Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 767 ggr
frost_schäfer
0

Klippa häst ,ja eller nej?

Halloj :D

Jag har en d-ponny med ganska tjock päls(inget överdrivet) Han har gått täckad sen i oktober. Hästen i fråga är 24 årig valack som rids ca 4-5 gånger i veckan varav ca tre pass är han faktisk blir svettig(vill inte ha kritik på hur mycket man borde rida honon) 

Men han är väldigt frusen av sig och blir kall om jag inte rider med ländtäcke och han har ett 400 g vinertäcke med hals ute och inne. Ibland om det blir riktigt kallt så har han innertäcke + utetäcke. Men då om det blir ca -7 vilket det oftast inte blir in Stockholm.

Men han blir svettig efter man ridit honom, är det försent att klippa honom? Då får han ju ha dubbla täcken ute. Tänker så han inte blir kall och blöt efter ridning. Det är ju på gott och ont, om man klipper så måste han gå med förmodligen dubbla täcken och om man inte klipper och han blir svettig så kanske han blir sjuk.

Vad tror ni? Om man ska klippa , vilken klippning i såfall(jag rider alltid med schabrak ,aldrig voljock) Han har tjockare päls på halsen då han fram till nu gick med täcke som var utan hals.

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Travis D
0

Jag har min Nordsvensk han blir svettig men vi ville inte lämna honom rakad på lösdrift så vi klippte honom där han blev svettig :) Skulle tipsa om att klippa på ställena där hen svettas.

Tiktak697
0

Oj vad tjocka täken du har ge hösten mer mat i hagen träna mer och ha mindre täcke pch klipp den då har du inga problem

Mvh Tiktak

Alma Johansson
0

Klipp pälsen längs strupen! Det ska hjälpa mot att bli allt för överhettad. Blir hästen lika svettig på sommaren också under ridning av samma intensitet? För svettig kan hästen bli i alla fall beroende på vad man gjort förstås. Men om inte så skulle du kunna klippa hals och kropp, ej ben. och ha en fleece under vintertäcket ifall det blir för kallt.
Men bara du ser till att hästen är ordentligt torr innan du släpper ut honom till hagen igen, då behöver du absolut inte oroa dig över att han ska bli kall.

shia
0

(Vänta vänta vänta, -7 är ju typ inte direkt superkallt?? Haha, kunde inte lägga märke till det men förstår när jag läste de va i stockholm:D vi har typ -10 som normalt ungefär, mot slutet av januari brukar det vara kring -20 å någon enstaka gång -27(då vart det bara en kort ridtur, typ 30 min med ansiktsmask:P) Du skulle kunna(som någon ovan skrev) klippa där han blir svettig Hästarna i stallet är de mesta orakat, (haha, min passis är en nallebjörn) men då de svettats(bara lite så piggborstar vi och he på täcke och ut,) så duschar vi av, och lägg på dubbel color och låter dem stå inne en stund, byter täcken 2-3 ggr. Och när de är torr sätt på dem vintertäcke och släpper ut:) men alla har så olika päls, minns när en kom upp från söderut(typ Stockholm) i dec när de var riktigt kyla å mycket snö, med typ tunnare päls än sommarpäls tyckte vi:P (suck norrlänningar) då var de typ rusta med tre täcken:D

Stallmima
0

Skulle köra en hals/halvklippning om det vore min häst. För sent att raka nu är det inte

frost_schäfer
0

#1 Ska kolla vart exakt han blir svettig, ska rida ett pass så han får bli lite svetiig.

2# Att sluta med täcken är inte ett alternativ alls då han blir väldigt kall. Han har mat i hagen och en stor 2 hektar hage med annat gott att äta.

#3 kanske lite fjantig men ,blir han inte kall då täcket inte skyddar lika mycket på halsen som t.ex sadelläget?

#4 Han stod utan täcke förra vintern i norrland och då hade han jättetjock päls.  Men sen en hälta i october så fick han gå med fleace dyngnet runt. Därför har han nästan ingen vinterpäls men han blir ändå svettig 🤔 På halsen har han betydligt mer päls då han har gått med täcke utan hals fram till en vecka tillbaka då han har helhals 400 gram Horseware. 

Behöver man köpa en klippmaskin för 2 000? Eller finns det någon som gör det? Han kan inte transporteras alls.Det är helt uteslutet att transportera då han spränger transporten. Jag vet att man kan åka till stall och få hjälp(mot betalning ) Men finns det någon som kommer ut och klipper?

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Alma Johansson
0

Jag vet inte om det finns folk som kommer ut till folk som klipper men om du känner någon med häst kan du låna en klippmaskin och köpa en klippmaskin sen inför nästa vinter istället, en klippmaskin är ju en nyttig investering och är värt varenda öre.