Avbruten gängtapp!
Idag skulle jag vara duktig och brodda Dandelion. Efter mycket kämpande, många blodiga knogar och ett flertal svordommar lyckades jag klara av två hovar.
Den tredje innebar betydligt fler svordommar eftersom klanten lyckades ställa ner hoven med gängtappen i. Den gick så klart av så en del av den fastnade i hoven…
Men frågan är vad jag gör nu?
Om minusgraderna ger med sig så är det inga problem, då får han gå utan broddar men en halv gängtapp i ena hålet. Påverkar ju inget.
Men om det ska fortsätta vara halt så kan jag ju inte få i en brodd där. Kan ju inte låta honom gå med en brodd heller, för det blir ju ojämt. Eller kan jag brodda i när vi ska rida (rider sällan längre än en timme) och låta honom gå med en brodd? Eller ska jag låta honom gå obroddad där jämt och hoppas att han inte halkar? Och kan den andra framhoven vara broddad, eller blir det snett för honom när den ena hoven är något högre än den andra?
Eller måste jag helt enkelt ta ut en hovslagare som byter sko på honom? Typiskt att det händer när han inte ska skos under de närmasta fem veckorna! 

Är de två ben som är broddade på en sida eller båda fram?
Har du bara två broddar på varje sko, inte fyra?
Är det båda frambenen som är broddade?
Annars får du väl ringa hovslagaren, fråga om han kan slå på en ny sko.

Han är broddad med två broddar på tre hovar nu. Ena fram saknar brodd helt tills jag kommer på hur jag ska göra (det är där gängtappen sitter).

Varför sätter du i bara två broddar och inte fyra? blir ju ojämnt och dålig rulning på hoven med bara två broddar på hårdare underlag… Måste fråga hur sätter du dina broddar när du bara har två? Framtill eller bak?
Går han inte vansingt mkt på hårt och jämnt underlag skulle inte jag se det som akut eller om det inte är väldigt halt hos er heller för den delen, men visst behöver han ny sko för att kunna ha brodd där med…

Jag har alltid fyra broddar, men han har inte blivit skodd med vinterskorna än, så det finns bara två hål nu…
Vi går inte så mycket på hårt och jämnt underlag. Jag hoppas på plusgrader snart så skiten smälter bort 

Känns lite onödigt att brodda alls då..?
Jag gissar på att det blir varmare och det släpper i marken ett tag till, ska väll regna nu i veckan här i stockholm? Och tar man det bara lugnt och skrittar ute och inte har som en iskana i hagen lär ju hästen klara sig…

Jag hade folk som skulle provrida idag och det var iskana på volten så ville inte att de skulle rida honom utan broddar.
Jo, det ska regna, men bli minusgrader i slutet av veckan igen och då känns det ju onödigt att ta bort broddarna…
Antar att jag måste ta ut hovslagare och få skon utbytt.
VARFÖR??????? Så onödigt!

Så du ska inte ha kvar honom?
Jag hade nog inte velat rida alls på isad bana, ens med broddar :/
Är du arg för att jag frågade varför du ville ha på dem eller varför du måste ha ut hovslagaren?

Jag är arg för att det hände ;)
Varför är frågan varför det var nödvändigt… hajar nu att det inte var så tydligen, men jag blev irriterad på allt onödigt krångel.
Jo, jag ska ha kvar honom, men letar medryttare. Banan är fullt ridbar i skritt och trav, jag hade inte behövt broddar om jag ridit själv, men jag litar inte riktigt på när nya människor ska rida honom. Hon som red idag travade runt och svängde på de isigaste fläckarna… Sa ju självklart till, men hade han inte haft broddar hade de nog legat på marken båda två =/
Teroetiskt sett går det ju att borra ur och fixa nya gängor… Men det är inget jag skulle vilja göra med skon på :) Så det alternativet som finns kvar är väl att ta ut hovis. Beroende på hur väl du känner honom/henne kanske h*n gör det på väg hem för en fika ;)