Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 557 ggr
steffy
0

OT lära sig att rida

Nu har min lillasyster äntligen fått ett riktigt hästintresse. hon är sju år och går på hästfritids på torsdagar + att vi får låna stallägarens shettis när vi vill. Min lillssyster följer med mig till stallet varje dag(innan bara 1gång i veckan). Hon tycker det är roligt att mocka och allt det dära och när det gäller ridningen så rider hon hälst barbackar då hon vet att det är bättre för balansen(då men ej har stöd av stigbygeln). Hon har blivit jätteduktig. Igår när vi var ute och red med ägaren som håller på att rida in sin 2.5åring(mamma höll i hästen) så red min lillasyster med på shettisen (barbackar). Hon fick shettisen att göra skänkelvikning + gå på tyglen+ökad trav. Det är så roligt att hon klarar av att rida mer själv nu och att hon väljer att rida barbackar. För henne är det inte bara ridningen utan oxå mockning+mat osv och det är inte många 7åringar som vill stå och mocka + fylla 10 höpåsar varje dag. En stolt storasyser.
hur gick ni till väga när ni har hjälpt syskon eller annan att rida?

Alexandra13
0

Vad kul :) Själv har jag ingen lillasyster som rider! Jag är den enda i familjen som rider. Fast min lillebror säger att han vill börja rida och han är 8år.

Maja
0

Jag har inget syskon som har börjat rida p.g.a. mig, däremot så har jag varit ett av de där syskonen som stod vid paddockens ena långsida och längtat efter den dagen då jag skulle få sitta på en av hästarna och lära mig rida.. Min storasyster red på ridskola innan mig, och de hade en gräns på att man skulle vara minst åtta år innan man började, och ja, jag hade något år kvar.. ;) Till slut så blev jag åtta och började rida, samtidigt som min storasysters intresse svalnade av.. Men, men jag var superglad och älskade det!!

Innan så hade jag stått inne i boxen och pysslat med hästen som hon red, jag brukade stå där och borsta, mysa och klappa hästen..

jn84
0

Mina båda systrar började rida tack vare mitt hästintresse. Emma (den yngsta) började när hon var fem på samma ridskola som jag och har sen blivit kvar där. Och när jag tog Dandelion så hittade hon snabbt en medryttarponny som hon började ta hand om och nu står hon med egen hyrponny i samma stall. Den äldre syrran började rida i samband med att jag skaffade Dandelion och är medryttare på Eves Pepini. Så vi har verkligen mycket glädje av att ha ett gemensamt intresse!

Förstår att du är stolt Steffy, det var jag också över mina systrar när de började vilja klara av saker själva! :)

Lyrik
0

Min syrras dotter, Mia (8 år), får rida på Lyrik då de kommer upp till Uppsala på besök. Men hon vill bara rida, inte mocka och borsta hästen…Skrattande

Lyrik är visserligen både för stor och stark för henne, men han är snäll. Låter henne leda honom ut och in hagen, klänga lite hur som helst. Skritta runt, runt på ridbanan - fast det är skittråkigt.Glad

warum_nicht
0

hmm… min stora sorg är att min lillasyster slutade rida… hon var så begåvad. tyvärr så vaar hon inte så intresserad av sysslorna runt omkring ridningen…

[slo]
0

Njae, jag är snarare som Juve. Var min storasyster som fick mig att börja rida :)

fridak
0

min lillebror red några gånger på ridlekis men slutade. Han ville rida själv, utan ledare enligt honom var det "en trasig karusell som går runt, runt väldigt sakta"