Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 282 ggr
wewwa
0

Sadelkunniga, se hit!!

Jag fick ett mail av en tjej som har två westernsadlar till salu och undrar om ni kan ge era åsikter om dom… Dakotan vet jag inget om så visa gärna bilder om ni har, men simcon vet jag och den är jag inte speciellt intresserad av. Stod även att hon hade dressyrsadlar för mellan 2000 och 5000:-
Dakota 16 för 5800 kr (samt en simco för 4500).

Snuttan2
0

Vad är det du vill veta?

wewwa
0

Jag vet inget om Dakotan, så jag undrar om någon har några bra/dåliga åsikter om det märket. Tex om det är en H**kssadel eller liknande eller om den är något att fundera på övt…
Allt ni vet med andra ord.. : )

Snuttan2
0

Jag är inte särskjilt duktig på western-sadlar i sig, och ser dem ur skogs-ridnings eller dressyr-ridnings perspektiv nu och på ren kvalité i material…

Har mött på en Dakota, vet ej säkert vilken model det var och hur deras andra modeler ser ut. Men den jag råkat på var väll åt det sämre hållet läder-mässigt, och för en lodrätt, balanserad sits var den åt helvete, men de flesta western-människor är ju inte intresserade utav att sitta i den sitsen heller.
Jag upplevde bommen i sadeln jag provade som rätt rak, men det kan variera ifrån model till model antagligen med….
Full-quarter bom, var rätt vid, men inte nog vid för det feta ärslet som jag provade den på som drog 34 i stübben, gissar på att det är omkring 120grader eller såOskyldig så under det var det iallafall :P

Vet inte hur de ligger varken på ny markanden eller begagnat-markanden prismässigt så det får någon annan svara på.