Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 2160 ggr
LindaN
0

GRIFFIN T4 ALLROUND - någon som testat?

Nu har jag tänkt att köpa mig en Griffin sadel för att jag tycker att de verkar bra. Någon som testat och har några råd? Finns på Hööks,

Snuttan2
0

Mitt råd är att först å främst se om den passar din häst, det måste väll ändå vara det allra allra viktigaste..

LindaN
0

jo tack, det förstår jag med. men jag tänkte om det var något att satsa pengarna på. jag är inte helt dum…

Snuttan2
0

Har du provat den på din häst då?

För det är ju ingen idé på att sitta och fundera på att köpa den innan du ens vet om den passar ju :S

LindaN
0

eftersom att jag inte har köpt den än så har jag inte provat den. ska låna en flexicurve från hööks efter jul och titta mått. men tänkte bara om någon har en sådan sadel och vet att den är skön och är av bra kvalite.

Snuttan2
0

Fast det är inte bara bomvidden som ska passa :S

LindaN
0

nej det vet jag oxå, men man mäter mycket med den där flexicurven. Men det är inte det min fråga handlar om heller så vet inte riktigt varför du skriver om det:S jag frågar bara om någon vet om den är bra eller inte.

LindaN
0

min kusin kan även passa ut sadlar så det är inte det jag har problem med

minja
0

Vad jag har hört om dom så är det bra sadlar till det priset (är själv sugen på hopp sadeln). Men dom passar bättre hästar med raka ryggar. Så kolla hur ruggen ser ut innan du beställer den.

LindaN
0

okej tack för svaren. kärn har ganska rak rygg och det skadar ju inte att prova:)

Snuttan2
0

Men jag deffinerar en bra sadel som en sadel som ligger bra på den inviduella hästen. Och eftersom du inte alls vet om den ligger bra eller inte är det rätt ointressankt att disskutera sadeln, för

Med en flexikurv mäter du inte formen utmed ryggen, utan enbert formen i sidled och bred :/

Sedan finns det sadlar utav olika kvalité, och griffin ligger väll emot lågklass-kvalité om det är det du är ute efter.

minja
0

Tänk bara på när/om du provrider att det kan lätt bli märken efter stigläderna, och om du köper Griffins stigläder är dom gätte stela och tar lång tid innan dom mjuknar.

LindaN
0

man formar ju den utmed ryggen iaf. jaja men  då vet jag. tack ändå

LindaN
0

okej, man får väl använda ett gammal par istället. tack så mycket för hjälpen minja och snuttan2

fridak
0

fast vad jag hört så är griffin en av de bättre syntetsadlarna och jämförbar med lädersadlar för omkring 10 tusen. Men det är bara vad jag hört sen räknas kanske en lädersadel för 10 000 som lågklass-kvalité…

ang flexicurven på griffins sadlar så har de tagit fram ett blad där man kan mäta bomstorlek och manken på hästen(hur hög manken är). Men det säger inte så mycket om hur det ser ut utmed resten av ryggen.

sadeln formar sig efter bommen, inte hästens rygg, det är därför man ska ha en sadel med bom som passar hästens rygg.

LindaN
0

jag har hört och läst att man formar den öven utmed hästens rygg. men det spelar ju ingen roll nu har inte köpt den än och ville egentligen bara veta om det var något att satsa pengarna på. sedan om han inte kan ha den så köper jag den ju absolut inte.

Snuttan2
0

Fridak har precis rätt  och förklarar flexi bommen mkt bättre än vad jag gjort Bilden “http://<a href=www.xbox360achievements.org/forum/images/smilies/bow.gif” kan inte visas, då den innehåller fel." />

Men liten korrigering, sadeln formar sig inte efter hästen, man måste köpa sig en sadel som är formad efter hästen ;)
Så, nu har jag lekt ordpolis :P

Ang kvalitén, allt är ju relevant till vad man jämför med och vad man anser själv.
Vilka sadlar i 10.000kr-klassen kollar du på? Stübben? Prestige? HdR? Globus? Zaldi?
Enda utav dem ovan nämnda som jag skulle klassa som lågklass är Zaldi. Övriga utom Prestige som mellan klass, Prestige gör högklass-kvalites sadlar enligt mig.

Snuttan2
0

LindaN, vet du hur en flexicurv ser ut?

fridak
0

LindaN griffin har ju T4 allround i 3 olika modeller, för låg, normal och hög manke. därför ska man lägga flexicurven utmed hästens manke/rygg för att se vilken av de modellerna hästen ska ha. MEN det säger inget om hur resten av ryggen ser ut. en häst kan ju ha låg manke men var extremt överbyggd och då lär inte en griffin fungera för de sägs passa en rakare rygg.

LindaN
0

ja jag har sett en och kärn har rak rygg. men nu vet ja gju vad ni tycker så då behåller jag min dressyrsadel

jn84
0

Jag dök på en griffin på nätet och tyckte att den såg ut (och ja, jag _vet_ att man inte vet om en sadel passar för att den ser bra ut).

Men jag tyckte att den såg ut att vara en sadel som skulle kunna passa Dandelion. Han har ganska rak rygg och en väldigt manke. Och en sadel som är gjord för att passa höga mankar känns väl som något värt att prova iaf.

Men ingen verkar ha nåt emot griffin generellt? Det är bra och trevliga sadlar att rida i? Inga sunksadlar där bommen vrider sig efter ett år?

Snuttan2
0

Fast det finns ju massor med sadlar gjorda för höga mankar vid sadelläget eller framför..

Det är ärligt talat som så att hälften utav alla sadlar i stort sett numera är gjorda för hästar med större mankar nästan…

Jag har inte hört något direkt dåligt om mkt fabriksfel på dem. Men de är ju lågkvalité på material och är inte särskilt bra skapta för varken ryttaren eller hästen.

jn84
0

Vad föreslår du istället snuttan? Gärna inte jättedyrt, för jag har inte råd! Kommer satsa på en ordentlig sadel när jag vet om jag får köpa Dandelion och vad jag ska ha honom till. Men jag litar inte helt på att dyra sadlar alltid är bättre.

Hoppsadeln han har är ju utprovad hos Mustang och kostade 12000, men den är inte gjord för stor manke och den har gett ordentligt skav som resulterat i ett område med vita hår…

Känns som att det inte kan vara så väldigt svårt att lyckas hitta något bättre själv?

Snuttan2
0

Det är rätt svårt att hitta sadel som passar, absolut eftersom man måste ha tillgång till att prova många sadlar och kunskap :(

Jag kan inte föreslå något eftersom jag inte vet hur han ser ut, du har inga bilder iallafall, då kan man rekommendera åt vilket hål som är heltokigt eller inte?

Är det hopp eller dressyr du tittar på eller föredrar?

Jag har stött på massor ifrån Mustang som är galet felutprovade så det förvånar mig inte alls ;) Det gäller att åka till rätt person där tyvärr…

jn84
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är ute efter en hoppsadel, men vet inte om jag behöver en renodlad hopp egentligen, en allround funkar lika bra om det ökar utbudet.

Det här är väl den bästa bilden jag har så man ser honom från sidan.

jn84
0

Hmm, den var visst inge vidare. Ska försöka hitta nåt bättre

Snuttan2
0

Jag är inte alls något fan utav allroundsadlar så de rekommenderar jag inte ;)

Du har ingen bild bakifrån även så man ser hur revbenen går ut och gärna en mer uppställd bild ifrån sidan?

Vad har du provat som inte fungerat? Vart ligger din prisgräns ungefär?

jn84
0

Ont om bra bilder… inga bakifrån eller fler från sidan. Men jag kan försöka komma ihåg att ta imorrn.

Jag köper helt en begagnad sadel, prisklass runt ca 3000. Jag kommer aldrig satsa seriöst på hoppning (livrädd för det egentligen) så någon supersadel behövs inte.. Lägger hellre pengarna på en ordentlig dressyrsadel när jag blir rik ;)

Snuttan2
0

Då har du en rätt begränsad budget alltså ;) Försvårar saker något ofantlgit då få Bra sadlar någonsin kommer ner på de priserna riktigt…

Kollar på hööks hemsida på Griffin för hög manke tror jag den heter? Jag skulle tro att den är just för rak (få hästar som den antagligen inte är för rak för så det är inget underligt), har för lite böj i bommen framtill för att klara av den högre manke han ser ut att ha om han inte är väldigt smal även… Hur pass vid är han? Hur är hans revben formade ut ifrån kroppen?

sanne
0

Kan verkligen rekomendera griffin sadlarna !! har haft både dressyr o hoppsadel, dom är bra för hästar med mer rak rygg, from i år, finns även sadlar med utbytbara koppjärn (bomvidd) då när du köper en sån sadel, har du möjlighet o ändra vidden efter hästen, om den faller ur eller lägger på sig. mkt bra !

Hööks har alltid 60dagars öppet köp, då kan du ta hem o prova ut sadeln, även spänna fst den o sitta upp, vissa butiker har även "låne" sadlar för utprovning.

lycka till med o hitta rätt