islandshästträns? dum fråga :P
varför har man det? funkar det inte lika bra med ett vanligt?
Helena
Jag vet inte exakt varför man har det men det är grymt mycket smidigare än att fiffla med käkrem, pannrem, nosgrimma osv.
Kanske har något med gångarterna att göra eller långturerna på Island?

Är ingen större skillnad på ett "islandshästträns" och ett "vanligt träns", är några små saker i utformningen.
Gör att det är smidigare/snabbare att sätta på hästen som Cavello säger, sitter väll lite ostadigare, men islandshästar är väll inte precis kända för att vara lika vildsinta som bockandes ponnyer, kanske man känner att man inte så ofta råkar ut för att tränsen är på väg av?
Jag råkar då ofta inte ut för det och är lat å rider i bara ett nackstycka ifrån ett kandar och pannband, sitter då fint för mig eftersom jag då sitter på stilsam häst, men skulle inte våga ha på det på häst jag inte litar på.
Är ju lättare att ta av och på, och kan tänka att det är rätt smidigt på Island när de rider långa turer och byter häst lite då och då…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
okej :)
Helena
Och så är det mycket snyggare.. ;)

Har heller aldrig förstått VARFÖR det finns speciella träns till isisar….

Maja sade ju redan de viktigaste ;)
Nä, allvarligt så vet jag inte varför de ska vara skilda träns, jag följer bara trenden ;) Tycker om flätade träns vilket isistränsen brukar vara så därför har det blivit ett sådant för min del.
Det är mycket smidigare ju… Palla en massa onödiga remmar :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Jag har EN enda rem på mitt träns och det är käkremmen…ser inget jobbigt i det ;)
Jag har också en… Nosremmen. Alternativt ingen alls… ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Är det inte lite riskabelt att inte ha en käkrem?

käkremmen kom ju till i krig när man var tvungen att släpa fram hästen, utan käkrem åkte tränset av. idag kanske det känns bättre om man skulle flyga av att tränset åker av också så slipepr hästen trassla in sig i tyglarna…
#11 Nää, varför?
#12 Jag har då aldrig lyckats få med tränset när jag flugit av… Är väl inte värst ofta man får tag i nackstycket? För det borde väl krävas i ett sånt läge…
Mvh Alex
Värd för Ridsport

man borde inte behöva få tag i nackstycket…isf skulle aldrig käkremmen uppfunnits eftersom den kom till för att föhindra att tränsen åker av när de slet i tyglarna för att dra fram hästarna…sen krävs det nog väldigt mycket för att lyckas dra av tränset ändå, men käkremmen kom ju som sagt till för att slippa lösa hästar
Fast hur tusan lyckas man dra av ett träns genom att dra i tyglarna? Min häst har i alla fall öron i vägen… Dessutom, så löst som folk sätter käkremmen så lär den inte hjälpa värst mycket ändå.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

jag har ingen aning men det var så käkremmen kom till…

Alex - Det är en del på större tävlingar som drar av tränset fast dom har käkrem ;) haha. Ser lite kul ut. Dom ser rätt snopna ut. =P
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Vissa islandshästar kanske tuggar mer, därför har dom väl remontgrimma.. Har det till Kátur, han tuggar mkt. Annars finns det väl ingen skillnad :P
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#17 Jo, var det jag tänkte…
#18 Skillnaden är ju att det är i två delar, och nackstycket saknar ofta käkrem och/eller pannrem ;) Remontgrimma är ju inte alltför ovanligt bland andra hästar.
Mvh Alex
Värd för Ridsport