Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 726 ggr
Mari
0

Kastar sig in i galoppen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ska bli medryttare igen på samma fjording som jag red förra hösten.
Då var hon smällfet och orkade inte ta galopp, jag red henne i två månader regelbundet i princip varje dag och sista veckan klarade hon att ta galopp men inte att hålla den något länge.
Hon kastade sig också in i gallopen, alltså hon flög upp i snabbtrav.

Jag testade att ha spö i näven utifall hon bara var lat och de var hon för när jag hade spöet i näven så tog hon fina byten :) Men orkade bara kanske galoppera en bit så jag tror att hon kastar sig in i galoppen berodde på att hon inte var riktigt tränad..

Så, om hon nu fortfarande är i samma kondis eller sämre, hur ska jag på bästa sätt träna upp henne? Det är ingen liten dam vi har att göra med som ni ser på bilden :O (tagen förra vintern men tror hon ser nästan likadan ut nu)

hon är inkörd också, så man kan variera motionen. Så alla ideér är varmt välkomna!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Snuttan2
0

Att bara fatta galopp är inte särskilt svårt, att göra en korrekt fattning eller samla sig i galoppen är däremot svårt.

Så att fundera på är varför hon inte vill/kan galoppera?
Är det enbart lathet? Har hon några kroppsliga problem? Är sadeln ivägen? Är du ivägen? -> Du rider inte för någon tränare?

Är det enbart ren kondis som saknas, muskelstyrka, ork att hålla igång, så skulle jag satsa på att lägga galoppen på hyllan lite, och först börja med att se till att hon går ordentligt i skritt och trav. Hon ska skritta fritt egenom kroppen i skritten, kunna gå raskt och hålla igång själv, slöa hästar utan riktig styrka och särskilt mkt kondis gör oftast inte det ;) - Gör hon det?

Mari
0

#1 Nu vet jag ju inte hur hon gör men jag antar att hon är lika som förr.

Rider inte för någon ridlärare men har tänkt att börja igen med henne. Sadel har hon ingen utan jag rider henne med ridgjord, fast hittade en westernsadel som passar skapligt bra på henne som jag använde sist och jag tycker hon gick bätrre när sadeln användes :)

Jag tror de är kondis som saknas för hon är pigg att rida! Fet är hon också! Skritten och traven är jättesnabb om man inte håller in henne. Det här  med att samla henne är jävligt omöjligt, fick henne samlad i några hundra meter förr efter mycket träning, hon är som ett vandrande kylskåp svår att böja och ställa men bara man får henne varm i kläderna så går det tillslut :)

det är de också att om man tränar galoppfattningen för mkt så tröttnar hon och bara ökartraven, det bästa tror jag är om jag fick hjälp av en ridlärare eller nån annan kunnig, hade tänkt att börja med det och hör här om någon hade nått bra förslag mankan träna/tänka på på :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Snuttan2
0

Men se, du vet redan svaret på vad som behövs ju ;)

Mari
0

#3 Så de är svaret då? :P
Men de finns inga bra övningar man kan träna på under tiden hon tappar vikt?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Snuttan2
0

Jag skulle nog inte sitta och nöta så mkt fattningar, utan träna på att även bara hålla igång galoppen och gå ut och busa på i skogen, dvs inte behöva gå i någon kort galopp i början, utan vara nöjd med att hålla ren galopp och få tryck i den framåt, bryta när du säger det, och inte för att hon är trött. När hon får mer ork kan man börja korta och samla galoppen mera och även göra mera fattningar.

Jag skulle nog inte sitta och nöta fattningar när hästen inte riktigt har ork för det, blir lätt felaktiga fattningar, min är inte riktigt stark eller skolad nog att fatta galopp på ett bra vis eller hålla ihop galoppen. Så för att stärka sig för en bättre galopp går jag ut i skogen med henne och låter henne bara ligga på och gå på ordentligt framåt i galoppen just nu. När hon blir starkare kommer jag kräva bättre galopp, kortare galopp, samla galoppen och även korrekta fattningar.
Tränar så länge att korta sig, hålla ihop sin kropp och lite lättare samling i skritt och så smått trav, och när hon blir stark nog där kommer det även bli lättare att korta och samla galoppen :)

Mari
0

#5 Tack :)
Rider bara i skogen då ridbanan är ur funktion, staketet är trasigt och det står en massa bilar parkerad på den :S

Ska testa att rejsa lite i skogen ^^ Tror det kommer fungera bra!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Zahara
0

Min travare gjorde likadant förr! Fick helt enkelt jobba henne till en lugn trav ge fattning och ökade hon på fick jag bryta och jobba fram traven igen och så fort hon ökar "plocka" ner henne till lugnt tempo i gen.. Idag fattar hon lugn gallop men det tog tid och mycket tannagnissel :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Mari
0

#7 Tack, Ska testa att göra sådär jag med ^^

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se