Ston?
Jag har är ju på jakt efter häst nuförtiden men vet inte om jag bara ska leta efter valack eller om jag ska titta på ston också. Min kompis tyckte inte om idén att kika på ston då hon själv upplever dom för jobbiga och griniga. Nu är det ju visserligen inte hennes åsikt som räknas.
Jag har aldrig haft hand om ett sto under en längre period, utan endast ridit lektion och ridit en kompis ponnysto. Själv så har jag inget emot ston. Men ni som äger ston - är era ston jobbiga vid brunst och så?
Antar att vissa ston är jobbiga och andra kanske man inte ens märker av brunsten? Vill gärna veta.
Kramar

Det är så olika, på vissa av mina ston märks det av om de brunstar och andra inget alls.
-Gå efter vad det är för häst du igentligen söker och inte könet.
mvh Linda
Jo, jag vet. Det är därför jag numera tittar på båda könen. Men ville bara veta lite mer allmänt om ston =)
Tack för snabbt svar
Mitt sto var mitt i brunsten när hon kom till mig… Det märktes främst på att hon var lite nere (kan oxå ha berott på flytten) och att många valacker är lite hingstiga av sig i stallet där hon står. Så fort ngn av dessa killar kom var hon tvungen att titta upp och skvätta lite.

det verkar vara en allmän uppfattning att om ett sto beter sig på ett sätt så är just det sättet "typiskt ston"… har jag märkt ivf…
men jag tror faktiskt att ston inte är lika lätta att tas med som valacker. de är nog lite mer egna.

Men den som vinner ett sto vinner ett hjärta och lycka
Enligt Linda ägare till 5 ston

Stots hjärta och tillit menade jag;)
#4 Jag har också fått den uppfattningen. Men än så länge har jag bara stött på jättetrevliga ston. Eller det är ett sto som jag ridit som är riktigt grinig av sig, men annars så har dom varit hur underbara som helst.
Tack för alla svar! =)

Mitt sto är jämn i humöret oavsett om hon brunstar eller inte. Däremot kan hon knappt stå i gången utan att "skvätta". Märker allt som oftast ingenting i ridningen, om vi inte ska förbi en hingst eller pratig valack. En gång red vi ut med en hingst, gick jättebra tills på hemväg. Då skulle dom "prata" med varandra och hon gick o skrek
(han oxå)
Men kan nog hålla med att valacker är lättare, men aldrig skulle jag byta bort märren min.

#5 eller så är du lika egen som dina ston??? ;)
#7 jag hade ett varmblod på foder som var jättetrevlig, men när hon måttade efter ägaren till stallet sa han "typiskt ston"…
pappa har haft två ston och inte kommit överens med någon. sally kunde han inte lyfta benen på eller borsta under magen. men jag kunde. hon la sig ner med vagnen efter sig… behöver jag säga att han sålde henne?? :D

#9 Absolut..jag lider ju ständigt med PMS och har STOR förståelse..så vi surar på varann och gottar i varanndras problem..Hi hi
-Jag stod i dag och berättade lugnt för ex Soya att: Jag blir galen på dittt sett att vara samtidigt som du vet att jag älskar dig!
-Men va fasen ska vi gräva ner yxan jag tänkte klia dig mellan öronen med nyss och bli bästisar igen??
-Hon svarade med att bli världens goaste och jag fick borsta henne och pyssla med fölet efter den diskutionen;)

Håller med dig, Linda!

Jag har haft både ston och valacker. På en del syns det och en del är hur tjuriga som helst. Så det är helt individuellt.

Absolut som med män..jag känner många griniga gubbar

Ha, ha det gör jag med Linda!
vissa ston kan ju vara knepiga maen absolut inte ALLA!
Titta på både och tycker jag…fast det svaret har du ju redan fått.

det stoet jag rider, Ballerina, hon är inte så tjurig och så vid brunst, 'far' bara runt lite extra (hon är cool lugn annars)
men ett annat sto, Korall, i stallet är hur kinkig som helst vid brunsten..
så det är jätte olika.. :)
#13 och jag känner en del pms-monster, så det går nog ganska jämnt upp

Min systers dam är inte så lite egen, hehe… Men jag tror hon är det alltid, och inte bara vid brunst. Passar det inte henne så förklarar hon det bestämt :P

mitt sto är superlugn när hon brunstar. sååå kelen och gosig, ju mer jag pillar ju mysigare tycker hon att det är. Men mitt mellan brunsterna är hon lite hispig ett par dagar.

Min nisse e aldrig sur eller arg.. Varken vid brunst eller annars.
Bara lite extra närgången av pojkvännen Oboy, men annars är det ingen fara!
Olika från individ till individ,som alla redan sagt 100 gånger 
/Elin
Jag har 5 ston i stallet, ingen av de är tjuriga. Visar knappt när de brunstar. Absolut ska du även titta efter ston.