Sömtryck?
Hur är hästen då? Varm i hoven? Halt?
Är orolig att min Lyrik har blivit det efter akutskoning igår kväll. Och hovisen är bortrest…
Dra skon om du misstänker sömtryck….eller ta bort den sömmen som ger besvär i hoven, annars ringer du ut en kollega på orten som avlägsnar problemet akut…:) eller så ringer du din hovslagare det första du gör på måndag morgon så att han/hon får en chans att rätta till vad det nu är som gått tokigt..lycka till…

kan även bli svullen och få högre puls i just det benet han är sömstucken,
Av med skon.
Jag har nästan alla redskap jag behöver för att kunna rycka en sko om det är kris…. saknar den där mojjen man slår upp sömmen med….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#1 Får dit en hovis tis kväll. En annan, förhoppningsvis bättre… Hovisen som var där igår, bortrest från idag till nästa mån.
Hoven var varm i morse vid morgonfodringen, men inte senare efter 3 timmar ute. Är ej svullen i benet eller har högre puls. Är lite halt, men han har fel sko nu. Har alltid ringsko annars, nu fick han vanlig sko pga klanthovisen inte har svets. Går i sjukruta tills det blir rätt sko på.
Ska dit i morgon bitti och göra en sjukruta. Är sjukskriven så jag kan vara sjuk-häst-vakt hela dagen…

Vad är sömtryck?
Sömtryck är när sömmen är islagen för nära läderhuden och ger konstant tryck. Vid sömstick reagerar hästen omedelbart. Så det är annat. båda varianterna ger nästan alltid hovböld om sömmen inte avlägsnas i tid.