Hjälp med sitsen
Jag har oerhört svårt att inte luta mig bakåt, framförallt i galoppen, jag försöker sträcka på mig, men det fungerar inte riktigt, är det nån som har nåt tips? :)
Helena
har oxå problem med min sits :P lutar mig framåt igaloppen ^^ ahah
Jag har problem främst i traven =P
Spänner mig i hela ryggen och sitter framåt lutad.. Jätte jobbigt =/ Men har inge bra tips på att få bort det..

Måste fråga: ni rider inte för tränare som hjälper er med sitsen?
För det bästa är ju att få genuin stis-träning på plats utav någon som kan vara med i varje steg hästen tar och varje moment ni ska balansera och säga nu, nu, nu nu, gör du si eller så och slappna av där, spän dig där, luta dig dit, känn efter - ni förstår poängen?
Vad ni behöver göra är att finna VARFÖR ni hamnar bakåt eller framåt i galoppen.
Jag börjar i stort sett alltid luta mig framåt i all galopp även när jag ska sitta, för att jag helt enkelt inte är stark nog att sitta kvar korrekt och det är min svaghet som jag slinker iväg i. Jag får då träna på det som är svagt och när jag försöker sitta ner i galopp (vilket jag inte gör särskilt mkt alls) så tänker jag hela tiden på "lodrätt, lodrätt, lodrätt" i varje moment och för att inte lätta av sittbenen och börja hamna framåt med överkroppen så är jag just noga med att behålla kontakten där, att vara medveten om det hela tiden. För att få med baken så detsamma som på hästen; ;) vinkla in baken och så gör jag "skjuta boll" framför mig övning.

Jennie, är du säker på att du har följsamhet i ryggen i vanligafall (alltså på mark eller i andra gångarter) helt och hållet? Kan vara någon låsning du har, värt att kika på.
Annars är nedsittnign i trav något som är rätt vanligt problem ju och det krävs massor med följsamhet, för det är inte en riktigt naturlig rörelse för människor, galopp och skritt ligger närmare vårt naturliga rörelsemönster och kommer därför lättare för de flesta att vara följsama i.
Jag rekommenderar att rida för någon som kan lära dig sitta ned i trav korrekt (och som alltså inte bara säger, sitt ned å slappna av, utan säger HUR du ska slappna av, Var du ska göra det, När, vart du inte ska det, osv osv, så att du lär dig en teknik för det och gör det korrekt), vilket inte är det lättaste att hitta tyvärr :(
Jag rekommenderar varmt boken Balance in Movement av Suzanne von Dietze till alla.

Jag hamnar också framåt. Börjar lära mig nu att tänka på att verkligen komma mer bakåt. Sitter djupt och håller handen lite högre. Får bättre balans också. Men fast jag tänker på sitsen HELA tiden i galoppfattningen så faller jag fram samtidigt som jag ger galoppskänkel. Jag försöker liksom driva in hästen i galopp istället för att ge honom stöder och sitta tillbaka lite. Sååå irriterande!
#4 Jag är rätt stel överhuvud taget så det kommer nog igen i ridningen. Har ofta ont i ryggen osv.. Men har inte orkat ta mej till nån som kollar det… Vi har en instruktör som kommer ut , men har inte kunnat rida för henne sen i typ maj för att hästen har varit sjuk, varit på sommarbete osv. Men ska ta tag i det nu när han är igångsatt igen.. :)

Fast det är lika viktigt att hästen är frisk och rörlig som att du är det ;)
Har du ryggont och alltså något problem med ryggen så borde du nog tita upp det, både för din ridnings skull och för din hälsa…
För kan du inte röra dig och släppa egenom kommer du ju blockera din häst att gå rätt, alla jäkla små saker förstör massor :( Jag har också problem med rygg å allt möjligt annat ;)
Kanske ska börja stretcha mej lite osv oxå. Ingen aning men de kanske kan hjälpa mej att bli lite rörligare.. men det med stelheten kommer ofta när jag blir trött, känner mej ganska så "mjuk" o följsam i början.. Men vad vet jag , kasnke bara känns så :)
Puttar upp
Helena
Försök att bara slappna av :)

Paronskrutten, rider du på ridskola? Inget privat?
För då har du ju oddsen en del emot dig för att kunna träna ordentligt, ingen tränare som kan fokusera på dig och dåliga förutsättningar med hästar och utrustning :/
Om jag slappnar av kommer jag ännu längre bak ju..:/
Ja, jag rider på ridskola, fungerar inte att rida privat.
Helena
ja har också problem med min sits :P
jag tror alla mer eller mindre har problem med sin sits.
jag försöker bara sitta rakt med ryggen men avslappnat.
trampa ner ordentligt och vara följsam. så hoppas jag att det duger för tösen.

Paronskrutten, du ligger tyvärr riktigt illa till, för du rider antagligen för ridlärare som inte kan lära dig ordentligt = ingen hjälp och med sadlar som inte hjälper dig till korrekt sits för fem öre, utan motarbetar dig…
Galopp-bilden du la upp visar sadel som hjälper dig att sitta i den dåliga sits du gör, du kommer ha hemskt svårt att sitta korrekt i den, att inte sitta i stolssits, vilket gör att du antagligen börjar slänga överkroppen bakåt när farten ökar för att försöka hitta balans.
Tyvärr är inte att rida på ridskola särskilt ofta det bästa sättet att lära sig rida :(
Jo, det är i den sadeln jag har lärt mig galoppera, har ridit Master jättemycket. Jo, det är väldigt svårt.
Helena
Har också lite problem med min sits, lutar mig framåt på sega hästar, men det har blivit bättre :)

ni säger att ni har problem.. hohoho.. ni ska se mig.. ;Pelelr vänta.. de får ni inte.. men iaf.. sedan ja red på nån jockytränings-häst (plasthäst eller va de är) så har ja alltid lutat mig frammåt asmycket i galopp.. nog för att ja bara rider galoppintervaller i full fart,. men endå.. ;P i trav så guppar ja eller va man säger, nåra som har kurser i ridning säger att jag sitetr perfekt då.. fasst i snabbt trav så sitter ja som en hösäck, stelt och vingligt ;) litar mig mycket bakåt
Paronskrutten:
Slappna av i axlarna, för om du är som jag i det fallet, faler axlarna fram vilket gör att du blir lite mer frammot tung och du sitter som en hösäck, men som småning om kan du räta på dig och sitta en i en mjuk lodrät sits :D
Men jag lutar mig ju bakåt, varför skulle jag vara framåttung då? :P
Helena

Och din baktunghet kommer inte ifrån fel i överkroppen, utan fel i själva sitsen, sittbenen. Så att börja ändra på överlivet som Thorsson föreslår ger bara mer spänningar och felaktigheter i sitsen :(
Du behöver till att börja med komma rätt i själva rumpan. Sitter du inte rätt där kommer du alltid behöva balansera upp det någonannsntans.
Jo, jag behöver komma ner lite i sadeln känner jag, jag spänner mig och drar upp knäna, det vet jag och jobbar på, "långa ben".
Helena
Måste putta..har ni några tips hur jag ska slappna av i underkroppen? :)
Helena

Underkroppen, vad blir det? ;)
Du kommer inte ner i sadeln, för du sitter inte korrekt och så länge som du sitter så så skjuter du dig själv och hästen fel och komer inte kunna komma ner i sadeln. Du måste börja med att sitta rätt.
Ja, men kan du ge mig en skriftlig förklaring? :)
Helena

På hur du ska sitta korrekt?
Kan bara säga som jag sagt tidiagre, jag rekommenderar en bra tränare. Det krävs massor med träning att lära sig sitta och följa hästen korrekt och att sedan lära sig hur man ska inverka på hästen för att kunna ge korrekta kommandon.
Det är alltså massor med träning bakom att sitta korrekt och rida.
Kan rekommendera boken Balance in Movement för sits hjälp, men det gör inte upp för att inte ha någon tränare att rida för. Det går liksom inte riktigt att lära sig själv eftersom man inte riktigt kan se sinna egna fel eller lära sig hur det ska kännas själv ;)
Alltså jag är dömd att ha sämst sits forever typ, det är inte möjligt för mig att rida någon annanstans eller för en annan tränare.
Helena

Hur kommer det sig att det inte finns någon annanstans du kan rida?
Medryttarhäst, kompis eller så?
Det fungerar inte för mig helt enkelt.
Helena

Varför skulle inte det fungera?
Jag har inte ridit särskilt länge, är kort, är ingen vidare ryttare, är under 18, har ingen bil…etc. Läser man en annons på medryttarhäst vill dom oftast att man är över 18, har körkort, är bra ryttare med så och så många års erfarenhet och kan komma dit många dagar i veckan, vilket inte är möjligt för mig, dessutom är det väldigt dyrt ofta också.
Helena

Fast vill man lära sig någonting (och i synerhet ridning) så tar det tid och tyvärr, så kostar det ju en del att ha häst och därför kommer det kosta pengar att rida…
Är du minderårig så gissar jag på att du rider ponny, och där kräver väll ändå inte ägarna att du ska vara över 18, ha körkort och vara så proffsig ännu. Utan det brukar räcka med att man är intresserad utav att utvecklas och jobba på sig :)
Behöver desutom inte kosta att vara medryttare om du har tur. Däremot får du ju betala för tränare.
Finns ju anledning till att det är biligt att rida på ridskola, för att det inte håller någon högre kvalité (dåliga ridlägare, inge bra hästmaterial och inga bra sadlar)… = Inga förutsättningar för att lära sig att rida :(
Det går typ inte att hitta ponnyer som behöver medryttare i sthlmsområdet, isf är dom små eller behöver erfarna medryttare, så det är inte så lätt.
Helena

haha, det finns ju massor med ponnyer i stockholm!
Gäller bara att ha rätt kontakter och lite tur om man söker någon där man inte ska behöva betala så mkt.
Vart i stockholm bor du?
Bor i skarpnäck
Helena

Inte helt rätt del utav stan för mig. Men du har ju inte så långt till varken farsta, ågesta, orhem osv där det finns rätt mkt hästar, så det borde finnas en del…
Vart rider du nu?
Jag rider på Ågesta
Helena

Men se där, då åker du ju redan en bit, skulle inte behöva åka särskilt mkt mer eller betala särskilt mkt mer än vad jag kommer ihåg att folk sagt att priserna på Ågesta ridskola ligger på…
3040/termin är det.
Men det återstår lite problem
- Hittar ingen ponny jag är intresserad av
- Har bara möjlighet att åka väldigt begränsat, busstider måste stämma, både fram och tillbaka
- Pengar, sålänge jag rider på Ågesta vill inte mamma betala extra, och jag vill gå kvar där, man vill inte lämna favvohästen ju
- Jag är inte en erfaren ryttare
Om jag hade en häst skulle inte jag "anställa" mig som medryttare.
Helena

Då får du nog bestäma dig om du vill satsa på att lära dig rida ordentligt eller tycker det är trevligt att traska runt lite med favoriten på ridskolan…
Är ju en fråga om varför man håller på med hästar och vart ens intressen ligger, hur pass intresserad är man, vad vill man?
Är man nöjd med att umgås med hästar, men inte satsa på att bli duktig på det så är ju att rida på ridskola ett trevligt alternativ där man slipper ta ansvar, lätt att ta sig till osv. Är inget fel i det, men man får ju vara medveten om vad man väljer.
När jag var i den ålder fick jag göra samma val ;) Dvs att fortsätta på ridskola eller satsa på att lägga de pengarna på att rida andras hästar privat. Hade inte mkt mer erfarenhet mer än ifrån ridskolan, ridläger å turridning då heller, men fanns hästägare som hade stabil häst och kunde tänka sig att riskera mig på sin häst ändå ;)
Men vart fick du tag på medryttarhästar då? :)
Helena

Annons :P
annonssidor att titta på:
finns nog fler sidor, men är väll de större iallafall…
Okej, tack :)
Hästannonser har jag kollat förut, ingenting där nu heller
Helena
Snuttan2:
Snälla lilla du, man behöver inte ha oddsen emot sig för att man rider på ridskola :O Jag har fått bra kommentarer för min sits på dressyrtänlingar, fast jag rider på samma ridskola. Vi starka ridskoleelever är inga mesar som måste ha någon som tittar på oss hele tiden *g* XD
blir man lätt frammåtlutar å sånt är det jättebra att träna sitsen på en häst som blir longerad :)
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
Inlägg 34:
Finns ju anledning till att det är biligt att rida på ridskola, för att det inte håller någon högre kvalité (dåliga ridlägare, inge bra hästmaterial och inga bra sadlar)… = Inga förutsättningar för att lära sig att rida :(
Inte för att vi rider för honom, men vi har Kristian von Krusenstierna på ridskolan, om man kallar honom för dålig ridlärare vet jag verkligen inte vad man vill ha :S

Kitty41, skulle du också rida för Kristian så skulle det ju också kosta mer. Finns ju anledning till att ridlärarna är klart sämre betalda än svår-klass ryttare.
Nej, det kostar inte mer. Finns en kostnad för ponny, och en för häst!

Ja, men skulle Kristian sedan vara ridlärare i vissa grupper så skulle antagligen både han och ridskolan villja ha ut mer pengar för det, eftersom han helt enkelt är skickligare.
jag trodde att Kristian hade vanliga ridlektioner?
om du vill rida på ridskola så föreslår jag att du kollar runt lite. hitta en ridskola där du kan rida i en trimgrupp med färre elever och att ridskolan har dressyrsadlar och inte allroundsadlar. vill man bli ett riktigr ess så kanske ridskola kan vara svårt men visst går det att hitta lämpliga alternativ. på ridskolan där jag instruerar så finns det trimgrupper för dressyr och hoppning, till dressyrryttarna har vi sadlar för ändamålet och även kandar. hästarna i de grupperna utbildas också mer kontinueligt av personalen. det är visserligen inga gångartshästar men det får man leva med. rätt utrustning, skolad häst och ambitiös instruktör kommer man ganska långt med.
om du har ambitioner utöver det så borde du hyra/köpa häst eller bli medryttare. man måste helt enkelt få många ridpass under bältet. sen ska man inte vara för kräsen heller, rid och gör det bästa av saken utifrån förutsättningarna, lär du dig att anpassa din ridning på en stor variation av hästar så är du en bra bit på väg.
ja, kristian har vanliga lektioner ^^ kostar lika mycket som alla andra hästlektioner, preset varierar ENDAST om någon lektion går bort pga helgdag (:

Jag har problem med att sitta i traven och galoppen! I båda gångarterna studsar jag mycket. Ridläraren säger hela tiden att jag ska slappna av, men det går inte.. Jag tycker att vi borde ha mer sitsövning på teorilektionerna…

Ibland brukar det lösa sig efter man får mer muskler. Jag hade jätte dålig sits innan jag började cykla till stallet och till skolan. Men har dock fortfarande lite problem, men det hjälpte att cykla helt klart!
Alexandra13: Fråga om du får lägga upp stigbyglarna en lektion! Det borde funka utmärkt, studsar man kniper man antagligen med knäna eller trampar för mycket i stigbyglarna. Min ridlärare sa en bra grej en gång; "Tänk efter när du sitter alldeles rakt på en stol med fötterna i golvet. Samma tryck ska du ha när du "trampar" i stigbyglarna". Men pröva utan stigbyglar iaf, då kommer man verkligen ner i sadeln med tvång ^^
Lycka till!
kan man inte sitta ordentligt med stigbyglar så tycker inte jag att man ska rida utan heller. och det är för hästens väl och ve. folk tenderar att knipa med knäna och förflytta tyngdpunkten alldeles för mkt då dom inte kan hålla balansen.
warum_nicht: det finns ju ett syfte att rida utan stigbyglar ;P
det hjälper en att komma ner i sadeln, sen så kan man lägga ner stigbyglarna = bättre sits. då har man kommit in i hästens takt.
jag får bättr sits utan stigbyglar..iofs var t tt tag sn som jag r utan..
(e, d, c funkar int att skriva)
Helena

Kitty41, du får inte egentligen hjälp att komma ner i sadeln, eftersom du egentlgien inte rättar till problemen du har i din sits, utan vad du gör är att du tar bort din hjälp, ditt stöd och tvingar dig själv till att hitta andra sätt att hålla dig kvar. Man lägger sig alltså normalt sett till med fler fel för att kompressera upp de man har som gör att man i ruta ett inte sitter i sadeln.
Snuttan2, men vilka tips skulle du ge för att komma ner i sadeln då? "studsa mindre"? vi har lektioner där alla rider utan stigbyglar och tyglar, vilket ger mycket bättre sits och hållning. jag hade också problem med sitsen förut, men när jag hade lagt upp stigbyglarna då och då så sitter jag väldigt djupt ner i sadeln nu!
juste, vill tillägga:
nu har jag vant mig vid att bara ha ett lätt stöd i stigbyglarna istället för att trampa allt vad jag har.

Jag skulle rekommendera att lära sig sitta korrekt, dvs gå egenom så att ryttaren faktiskt har rätt delar emot sadeln, är avslappnad och vet hur man swingar med hästen i steget. Och rekommendera ryttarna till kiropraktor och naprapat.
Rekommenderar än en gång Susanne von Dietze's Balance in Movement för att lära sig hur man ska sitta till häst, hon beskriver även det här fenomenet, att ryttarna studsar i sadeln och hur man ska följa med hästen korrekt i rörelsernas olika moment.
kitty, nej, du får inte bättre sits genom att ta bort stigbyglarna. däremot så kan man vara säker på att de som inte kan balansera sig med stigbyglar kommer att störa hästen ännu mer om man tar bort dem.
Men nu är det ju så att jag sitter mycket bättre, det finns olika metoder för olika människor. jag orkar inte läsa så mycket, alla konstiga övningar hur man ska känna hur någon "drar" upp en från olika håll och kanter, det hjälper mig inte ett dugg. jag tänker inte precis "åh, nu måste jag göra såhär" eller "såhär", jag känner det naturligt när jag rider.
igenom*