Underhals.
Hur vet man o ser man om en häst bär sig med underhalsen?
Hur ser en underhals ut? Ngn som har bild?
Vad gör man för fel om hästen bär sig med underhalsen?
Hur förhindrar man det?
Har en kompis vars häst ev, har underhals. Är dålig på de där och vill se om de stämmer..
mvh/ elin
/Elin
puttar
/Elin

Hur man ser det, jo på hur den ser bär sig…. Hur den ser ut i formen på halsen, hur den går, hur den håller sig, vilka muskler den annvänder (i halsen och runt om)…
Underhals är ju bara slang för vältränade muskler i undre delen utav halsen.
Denna häst ser ju ut att länga å bära sig med överlinjen kanske, men ser man de spända och korta musklerna på undersidan utav halsen så kan man vara rätt säker på att den bär sig med dem.
Häst som annvänder underhals som tydligt syns
Typsik hästhals ;) Tom och ihållig i muskulaturen i överlinjen och stadig underhals.
Hästar har naturligt underhals, eftersom det är så de större delen utav tiden bär sig när de går runt själva, och det är okej. Men ska man utstätta de för den träning och belastning utav ryttare som vi är oftast intresserade utav måste de bära sig korrekt och länga ut "vågorna"/s-en i halsen och ryggen och då behöver den sträcka musklerna i överlinjen och stabilisera sig med dem.
Man förhindrar dålig hållning och dålig ridning genom bra ridning och träning ;)
Underhals i sig är INTE skadligt för hästen. Det enda dåliga är för oss människor när vi jobbar med hästen och belastar den, eftersom hästen då bär sig dåligt och vid belastningen vi ber dem om inte håller för att bära sig dåligt.

Alla hästar har ju muskler där. Gäller bara hur vältränade de är ;) Och spänner man muskler ser de ju större ut, på den här bilden spänner sig ju din ponny emot dig med just underhalsen = den ser större ut än vid vila.

#2 den första bilden är ju rollkur. Usch..

Ja, det är en bild på en häst under hyperflexion. Lustigt hur större delen av alla dressyrhästar visar lika mkt underhals som denna ;)

#6 sant. :P
annars kan man få bort mycket underhalsmuskler genom att jobba hästen lång och låg ett tag.

På bild #10 ser man ju inte halsen över huvud taget så det blir svårt att jämföra..
oj, riktigt mycket försvann ju! :D

Kitty41, menar du Bobbys bilder?
Hur kan du se att något försvann där?
tja, jag.. tittade på underhalsen, den sitter nedanför huvudet kan man säga :)
nejmen, det kanske man inte kan se exakt på bild, men jag tycker att jag ser en skillnad!

Med tanke på att hästen rör sig på andra och inte första och att det är ur olika vinklar, hur kan du avgöra om den faktiskt minskat i muskelmassa? För när hästen rör sig vs står stilla är ju knappast ett bra sätt att jämföra muskelmassa om du kan något om muskler…?

Tömkörning är alltid ett bra alternativ, om någon kunnig håller i tömmen! Det kan precis lika gärna skapa spänningar om hästen dras ihop.. Hästen behöver helt enkelt först lära sig att arbeta med sina bakben, förmodligen är det där det felar. Hästen trampar inte under sig, tappar balansen och håller balansen med sin hals. OBS! hästen kan trampa under sig utan att gå fram, så inga dumma kommentarer att hästen har ett bra övertramp, det är inte samma sak!
Därefter ska ryttaren lära sig att rida med eftergift. Att rida fram till handen, för att hästen ska kunna ridas som en helhet. Hästen ska också kunna bära sig själv när den slappnar av i (under)halsmuskulaturen.
Bara för att hästen är lång och låg betyder det inte att den är avslappnad och lösgjord, även detta kan skapa spänning…

alltså nu förstår jag ingenting, vad är innerbör det när en häst har underhals?

innerbär*
Om inte jag minns helt fel så innebär just detta att hästen har utveklat fel muskler i halsen pga
Korrigera mig gjärna snuttan eller gejsa eller nån annan, om jag har fel
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

# 21 ahaa okej, men det har inte min häst.. =)
haha ja skäms men ja kan ju visa den iaf xD