Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: beteende
Läst 858 ggr
Snuttan2
0

Låta hästen säga nej?

Funderar på om det är några här som i sin hästhantering/förhållning och uppfostran utav häst/hästar låter sina hästar säga nej? Och även accepterar hästens nej? Dvs låta det vara som hästen "sagt" 'nej' till…

Hur fungerar det för er?

Vad händer om hästen säger markerar att den inte vill något kanske obehagligt som ändå är ett måste?

LinaN
0

När Harry markerar att han ogillar något, så ställer jag mig och förklarar för hono mvarför vi måste göra det och vad som händer om vi inte gör det, änsålänge har det faktsikt fungerat. Låter kanske korkat eller helflummigt men det fugnerar faktiskt.

För när vi förlklarar det så upplever vi saker inom oss, och detta känslospel kan hästarna känna av (om de itne blivit avtrubbade, vilket knappast är i din hästs fall) och de känslor/bilder vi får upp inom oss ser/känner hästen. Detta låter helflummigt men vi har idag glömt att ta till oss de små små signalerna, glömt att följa vår intuition…..

Harry har aldrig sagt "NEJ", hanhar flera gånger sagt "jag vill inte" men det är sällan, det han oftast säger är "jag förstår inte!" 

Det handlar om att man ska lära sig lyssna med hjärtat o inte bara med förnuftet…..

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Ida_79
0

Hästar måste juh få säga ifrån dom med. Jag märker tydligt om min häst säger "nej".. Vet inte riktigt hur jag ska förklara*funderar* en stund o återkommer..

Sizzi_
0

jag tänker mycket ur hästens synvinkel… Om hästen till exempel blir rädd för något och säger nej på grund av att någt skrämmer den, så bryr jag mig inte så mycket om just det faktum att hästen säger nej… Så länge den bara är villig att låta mig VISA att det inte kommer att äta upp den, vad det nu än är.

Snuttan2
0

puttar…

lisette
0

alltså, säger brago nej: jag ska ABSOLUT inte in i hagen för där finns inget gräs. gräset är myyycket finare på denna sidan bäcken.

ja då är det bara att ta tag i grimman på honom och fortsätta gå över bron.  

han säger inte emot, för han vet att jag har rätt och att man ska vara i hagen på dagen. men det är ju såååå gott med trädgårdsgräs.

;)

Mixie
0

Om situationen dyker upp brukar vi stå och prata en stund och för det mesta inser hon att det inte är så illa :)

//Mickan

tessa
0

hmm intrssant tråd…

Känner igen mig lite i det du skriver om Lina, att tänka i positiva tankar och bilder som man hoppas att hästen kan ta del av.. Vete tusan om det funkar, jag är antligen för blockerad eller vet för lite/gör fel för att själv kunna motta detta från någon.. men det är i alla fall något positivt då man själv blir harmonisk och positivt laddad, och DET känner hästen av… =)

Yrla och jag är ett rätt finlirat samspel och jag vet oftast om hon t.ex inte vill eller inte vågar.. Om hon bara inte har lust, så brukar det räcka med att säga/visa ".. men jag vill och jag bestämmer" men känner jag att hon tvekar för att hon inte riktigt vågar, brukar det fungera med att visa att jag vågar och att hon också vågar om vi gör det tillsammans.. Härlig känsla när hon litar på mig.

hmm vet inte om detta var svar på din fråga skruttan men jag skyller annars på klockan och min skröpliga hälsa.. ;) 

edit:

Kanske ska tillägga att jag självklart anser att en häst ska och får säga nej - den är ju en intelligent, tänkande varelse så om den aldrig ifrågasätter sin omgivning eller sig själv, i det den gör så är det ju knasigt.. 

Däremot ska inte en häst vara "omöjlig" och den ska heller inte vinna med sitt "nej". - Man får som hästägare se till att vara en god pedagog och på ett vettigt, tydligt sätt förklara för sin vän vad man vill.. =)

davidia
0

det beror på när och hur dom säger nej också.