Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 957 ggr
lisgillbaloo
0

Osäker häst inom lastningen

Hej! Min häst är ganska osäker inom lastning. Eller ja, väldigt osäker.

Han ställer sig ibörjan ca 3 meter ifrån själva rampen. Sen efter ca en kvart ställer han sig på rampen. sen efter ca en kvart till, så är han på halva rampen. När han då fattar att jag lurat honom dit, så backar han bak, o jag får göra om o om o om igen..

Men sedan kanske de går 1-2 timmar så är han inne i transporten o vi ska ta ut honom igen.

Vi öppnar försiktigt rampen, och han kastar sig ut utan att vi spänt loss honom eller ens hunnit blinka. Detta gör att jag inte kan tävla, eller tappar lusten till o tävla. Jag vill verkligen ha hjälp. Tips o råd? 

Vi har dock transporten i hagen. O jag är inte så gammal o kan köra bilen själv, därför måste kina föräldrar ofta vara med o hjälpa mig. som de oftast inte har tid med :/

Tacksam för svar inom kort!

Caf_Roy
3

Träna inte hela lastningen på en gång. Målet när ni övar är inte att få in hästen utan att få honom att slappna av vid lastningen. Har ni transporten stående i hagen kan ni lägga lastpallar under bakdelen på den så den står stadigt även utan bil, då kan du öva utan dina föräldrar. Gå så långt han vågar och stanna där. Kanske lägga ut lite hö där, klia honom och bara ha det mysigt tills han slappnar av. När han slappnat av och slutat tänka på transporten kan ni gå lite närmare igen och upprepa. Ta det inte för långt i taget, första gångerna kan det räcka med att han står 2 meter ifrån bara han är avslappnad. Gör ingen grej av transporten, den bara råkar stå i närheten av där ni står och gosar. Börja servera hans hö på luckan. Ta det sen stegvis, be honom inte om mer än han vågar och se till att han slappnar av för varje steg. Be honom inte stanna kvar i transporten förrän han är bekväm med att vara där, vet han att han kommer ut utan motstånd om han inte vågar längre har han lättare att våga gå in. Försök att det är du som ber honom gå ut innan han inte vågar längre. När han står lugnt inne kan du börja be honom (inte hålla kvar, bara be) att stå kvar när han vill gå ut och istället vänta på din signal. När han är lugn och avslappnad med att stå kvar så länge du vill, först då kan ni stänga bommen! Se till att han står lugn och avslappnad mot frambommen och lyssnar på dig och, om bommen inte är superenkel att stänga och inte låter, skramla lite med bommen. Vill han gå ut, be honom att stanna kvar men tvinga inte. Behöver han gå ut är det ingen big deal, bara be honom att gå in igen. Rör inte bommen igen förrän han är avslappnad. Upprepa tills han slutar bry sig om den. Sen, eller direkt om man har en superenkel bom som inte låter, stäng den när han står där inne och är avslappnad. Vill han gå bak och känna på bommen är det helt ok, bara be honom gå fram igen när han riktar uppmärksamheten åt dig och när han lyssnar på dig och står kvar där framme öppnar ni bommen igen. Försök ha honom att frivilligt stå kvar där framme ett par sekunder efter att bommen öppnats (morötter eller havre brukar vara effektivt) och att ni går ut på din signal. Har han bråttom ut be honom bara att gå in igen utan att stänga bommen. Superviktigt är att runt och i transporten är supergosig myszon där han får ALL kärlek och det är underbart att vara! Längst fram i transporten är himmelriket, där är förutom all kärlek och gos även så mycket mat av det bästa han vet han kan äta (så länge ni tränar, när han är trygg med hela proceduren kan det räcka med ett par nävar). Målet är ju att han ska vilja gå in. Det är i alla fall så jag har gjort med dom jag har tränat, dom har gått från att vara som din till att lasta sig själva så det funkar. Bor du runt Stockholm nånstans kan jag komma och hjälpa dig också om du vill.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

lisgillbaloo
0

Ja, och sen antar jag att de gäller o bara träna träna, åta det ta tid helt enkelt. 

Jag bor lite utanför Eskilstuna, cirka 2 timmar från Stockholm o hit 😕

ähnchen
1

#0 Säger som #1, gör transporten till en bra plats. Att hästen slappnar av under lastträningen är mycket viktigt. Din häst behöver känna sig trygg runt och i transporten. Hästar är klaustrofobiska och trivs inte i trånga utrymmen där de inte kan se vad som händer runt omkring dem och behöver vänjas ordentligt.

Du kan förstärka känslan av att transporten är en bra plats genom att jobba lite med hästen på annat ställe och låta den vila vid transporten. Det behöver inte vara något stort, kanske några volter runt dig, byta håll ofta, övningar som fångar hästens fokus på dig.

Så småningom är platsen nära rampen/på rampen/en liten bit in i transporten osv. mycket trevligare än alla andra platser runt omkring. Vill hästen gå av/ur får den alltid göra det men då blir det lite jobb också. Vill hästen vila finns en "sweet spot" nära eller i transporten, beroende hur långt ni har kommit i processen.

När hästen väl står lungt i transporten och ni har stängt bommen och även luckan utan problem, låt inte det första ni gör då vara att köra till en tävling. Bryt även ner delen att vara i transporten i mindre bitar. Starta bilen och se om hästen reagerar. Kör några meter och se om det kommer någon reaktion osv. Kommer det en reaktion stannar ni, väntar tills hästen har lugnat ner sig igen och lastar ur. Gör om.

Om ni kör en längre strecka direkt riskerar ni att förstöra mycket av det ni så omsorgsfullt har byggt upp. Har ni hållit på en stund och koncentrationen börja tryta, sluta då när det precis har gått lite bättre än innan och fortsätt en annan dag eller senare samma dag.

OBS! Det här kan ta flera dagar eller tom veckor. Hur lång tid beror på hur osäker hästen är nu och hur ofta ni har möjlighet att träna. Men om ni tar er igenom hela processen i hästens takt en gång kommer ni ha igen den tiden många gånger om under resten av hästens liv. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

lisgillbaloo
0

tack för tipsen!😃