ni med shettis
vad får era shettisar att äta?
min får:
morgon morötter
kvällen 1/2dl ponny kraft, 1/2 dl betfor och 1kg hö.

shettisarna i mitt stall äter hö och havre, typ 1,5 dl per dag eller nåt liknande bara för att de ska få något. höt har jag ingen koll på, men skulle gissa på 2 kg hö/ dag i dagsläget.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Mina shettisar får/ska få fri tillgång t hö men får en hand betfor eller havre när min ridhäst också får…bara för o inte behöva vara utan…
Våra får en mängd hö (vi har inte vägt upp det, men de tunnar inte ut, så det verkar vara lagom) morgon, middag och kväll på vinterhalvåret (inget på sommaren) samt att de får potatisskal och dylikt om det finns sådana (vilket det vanligtvis gör, eftersom även mina två fastrar har för vana att ge dem potatisskal)

de får hö i viss mängd och halm för att fylla magen så de inte behöver gå hungriga,

på ridskolan där jag praktiserade fick dem: 3/4 kg krafft grund och 3 kg hösilage per dag.
Min ettåring för fri tillgång på hö.. 1 näve betfor som blötläggs.. 2 dl kli samt 4 dl hippoalfa..samt mineraler..

totalt 4 kg hö.
lite betfor
mineraler, biotin och b-vitaminer

min får
- Morgon 1 kg hö
- midda 1kg hö
- kvällen 1.5 kg hö plus 4 dl hippo bas

TS, får din shettis bara Ikg hö/dygn ? Låter lite.
Min minishettis får 2 kg hö + halm.
Min shettis:
Morgon: 1 kg hö
Middag: 1-2 kg hö, då dom äter ute i två högar.
Kväll: 1 kg hö + knappt 1 dl krafft

1-2 kg hö om dagen är ju på TOK för lite?!?! Skulle själv Aldrig ge mindre än 4kg om dagen
//Mickan

mixi, det är väll dock inte ditt problem vad de ger sina hästar och hur mycket?!?de flesta ger 1-2kg och då tycker jag inte att det verkar vara någonting fel på det! Jag tror ju dock inte att de ger sina shettisar förlite. Det är faktiskt ganska små hästar ! och då skall de ha minfre mat än en ex. en d-ponny ! Jag har tre shettisar och vist jag väger inte höt, men jag skulle tro att de får runt 1,5kg och de har hull så att de klarar sig och blir över !:)

#14 Nä det är inte alls mitt problem! Säger bara vad jag tycker eller det kanske är emot skrivreglerna här?
Det var ett disskutionsforum sist jag kollade?
Jag håller fast vid min sak, vi har haft shettisar i stallet och ingen har någonsin ätit så lite som 1-2 kg om dagen. Å andra sidan har dom alltid tränat rätt hårt och gjort av med en del. Era kanske bara går som sällskap? Finns det grönt ute att äta så ok! Men annars fortfarande, nej, aldrig!
//Mickan
Jag tkr oxå att 1 kg hö om dagen är på tok för lite för en shettis. Runt 3-4 kg verkar mer lagom, men det är lite individuellt.
Vår sällskaps ponny får 3 kg hö om dagen, 1 dl kraft ponny, 1 dl musli, 1 dl betfor som blötläggs +mineraler och b-vitaminer.
Han skulle säkert hungra ihjäl om han fick mindre hö… Ändå står han på halm och äter en del. Han är shettis och är 18 år gammal. Rids 1-4 dagar i veckan.

Min minivalack får som sagt 2 kg hösilage/dag. Han står på halm ( som han också äter ) och har gräs i hagen. 1 kg är på tok för lite om hästen står på spån och inte får tugga gräs. Magen måste ha något att jobba med.

Hur mkt hö hästen får beror helt på värdena ju…min får 2 kg för tillfället, men ska gå ner ngt då han har ökat på kroppsfettet väldans mkt på kort tid…

Fri tillgång på hösilage.

#15 okej, jag tycker att du är negativ i det mesta du skriver på allas forum, men det är dit problem och inte mitt. Men en diskussin behöver INTE BARA gå ut på att vara negativ, man kan ge possitiv kritik också ! Men om du läser NOGA så skriver de flesta att de får mellan 1-2kg på morgon och sedan detsamma på kvällen det blir mellan 2-4KG!! Och som du sa så beror det helt och hållet på hur mycket de går, och det är olika från häst till häst också hur mycket de behöver ha ! Vissa behöver mer, andra mindre. Detsamma som hos oss människor, vissa kan äta hur mycket som hellst utan att gå upp för andra räcker det att de tittar på mat så går de upp ! därför får man ju anpassa allt efter häst !
jag håller med ovanstående att 1-2 kg är på tok för lite mat!!! Jag tränar inte mina direkt, dom bara går och "dräller!" i hagen och dom har fri tillgång. Uppskattningsvis äter dom nog mellan 5-10 kg vardera. Säger inte att man måste ha fri tillgång men ponnyn behöver ha fibrer för att magen ska må bra. Minst 3-4 kg skulle jag vilja påstå att en shettis behöver oavsett storlek. Då kan man utesluta kraftfodert istället tycker jag

Jag har lärt mej att me de värdena vi har i vårt hö så ska hästarna ha 1 kg hö/100 kg häst. Min lillkille väger 118 kg, då ska han alltså ha 1,18 kg om dan…så som jag sa ovan…det beror helt på värdena…för mkt fibrer är ju inte heller bra som ni säkert vet…lagom är bäst

#21 syftade i första hand på #0 och #1 och sen måset jag också tillägga att jag själv iinte håller med om att allt jag säger att negativt!! snälla ni, om jag säger något som innebär negativitet för er! påpeka det för mig!
Ser också nu att det är fler än jag som reagerat på samma sak som jag och håller med! HELT RÄTT =) Oavsett hur mycket hästen går ska den ha minst 1,2 kg hö per 100 kg på hästens kroppsvikt. Så jag är ledsen om fler tycker jag enbart skriver negativa saker på den här sidan och ber er tala om vart så jag kan bättra mig!
Och Josse, eller vad du nu heter, uppenbarligen är det inte mitt problem eftersom du är den första att påpeka det MEN jag ska be andra att uppmärksamma det (som ni läser längre upp) och be alla att säga till om jag skriver något stötande!
//Mickan

Mina har fri tillgång på hö. Kan säga att om jag bara gav mina töser 1-2 kg per gång även om de så fick det tre gånger så vart det rama skri. Märks så tydligt att de mår bra av att äta när de själva vill och inte när människan känner för att utfodra dem. Mer naturligt känns det som att låta de ha fri tillgång.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag gick Hästkörkortkursen i våras. Hon som höll i kursen är foderrådgivare hos Krafft. Hon sa att 2 kg/dag är på tok för lite om hästen inte har tillgång till halm eller gräs att tugga på utöver höet. Hästar måste få TUGGA , annars får man andra problem med tarmar mm .
Det verkar som många missuppfattat att även en shettis behöver en viss mängd grovfoder. Även om dom är små så finns ingen anledning att ge i underkant. 1 kg hö tex innebär ju att hästen väger max 100 kg och inte gör något arbete alls. Sett ur djurskyddsperspektiv är rekomenderad grovfodergiva MINST 1 kg ts per 100 kg häst/dag. 1 kg ts = 1,2 kg hö. Ger man då ensilage måste man veta TS halten eftersom ensilage har mycket vatten i sig. Det handlar inte bara om att en shettis är liten i växten, den behöver även den rätt näring den med.
Komplitterar man med tex lusern eller halm kan man få rätt grovfodergiva, men det verkar som många inte ens ger det. Det handlar heller inte om vem som har rätt eller fel utan HUR en häst faktiskt är skapt. Att tugga. Sedan ska man inte ta för givet att dom har att äta i hagen nu. Det är november och bara för hästen ser ut att hålla hull betyder det inte automatiskt att den får det den ska ha. Ger man en häst i underkant, så lagras presis allt hästen stoppar i sig som fett. Detta för att klara kommande kristider.

Rekommenderat är ju 1-1,5kg hö/100kg…
Jag ger min shettis 3-4kg hö/dag 1dl krafft ponny + mineraler.

#24 inte mina shettisar.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#29 Nej, det står ju i ditt inlägg :) Jag har själv inte haft några egna heller men vi har haft hur många som helst i stallet i varierande åldrar och användningsområden :)
//Mickan

Alla mina har fri tillgång till grovfoder. dom måste få sitt tuggbehov . jag tycker det låter på tok för lite med 1kg på dygn, dom blir inte tjocka av grovfoder, det är kraften som gör att dom lägger på sig..
mina får lite betfor, mineraler o vitaminer o vitlök.
Betfor + hö.

Fri tillgång på Hö dvs ca 5-10 kg/dygn och häst.
Ett par av de dräktiga stona får dessutom både Kraft grov, Lucern och havre. Mineraler och salt så klart.
Hästen är ett djur som i frihet äter nästan hela tiden. Dom måste göra det för att må bra.
Motion brukar vara det största problemet vid fetma. Mina används inte så mkt men har flera "lek"kompisar och Stoora hagar där de kan ströva fritt hela dagarna. Det tror jag på!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se