budget.
alltså, ja, jag oroar mig nått så fruktansvärt, jag kan inte ens sova längre :(
jag går ju ut gymnasiet nu i Maj. och efter det vet jag inte ALLS var jag ska ta vägen, eller det är ju inte så att jag blir utkörd från huset ;)
men jag vill verkligen kunna flytta hemifrån och ansvara för mig själv, MEN, hur? hur ska jag ha råd? :O lägenhet, bil, mat, bensin, häst m.m. Och vad ska jag jobba med för att få ihop dem pengarna?
Skara är ganska uteslutet, jag har inte alla MVG som man ska ha
:( Jag har inte ens hälften MVG.
Så ja, jag vet inte riktigt.
Hur gjorde ni när ni skulle flytta hemifrån? Vad hade ni för jobb då? Hur fick ni det att gå runt?
En positiv grej är ju att jag bor i SKÅNE ;) Tänk att bo i sthlm centrum, aj, aj vad det hade sviiidit i plånboken ;)
Men ja, hur mycket pengar lägger ni varje månad på allt för att det ska gå runt?
Jag vill ju ändå kunna ha ett bra jobb, så man ska kunna köpa det man vill utan att spara ett ½ år först ;)

För mig vore det omöjligt att ha egen häst om inte mina föräldrar skulle betalar de löpande utgifterna för den.
Studiestödet+bostadsbidrag täcker hyran. Pengar att leva på får jag från mina föräldrar då de inte vill att jag ska ta studielån.
Jobba är uteslutet för mig för det hinner jag absolut inte med med mitt schema jag har.
För att du ska få det att gå irunt tror jag du behöver en betalande medryttare, studielån + jobb.
Utgifter för hästen ligger i medeltal runt 400€/månad och mina egna på ca 450€/månad (bostadshyran inte medräknad). Min "inkomst" i månaden är ca 450€/månad.

Tror inte det är riktigt så lätt att man KAN köpa allt man vill utan att spara…jag har varit på väg att flytta hemifrån en gång, men jag "vaknade" och tänkte till lite grann..För det första så är det inte det lättaste att hitta ett jobb, sen att tjäna så pass bra att man kan överleva me häst och bil och allt på egen hand är nog inte heller det lättaste i början..tyvärr..
Fast hade du börjat jobba redan nu så har du lite pengar i bakfickan NÄR det väl är dags att flyga ur boet..=)

Man måste verkligen prioritera vad man köper om man även ska ha häst. Att shoppa kan man utesluta :/

#3 Mmmm kan tänka mej det..
Jag har bott hemmifrån sedan jag var 16 år…..
men har alltid bott med ngn, förra året i augusti fick jag min första egna lägenhete, var arbetslös och hade det väldigt knalt. Men jag svalde min stolthet och gick till soc, sökte alla bidrag som de sa åt mig att söka så jag fick existnesminimum, plus bidrag från försäkringskassan för bostaden.
De betalade mina mediciner osv.
Men jag sa aldrig ett ljud om at tjag hade häst, för då hade de tvingat mig at tsälja eftersom det är en investering. Har du bil kan de kräva att du säljer den, om du itne behöver bilen för att ta dig till o från jobb/skola…..
ha inte för bråttom hemmifrån….. det är mitt råd, man har det jävligt bra där.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Men jag tror ju helt klart att mina föräldrar skulele hjälpa mig att betala en viss del + att sen jag vart liten så har mamma och pappa lagt undan pengar varje månad så där är ungefär 150.000 kr nu..
#5 det kanske inte är så bra att du skriver att du hade pålle och lyfte bidrag.. man kan bli återbetalningsskyldig samt bli "portad" sticker alltid i ögonen på ngn…
håller också med om att man har det bra hemma!
Jag kan säga EN sak… det är MYCKET dyrare än vad du tror:O)

ingen som vill skriva sin budget?
såntdär varierar helt och hållet japp.
vad du har för jobb beror ju på vad du får för lön.
var du bor, och vad du har i hyra.
hur mycket du äter ;)
jag har aldrig bott själv. utan alltid med min johan.
så det blir ju inte samma som att bo helt själv..