Fråga om hösilage
Har nu fått några fina hösilagebalar. Vi har 2 hästar (1 b-ponny som normalt sett får 4.5 kg hö/dag och en shettis som får 3.5 kg hö/dag.)
Hösilagen ska vara väldigt torr och fin. Vi har fått rådet att ha den inne i stallet (kallstall) och ta av den ca 10 dagar. Det som sedan återstår av balen ska vi skaka upp och använda.
Vad tror ni om detta och hur mycket bör jag ge??

Hur stor är balen?
Normalstor ca 350 kg.

Ska dem äta upp 350 kg på 10 dagar måste dem äta 35 kg om dagen xD
Om du läser inlägget noga så ser du vad som står…
Hösilagen ska vara väldigt torr och fin. Vi har fått rådet att ha den inne i stallet (kallstall) och ta av den ca 10 dagar. Det som sedan återstår av balen ska vi skaka upp och använda.
Så… Allt kanske vi inte kommer att göra av med, men det mesta. Priset blir trots att vi får slänga en del, mycket billigare än hö.

men skit.. :O
ursäkta så jävla mkt då.
Ursäkta mig…
Kunde du inte svara på frågorna???
men om det är tort så behöver ni väl inte göra av med det mesta på 10 dagar?
Jag har aldrig tidigare haft kontakt med hösilage… Men Lika torrt som hö är det ju inte.
Någon som har erfarenhet av detta??
mitt är blött och jag gör inte över med det på 10 dagar.
Någon annan som vet>??

Ojoj, kan ni inte köpa mindre balar när hästarna äter så pass lite? Finns ju balar på 45 kg, dom borde passa bättre. Dom där balarna kommer ju mögla långt innan ni fodrar upp dom tyvärr. Våra är jätte torra men de räcker med från en dag till en annan så har dom börjat bli äckliga, men som tur va använder vi en bal/dag
De små balarna kostar lika mycket som hö här + att knappt ingen har små balar. De stora balarna kostar knappt ingenting… 300 kronor och då får jag de hemkörda. Så även att jag får elda upp en del så blir det betydligt billigare än hö.
Hur mycket bör jag ge??

jag ger min c-ponny 7 kg och min d-ponny 8 kg. men då är det en TS på 82.2%, nästan hö alltså
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Putt

kolla upp torrsubstansen på det silage ni beställt.
vi hade en torrsubstans på 70-80% (minns inte riktigt) så för att hästen skulle få i sej allt den behövde fick vi ge 3 kg mer.
alltså om vi gav hästen 10 kg torrhö fick vi ge 13 kg hösilage.

#12 fast elda upp dem kan du ju inte. det kommer att ryka jättemkt och frågan är om man får göra det?

Jag skulle aldrig köpa så stora balar till 2 små hästar. Det kommer att mögla och då kan hästarna bli sjuka. Tyvärr även om det är billigt så lär det inte bli så billigt som du tror. För du lär få kasta massor. Man kan inte spara det som blir över. Och 10 dagar kanske går bra om det är mycket minusgrader ute och det är det ju bara ca 2 månader av året. Vi hade 7-8 hästar när vi hade hösilage på 250-300 kg,s balar. Dom ska ätas upp inom 3 högst 4 dagar.

jag hade hösilage förra vintern, 300 kg i en bal. hästarna fick fri tillgång, men det var endast under perioden då det var minusgrader.
Nej, du ska INTE skaka upp balarna för då försämras dom snabbt. Hur torra är era balar egentligen ? TS halten kan du lätt ta reda på om du tar: 1 kg ensilage, torkar det i ugnen på svag värme tills det är torrt, därefter väger du det som är kvar.
TS halten är viktig att veta annars har du ingen aning om hur mycket extra du ska ge för att komma upp i samma giva du ger nu.