sadelgjordslängd?
om jag itne har en sadel till min häst, o ska räkna ut vilken längd han ska ha på sadelgjorden, hur bär jag mig åt då?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Vad för typ utav sadel ska du ha?
Han är väll inte färedig vuxen ännu? Känns som att det blir svårt att få det helt rätt då…
#1 mycket väl iakttaget! :) Han har iten vuxit färdigt ännu, men jag vill ändå kunna börja sadelvänja honom vid den sadeln som jag köpt som Rita.S kommer ner med på torsdag när hon ska till Norge o träffa familjen sin.
Och en sadelgjord får ju sadeln att sitta kvar på ryggen på honom, däremot så ska vi klämma, känna, dra och pillao hc framförallt fota! och lägga upp här så folk får bedöma litet vad man tror, om det duger som första slit o slägn sadeln eller om vi ska strunta i det helt o hållet…..
han ska ju inte sittas på förrän tidigast nästa sommar och om ens då…..
Det vi ska göra emd den här sadeln är ju att vänja honom vid att bli sadlad, vänja honom vid dinglande stigbyglar, att man drar/tynger i stiglädrena fårn bägge sidorna för framtida uppsittningar, spänna sadelgjord, vänja att sadla av, osv osv….
Första gången ngn sitter på honom kommer det nog bli barbacka faktiskt, mindre risk för skador…. man riskerar itne att fastna någonstans…. men den dagen den sorgen…..

men lina, försök hitta en begagnad gjord. jag har en 130 gjord du kan få köpa billigt om du vill.

Du kan inte mäta när sadeln kommer då? ;)
Annars, fråga Rita mittenmåttet på stropparna och upp till mitten på bommen och mät sedan hur långt det är ifrån ryggraden till mitten på bröstkorgen. Ta ditt mått minus Ritas å dubbla så borde det bli ett hyffsat mått. Lite omständigt och inte helt korrekt, men borde fungera…

det beror ju på vad för sadel du ska ha ju. till en hoppsadel behöver man oftast en lite längre gjord än till en allroundsadel. en allroundsadel går ju längre ner på hästens sidor. lr hur jag nu ska förklara. och om du ska ha en dressyrsadel måste du ju ha en dressyrgjord. men där är det oxå olika. vissa har ju långa stroppar, andra korta. det påveerkar oxå vilken längd på sadelgjorden du måste ha. så vänta tills sadeln kommer och mät. =)
Lina! tror du behöver en lång gord…jag har 130 på dionne och tror nog du får ha större…Ingrid har 140 på calles mamma…har en 140 gjord med resår i ena ändan…kan få låna den om du vill!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Lina! tror du behöver en lång gord…jag har 130 på dionne och tror nog du får ha större…Ingrid har 140 på calles mamma…har en 140 gjord med resår i ena ändan…kan få låna den om du vill!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Har 2 sadelgjordar till salu. 150 och 140. allround
Vad trevligt de tär när folk engagerar sig en massa! ;D det värmer! :)
Vi fick låna en 120 gjord igår i stallet och provade då att hålla den där sadelsttropparna borde vara, på mitten ungefär, och då satt den hyfsat, kruxet är ju att lillkillen växer och i dagsläget är nog en 140 för stor.
Sadeln osm kommer imorrn är en allroundsadel.
Verkar som om jag helt enkelt får vänta en stund och mäta imorrn ^^ men jag vill! nu nu nu! ;)