om sjukdomar och kolla om hon är ärlig. Säger hon inget om fånget säg då i slutet av samtalet att du hörde ett rykte att hästen lätt kunde få fång. Är inte det sant? Så får du se vad hon svarar. Man kan ju även prata med deras veterinären och kolla vad den har haft för sjukdomar osv…
#4 Vad roligt!! Tyvärr så kom det ingen bild med i ditt meddelande? Tack för tipsen!
#5 Nej, jag försöker få tag i min kompis pappa som kan en del om hästar. Det är meningen att han ska följa med och titta på häst tillsammans med mig. Tänkte höra vad han har att säga om det. Men jag tror jag kommer att åka och kolla på stoet ändå.
Ponnyn är iallafall jätte fin!
Men var försiktig med att den haft fång.
Fång kommer lätt tillbaka.
Tråkigt men sant.
/Elin
Jag har beslutat mig för att inte åka och kolla på henne. Vill gärna ha en häst som kan njuta av det goda gräset.
Borde du inte kolla med ägaren angående fången så att du vet säkert att det stämmer..? Bara en liten tanke, verkar ju vara en trevlig häst för övrigt =)
Ja jo, det är ju klart. Men enligt henne var det ägaren som hade sagt det till henne.
Kan ju tänka över det lite, kommer ändå inte hinna åka dit före nästa helg.

Tycker också att du först och främst ska fråga ägaren om detta stämmer. Det vore ju synd om det inte var sant att du då missade en ev fin häst.