Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2571 ggr
Terrierlina
0

HJÄLM

Jag tycker att det är tråkigt att det läggs ut så många bilder på folk som rider utan hjälm! Det är oansvarigt och olagligt. Dessutom är det en hel del yngre som tar efter detta korkade beteende… De kanske inte har samma ridvana och trillar av och gör sig illa lättare. Det är stora djur vi håller på med, det bör man inte glömma bort.

Kul annars att det oxå finns så många fina bilder på så många fina hästar!

Believer
0

Olagligt är det väl ändå inte?

Wanilj
0

nope men urbota korkat! Finns ingen anledning att rida utan hjälm.. eller är man rädd att förstöra frissan?

Idag finns det ju även läckra hjälmar i olika färger etc!!!

Terrierlina
0

Okej kanske inte olagligt. Hade i och för sig för mig att man införde en lag om hjälmar. Kanske bara på ridskola, inte vet jag. Hur som helst så tycker jag att det är galet!!

reddie
0

Ja, det är väldigt dumt att rida utan hjälm. Tycker det är tråkigt att se hästannonser där man hoppar höga hinder utan hjälm. Sänder lite fel budskap.

Tummelisa
0

Men nu är det ju så att vissa tror de är så proffsiga att de inte "kan" ramla av. Jag tycker dessa människor beter sig ytterst oansvarigt. Särskilt när de är ute med hästarna tillsammans med barn och de vuxna inte använder hjälm. Det sänder inte några bra signaler till barnen. Har sett bilder där man rider i keps, varför då inte ha hjälm i stället. Olyckan kan vara framme för både proffs, naiva, coolingar och amatörer, då kan det vara försent att tänka om.

Tummelisa
0

Såg tom ett barn som varit här inne och uttalat sig om att man inte måste ha hjälm. Tittade på dennes sida, 10 år, Man blir chockad!

[slo]
0

Meh, det är ju så o-coolt att rida med hjälm FundersamFlört

Terrierlina
0

Det är ju det som är så lustigt, att folk verkar tycka just att det är o-coolt att rida med hjälm. Det är ju som att säga att det är o-coolt att hoppa från ett flygplan med fallskärm….. :-) Tycker att det är en konstig inställning att tycka att det är coolt att rida utan hjälm. Borde vara tvärt om.

Jag åker mycket snowboard och där blir det mer och mer "coolt" att ha hjälm. Troligen för att proffsen har det…. Tänk om det skulle vara så i alla sporter!

bubbelbubbel
0

ridhjälmen är för mig ett måste.

däremot är inte cykelhjälmen det…

och hur många av er, som använder ridhjälm har egentligen cykelhjälm ?

Terrierlina
0

Använder alltid ridhjälm och alltid cykelhjälm!

Tummelisa
0

#7 så det tycker du. Det är väl inte så klokt att skriva det kanske. Vi ska väl försöka framhålla säkerheten????!!!! Det är idiotiskt att chansa på att strunta i hjälmen.

Jag har cykelhjälm.. Hur ska jag annars kunna motivera för barnen att använda om jag inte själv gör det. Ett annat exempel. De föräldrar som röker ( inte jag ) Hur ofta hör vi inte dessa säga till sina barn att inte börja röka. Hur motiverar man de barnen när föräldrarna själva sitter där och bolmar. Barnen tar efter mycket av de vuxna. Så tänk er !

[slo]
0

Men SUCK på er! Jag använde två smileysar för att jag hoppades att ironin skulle lysa igenom! Räcka ut tungan Jag rider med hjälm 99 gånger av 100, den sista gången är det för att jag glömt den någon annan stans… Cyklar gör jag så sällan, äger inte ens en egen cykel… Så där har jag ingen hjälm. Åker snowboard, dock utan hjälm… Men där kan jag försvara mig lite med att jag tar sällan risker, fisåker mest, hehe. Självklart ska man skydda sig så gott det går!

Rökningen… Du anar inte hur väl det stämmer… Och om barnen tjatar om att föräldern borde sluta, och föräldern inte gör det så måste det ju vara väldigt gott att röka, när ett barn ser det, eller hur?

lisette
0

din ironi lös igenom slo.. ivf så jag förstod den.. ;)

ridning - alltid, skulle itne sätta mig utan.

cykling - nej, är för lat för att cykla trots att jag har en fin en. men när jag får barn och de ska börja cykla så får man föregå med ett gott exempel!

moped - nej, har bara inte blivit så.

Tummelisa
0

#12 ursäkta. Känner ju inte dig så jag fattade inte din tvärtemotironi. Men nu fattar jag. Så bra att du använder hjälm!!

Kom precis utifrån. Har marktränat en unghäst i corallen. Kom på mig själv. Jag hade hjälm då också. Man vet ju aldrig och så var här ingen annan heller om något skulle hända.

Är det någon som använder säkerhetsväst också när ni rider? Har en men den är obekväm så tyvärr används den inte. Men egentligen är det också en bra "livförsäkring". Finns det någon bekväm väst?

Såg något nytt i en butik… Airbag för ryttare. Den är helt platt när man har den på sig, sen sätter man utlösaren i sadeln så om man trillar av så löser den ut och blåser upp sig på någon hundradels sekund. Men jag hade ju aldrig kommit ihåg att koppla loss den från sadeln när jag skulle hoppa av som vanligt, annars löser den ju ut då också! Kanske en bra pryl?

teddylusen
0

dom  kanske inte har så mycket att skydda Räcka ut tungan

Kiara
0

#14 Nej inte säkerhetsväst men ryggplatta för cross, då är man mycket rörligare. Funderar att till inridningen av hingsten investera i fler cross skydd.

Mandysan
0

#14 Jag har alltid väst! Och hjälm för den delen. Har varit med om flera olyckor där västen skulle ha skyddat men den fanns inte där. Det är en vane sak helt enkelt.

Tummelisa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

skalle slog i sten! Hade varit skönt med hjälm den gången.

#16 Kan du fixa en bild på den? Eller en länk så man kan se.

Kiara
0
elin
0

Använder alltid ridhjälm!
Tyvärr e jag grymt dålig med väst. Haft de en gång sen jag köpte Nisse o har ägt henne över ett halvår. Som tur är har jag aldrig åkt av henne, men man ska aldrig säga aldrig sen en dag är man arg på sig själv för man strunta i den.

Ang cykelhjälm: använder jag inte längre, sluta med de när jag va 12-13 år. Dumt men så blev det. Har haft tur o inte skadat mey förutom en gång när jag va yngre o ramla o slog dän en bit på en framtand. Hade hjälm då men den skydda ju inte tanden direkt! *suck*
Nu är de ju lag på att man måste ha hjälm till man e 15.
Vilket dom flesta skiter i.
Har hört genom mina polare som blivit stannade av polis pga ingen hjälm o deras ålder.. de har räckt med att dom sagt , ja men jag e 15! så har dom åkt! snacka om koll polisen har!
Men men.. vi kanske inte e lika viktiga eftersom vi bor i en liten håla (ursäkta ordvalet) men så äre!

Va rädda om er gott folk! :)

/Elin

lisette
0

# 20 det är ju inte lätt för poliserna kanske att ta reda på åldern? man får väl itne skaffa leg förrän man är 15-16? ett barn kan ju ljuga om sin ålder. polisen kan inte annat än att tro på det..

elin
0

äsch .. så svårt är det inte! inte här iaf..
Id kort, dessutom kan man få tag i det på datorer, ringa samtal m.m.

/Elin

Sehvrin
0

jag använder alltid ridhjälm när jag rider "på allvar" (även säkerhetsväst) dock kan det hända att jag rider vår ena shettis från hagen ibland utan hjälm…. Jag använder inte hjälm då jag är ute och kör hästarna, men det inte så att jag kör maraton eller nått… (men man borde nog ha hjälm ändå, men det är ju så osmidigt….)

Ang. cykelhjälm så använder jag det och kommer att forsätta med det.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

lisette
0

jamen då är de falska. jag menade givetvis riktiga idkort!

Linda
0

#0 Absolut och jag håller med!

-Därför använder vi inga hjälmlösa ridbilder i artiklar oavsett vilken nivå ridningen skulle handla om.

-När det visas i forumet kan jag inget göra annat änn att hänvisa att ridhjälm hjälper många liv vid olyckor.

Vänligen /Linda sajtvärd

CBA
0

Som westernryttare så är jag hyffsat ensam om att ha hjälm på knoppen då många av oss har kepa istället.

På tävling dock har jag hatt, däremot är det hjälmtvång för alla under 16 vid tävling.

Väst äger jag ingen….cykelhjälm har vi hela familjen när vi är ute och trampar (bebben har världens sötaste pytte hjälm man kan tänka sig) :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Eve
0

Helt rätt.. Det är såå korkat att rida utan. Vet att min medryttarhästs ägare nästintill aldrig rider med, inte ens då hon hoppar.. tragiskt när hennes små barn står och tittar på, jag påverkas inte av det, men hennes barn på 5 år gör..

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

[slo]
0

Kiara, är inte sånna där ryggplattor svindyra? Jag skulle vilja ha en både till ridning och snowboardåkning…

Cykelhjälm litar jag inte på, har slagit ut mina framtänder 5-6 gånger när jag var liten, men aldrig landat på huvudet Fundersam Men visst borde man ha det!

Sandra
0

Rider med både hjälm och säkerhetsväst. Men på sistone har västen inte använts pga att den är inlåst i min baklucka. Jag kommer inte in i bakluckan… dessutom är västen väldigt obekväm och ska införskaffa mig ett ryggskydd för cross istället…

E_hjo
0

Jag har alltid hjälm och tycker att man får skylla sig själv om det händer något.

Något som jag tycker är mycket dåligt är att att inte dressyr ryttarna har hjälm! jamenar, varför ska dom inte ha de men alla andra?

Struten
0

har själv allti hjälm och offftast väst åxå glömmer denn ibland men de är väldit sällan då mamma allti säger att ja ska ha den:)

Anna-hfg
0

Jag fick lära mig när jag började rida att man inte skulle lita till 100 % på hästar. Så jag har alltid haft hjälm på mig i de 29 år jag har hållit på med hästar! (började rida när jag var 3 år, lantis som jag är).

Tummelisa
0

Jag tycker det är lika sjukt när folk går ut och säger att min häst är ex 100% trafiksäker! Hur kan man vara så säker på det? Några dagar senare hör man, den är lite rädd för lastbilar?! Ännu senare rider man utan hjälm på samma häst?! Den ekvationen funkar inte för mig. Dessa människor går aldrig att ge en kommentar heller för de är så naiva och självupptagna att de inte lyssnar.

På med hjälmarna! Jag kommer bojkotta alla foton här på sidan där man saknar hjälm. Iallafall vid ridning. Barn som kör sina hästar , på med hjälmen.

Sussi
0

Jag använder hjälm allt som oftast förutom när jag kör.

För övrigt är det upp till var och en om man vill använda hjälm.

Tummelisa
0

Visst är det upp till var och en, men det är fortfarande oansvarigt.

Motivera varför man inte använder hjälm i stället. Kanske lättare att svara på än varför man använder?!

Tummelisa
0

# 34 och vem är du? Går inte att se din personliga sida. Varför?

fisa-lisa
0

Jag har alltid hjälm och säkerhetsväst när jag rider. Det har min mamma och min kusin också. Ibland när vi har vår tränare här så brukar vi få ta av oss västen i paddocken för man blir så stel av den.

Sussi
0

#36 Men ta det lilla lugna. Nu kan du gå in på min sida, jag har nämligen gjort så att bara de som finns som favoriter kommer in där.

Så alla ni som ser min sida: känn er hedradeFlört

Tummelisa
0

#38 Tjusiga bilden. Men jag har nog sett dina foton förut?! Hette du något annat innan?

__iE
0

använder alltid hjälm! =) och väst med, tkr dt känns lustigt att rida utan väst ;D så jag måste helt enkelt ha dt! ;)

gejsa
0

Ha, jag kom in på din sida. he he

lisette
0

# 39 tänk nu efter. vem hade en häst som hon kallade för finnen??

RubHel
0

Jag rider alltid med hjälm. Eller jag råkade sitta upp på en häst utan hjälm en gång men kom på mig själv när jag precis satt mig tillrätta. Så då blev det till att hoppa av och gå och hämta den. Det är bara korkat att rida utan hjälm, även om man inte har ramlat av på evigheter. Plötsligt händer det.

shirley
0

känner mej lite träffad här….. jag rider utan hjälm ibland ja. beroende på vem jag rider på…. å så e jag….

jen
0

jag rider alltid med hjälm, sen när jag tävlar åker hatten på.Men annars ALLTID hjälm på!

tyvärr har jag ingen väst, men min dotter har väst.

Anna-hfg
0

I tidningen Ridsport brukar det vara många som rider utan hjälp på fotona på försäljningssidorna. Jag tycker det är lite konstigt att tidningen tar in bilderna när den i övrigt nästan alltid har artiklar om att man ska ha hjälm. Många läser ju tidningen och tittar på bilderna, varför då inte ha en policy att inte ta in bilder med folk som rider utan hjälm?

Tummelisa
0

Superkass att inte använda hjälm! Jag står fast vid att bojkotta alla foton framöver utan hjälm.

Faxlin
0

Jag tycker det är upp till var och en att avgöra om de använder hjälm eller inte. Åtminstone som myndig person. Det finns ingen lag emot att inte ha hjälm så då får alla bestämma själva. Att av den anledningen bojkotta bilder tycker jag är att gå för långt i bestämande rollen.

Japp, om någon undrar jag använder alltid hjälm. Och mina barn också. Jag cycklar utan cyckelhjälm men mina barn cycklar med.
Jag röker och har astma och har nyss förlorat min mamma i lungemfysem som hon fått på grund av rökningen. Men jag röker ändå. Hur förklarar man det för sina barn som faktiskt sett på nära håll vad som händer om man inte slutar röka? Jo att man är dum som överhuvud taget började och att ciggaretter är en drog något man blir beroende av. Något som är svårt som sjutton att bryta. Exakt hur svårt har de också sett. Och abstinensen en människa kan få och den personlighetsförändring som kan komma av det har de också sett.
Mina barna kanske blir rökare för att jag är det, eller så håller deras motstånd i sig. Det som gör att de är övertygade om att det räcker med en gång så är man fast.
Gör det mig till en sämre mamma än er som inte röker? Ja, kanske det. Men även de som inte röker får ungar som blir rökare. Vad beror det på? Jo, jusst ja det måste vara alla oss andra rökare det beror på. Vi som redan är så totalt jagade i samhället och får gå in i separata burar för att röka. ;-)

Hur som, hjälm på huvudet är en självklarhet vid ritt för mig och mina barn. Och jag blir upprörd när jag ser de som rider utan. Men det är kanske så, de kanske inte har något liv att vara rädda om.Hur som helst är det deras beslut. Men jag lider inte med dem när de skadar sig heller.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Terrierlina
0

#48. Håller delvis med dig. Men jag är övertygad om att den dagen din dotter / son vill vara som en av de "coola" tjejerna och rider utan hjälm och trillar av och slår sig, ja då tror jag att du lider med ditt barn. Jag menade inte från början att vuxna människor inte får bestämma själva. Ärligt talat skiter jag i om folk rider utan hjälm, är de så korkade får de skylla sig själva om de trillar av. Men vad jag inte skiter i är hur vi påverkar våra barn och tonåringar, som ännu inte är mogna nog (även om de gärna vill tro det) att bestämma själva. Jag har oxå varit 14 år och tyckt att det är coolt att rida utan hjälm, tack och lov hade jag en fullständigt galen hingst vid den tiden så det var otänkbart. Men jag har kompisar som gjorde det och som åkt av med huvudet före in i sargen. Inte så kul kan jag tro….

jen
0

jag skiter också i de vuxna som rider utan hjälm, det är upp till var och en. är man vuxen så får man skylla sig själv…

men det är ju inte någon bra förebild för ett barn gör det. det där med rökningen har jag också…  jag röker och mina barn är arga för att jag gör det. dom vill minsann inte behöva bli utan mamma bara för att jag får cancer av den idiotin…

samma med hjälmen, dom vill inte bli utan mamma om jag dör av att jag ramlat av hästen och får en sten eller hov i huvudet Fundersam

jag hade hjälm när jag flög av fjordingen som tur var… för då fick jag en hov i skallen.

reddie
0

Åsa, såg din blinkning men jag tycker att det är så självklart att man inte röker bland folk. Finns inget äckligare än folk som röker om man tex. står i en kö och man blir tvungen att andas in skiten som en rökare blåser ut. Mer eller mindre alla rökare är totalt respektlösa på den punkten. Vidrigt tycker jag.

lisette
0

det är verkligen upp till var och en om de vill använda hjälm.'skulle de skada sig så är det deras problem, men absolut, man kan ju föregå med gott exempel…

jag har alltid använt hjälm när jag ridit. tror jag ridit utan hjälm två gånger i hela mitt liv.

Faxlin
0

#51: Att dra alla rökare över en och samma kam är direkt idiotiskt och bland det dummaste jag hört här inne på länge.
Det är samma sak som att alla häst/hund ägare är likadana. Vilket inte heller stämmer.
Alla som dricker är inte likadana de heller trots att det finns idoter som spyr ner och beter sig illa. Men vi skulle kanske förbjuda spriten också. Mig skulle det inte göra något.

Något annat som de gärna kan få förbjuda är alla dessa jävla parfymer som fol dränker in sig i som gör att man inte kan kliva på vissa bussar utan får vänta i en timme tills nästa buss går. Så jäkla äckligt är det. Men det är väl inget ni tänker på? Att eran parfym ni sprayat på er på morgonen kan göra folk sjuka? Även i kön till bankomaten. Men visst förbjud det också. För det är lika vidrigt det.

Audiatur et altera pars

lisette
0

men det är ju mkt som folk är allergiska mot, man får nog förbjuda precis allting. till och med el… ;)

gejsa
0

Ja, Åsa! Håller med dig ang parfym osv. Är själv allergisk mot parfym och starka dofter från blommor osv. Får dundrande huvudvärk så jag mår illa om jag kommer i kontakt med det. Många tar ju halva flaskan på sig när dom går ut och handlar.

Har själv rökt i många, många år. Men slutade röka för 18 år sedan. Har inte lika mycket besvär med röken. Men visst är det äckligt när man luktar rök om kläderna när man kommer hem fast man inte själv röker längre.

jen
0

jag håller också med dig Åsa om dessa starka parfymer..

fyfasiken vad äckligt det luktar när en del har dränkt in sig i sin starka  parfym bara för att gå till affären och köpa lite mjölk.. jag är inte allergisk, men huvudvärk får man ändå av den starka lukten.

att röka försöker jag göra där det är minst folk, det är ju inte så trevligt för dom att stå ut med röklukten för att jag är tvungen att blossa just där andra står…

bubbelbubbel
0

där håller jag med dig jen, jag röker inte heller i en folksamling, utan går undan lite granna, jag står inte utanför dörren till en mataffär utan ställer mig vid sidan av i sånna fall, eller borta vid bilen om det är så. så jag säger som åsa, man ska inte dra alla över en kam, många bryr sig inte, men det finns sånna som gör det.

lisette
0

tyvärr är det itne så många som gör så, drar sig undan…

bubbelbubbel
0

nee, det är väl inte det, men det finns några :)

jen
0

# 59 några här iallafall. hehe Skrattande

Kiara
0

Jag röker aldrig

Jag rider med hjälm

Jag är sparsam med parfymer

Jag handlar aldrig i ridkläder

Jag kör alltid nykter

Det måste vara något fel på migGråter

Faxlin
0

#61: haha Kiara har du kommit på det först nu? *Asg* Förlåt, det var bara ett skämt, så att ingen misstolkade detta.

Men annars helt klart verkar det vara fler än jag som visar hänsyn med min rökning. Så några är vi i alla fall. Sedan vet jag om de gånger jag stått tre meter bakom busskuren och rökt och det kommit icke rökare och ställt sig bredvid mig bara för att påpeka att det luktar illa. Då anser jag att man söker upp det själv. Ställer mig alltid på den sida där blåsten för bort min rök från de andra som väntar. Och är noga med att blåsa ut flera gånger innan jag kliver på bussen eller ens i närheten av den för att det kommer faktiskt rök ur munnen i ens andning ett par tag efteråt.
Så visst finns vi som är hänsynsfulla.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Visst finns det, det Åsa. Inget snack om saken. Men själv blossade jag hemma på den tiden som jag rökte fast gubben min inte rökte. Jag har sagt nu efteråt att det var konstigt att han gick med på det. Det är ju äckligt!

lisette
0

min mamma satt vid köksbordet o rökte när jag var liten. när man kom in i köket så fick man nästan skära med en kniv genom röken för att se henne.. ;)

gejsa
0

Jag slutade att röka när vi bestämde oss för barn. Ville absolut inte röka med barn i närheten.

reddie
0

#53 Tur att det finns undantag. Men att jämför de som dricker alkohol och röker ?

Står man i en kö och pesonen framför röker så får man ju själv i sig massor med gift. Men om personen framför tar en klunk ur spritflaskan så får man inte i sig nått och ingen lukt fastar på kläder och i hår. De flesta som röker gör det bland allmänheten och jag står fast vid det jag har sagt, det är vidrigt och respektlöst.

Jag resgerar på starka parfymer också, men skillanden är att då de personerna går ur rummet så försvinner lukten efter ett tag och jag har inte tvingats fylla mina lungor med rök.

gejsa
0

Opps! Nu har vi gjort det igen. Från hjälm till rökning. Vi är duktiga på att byta ämne. he he Men iofs är det ju farligt oavsett vad man gör. Det ena kan döda en på sekunden, det andra dödar sakta.