Vintertäcke?
Jag kom o tänka på en sak. Hästar kan ju reglera sin kroppstemperatur om inte vattnet tar sig in mot huden och blöter den. Alltså borde väl egentligen ett vanligt ofodrat regntäcke funka att ha även på vintern? För så länge det täcket håller hästen torr så kan väl hästen reglera sin temperatur även om det är -15 grader ute och på så sätt hålla värmen? Så varför sätter många på sina hästar vintertäcken som är fodrade? Eller min tanke kanske inte alls stämmer haha. Vad tror och tycker ni?
Beror på om hästen sätter vinterpäls under täcket eller ej.
Skulle spontant säga nej, om hästen går med täcke hela dagarna i hagen varje dag påverkar täcket hästens förmåga att sätta en naturlig vinterpäls. Så länge det inte är ösregn/storm och hästen har en bra päls blir dem inte blöta in på huden.
Om man vill prova enbart ha regntäcke är det lätt att kolla om det funkar, stoppa in handen under täcket och känn, är hästen kall eller varm?
tex min gammel häst täckas när det är ruggig höst för annars får han ont i ryggen. Detta gör att man ser en tydlig kant att på halsen sätter han fin tjock vinterpäls, men under täcket är pälsen platt och inte alls lika fin så han får pga den känsliga ryggen gå täckas hela vintern. Igår hade i riktigt regnoväder hela dagen, och på den fina vinterpälsen på halsen såg man hur regnet bara la sig på ytan och rann av och han var torr in på huden.
Jag har fodrade vintertäcken på min ena häst för annars fryser hon, så enkelt är det. Vinterpälsen är långt och tjock för att klara kylan, finns där ingen tjock päls spelar det ingen roll om de hålls torra, de fryser ändå. Min är bara spårklippt och har därmed päls på ovansida hals, rygg och rumpa, men hon börjar som sagt frysa vid ca -15. Russet som hålls oklippt har jag aldrig hittills sett frysa (har honom nu tredje vintern och temperaturer ned till -35 är inte ovanligt). Precis som #1 säger så håller en bra vinterpäls väta ute. Mina brukar ha istappar under magen efter att smältande snö runnit ned från ryggen, men de är aldrig blöta inpå huden.
En ytterligare viktig faktor för att hålla värmen är luftlagret i pälsen. Trycks pälsen ihop (som med täcke) så försvinner de värmande luftfickorna och det blir kallare, därför kan ett täcke med fel mängd foder kyla mer än det värmer.
ett ofodrat regntäcke kyler hästen eftersom att hästen päls inte kan resa sig och bevara en luftspalt som hjälper dem med temperaturen. Därför bör man ha ett lätt fodrat om man ska täcka de mot dåligt väder om det är lite kallare grader.
Min häst klarar sig mot kylan utan täcke. Är det jättedåligt väder får han ont i ryggen då brukar det åka på ett 100g täcke. Skulle nog räcka med 50g om det bara är några minus. Att sätta på en häst 350g redan vid -5 grader tycker jag är väldigt överdrivet.
Vissa hästar får fleece fodrat täcke eller fleece under ett ofodrat. men många tycker inte om att använda fleece för att det sätter sig fast i pälsen och det rekommenderas glatt innertyg.
#3 beror helt på hästen, hos oss ligger nu temperaturen på +2 till -4, och när det är på -4 börjar min häst vara till på gränsen för kall när jag känner med handen under täcket i hårbotten och då har han ändå 200 grams täcke.
Orsaken till det? eftersom han går täckad varje dag från att det börjar bli höst och därför inte sätter vinterpäls och inte heller kan få luftspalt pga täcket så är det enda som faktiskt riktigt värmer honom täcket.
Vart själv förvånad hur snabbt han vart kall och vi fick byta till tjockare täcke, men lyssnade jag på känslan "han kan orimligt behöver tjockare täcke" istället för att lyssna på att han kändes kall = ja då fick jag en häst med ryggont som stod och frös i hagen. På med tjockare täcke och lite egen massage i stallet och vips blev han bättre i ryggen igen. Kan tillägga att hästen börjar bli gammal.
Ibland glömmer vi lyssna till djuren, är det kalla på med täcke, är dem inte kalla, nej men då behövs inga täcken.
När min häst var yngre gick han på lösdrift, hade jätte bra päls, och vindskydd + skydd av träd i hagen, satte aldrig täcke på hästen utom fleece för att torka om det regnat och jag skulle rida eller efter ett hårt pass och han var svettig. Han gick otäckad i regnstorm, snöstorm, blåst, han kändes aldrig kall och visade aldrig tecken på att frysa, och skötte det själv genom bra päls och i ovanliga fall söka skydd.
Många hästar är rakade och rullar i snön m.m därför kan det hjälpa hästen hålla värmen men jag har inget täcke på min Nordis
#4 klart att det spelar roll att han har täcke från höst. Men många hästar får täcke när det blir lite kallare iallafall här. De går utan fram till det är runt 0 grader och då har de ändå hunnit få en del päls så att täcka dom tjockt på en gång känns onödigt. Men såklart om man känner att det är kallt så ska man ju se till att se inte får ont eller så. Men tror många täckerför mycke