Ridtravare...
Hejsan, Är 13 år med 8 års ridvana. Framförallt på ponny. Ca 165 lång… Är sugen på en ridtravare. Men nu är min fåga. Tycker ni att jag är för liten för att ev tex skaffa en ridtravare på foder. är medryttare på en 2 dagar i veckan och förut så red jag en annan ca 5 dagar i veckan. Mvh Hanna

klart att du kan ha en travare O_o min travare är bara 153 och jag är 170 :P du väckser också vettu så du blir kanske 170 du med :D 
Du är lagom stor och så, men ett råd till dig är att tänk dig för både en och två ggr innan du skaffar en travare, de är inte alls som en vanlig "ridhäst" och absolut inte som en ponny.

Det beror helt på hur utbiodad hästen är. Att skola om en ridtravare är oerhört påfrestande! Men en väl omskolad ridtravare kan ju vara en trevlig ridhäst om man inte har så höga ambitioner.
Hehe för liten är du då inte. Jag är bara 148 lång med en ridtravare på 153-155 i mkh. Men som #2 och #3 sa så är det mkt jobb med en ridtravare. Det blir en jätte härlig häst att rida när man väl skolat den men det ligger mkt jobb bakom det. Men du kan säkert hitta en utbildad ridtravare. Men du måste verkligen tänka på vad det är för häst du tar dig an och om du är villig att lägga ner jobb så mkt jobb :)

menar du din ålder och hästvana när du frågar om du är för liten? Jag tror inte man kan vara tillräckligt gammal för häst, alltså jag tror alla är för små för egen häst, de är ju olika individer och man får alltid lära sig något nytt.
Det är väl bara att testa och se, kommer du ha hästen installad någonstans med människor runt om med längre erfarenhet? för det är guld värt att ha folk att rådfråga och bolla tankar med.

Alltså om ni undrar så är det ridtravare jag är och var medryttare på. Har även ridit in i galen travare, han drog iväg lite… Och så har jag ridit in/till ute i naturen på världens lugnaste. Har även ridit en annan idtravare som var mycket duktig dressyr, hon var bra lite galen och nu så rider jag en ganska liten och hyfsat snäll en, bara lite busig…
De travare jag har träffat är jättesnälla och har ett kanonbra temprament. Sen behöver man hästvana för alla hästar och det är lite svårt att säga över datorn, det är även bra att ha en hästkunnig förälder eller liknande.

Jag vet ju även att i stockholms området så finns det en massa duktiga ridtränare som just har specialicerat sig på trtavare. Står även i ett stall med mycket duktiga rid och travfolk.

putt

tror en ridtravare kan vara något :) alla jag har haft kontakt har varit helt underbara individer, inte minst min egen ;) (kanske inte så konstigt att jag tycker det, hehe). kan verkligen rekommendera ridtravarförening! mkt läsvärda artiklar o så, finns en lista på tränar oxå :)

putt

De gäller ju att hitta en du klarar av, tänkte på din ålder. Vissa varmblod kan ha temprament. Jag skulle nog inte tycka att de är en så bra nybörjar ras om ja får säja de..
Själv så har jag en ridtravare och vi trivs jättebra ihop. Man måste ju bara bestämd med en sån oxå.

red förut å¨en galning (travare) han frsökte vända, lättade, sparkade och rusade iväg, men jag tyckte att han var jätterolig att rida endå…

Min första häst var en ridtravare och då han gick bort för 4½ år sedan och det var dags för en ny häst så var valet enkelt - ridtravare såklart!

tack för alla svaren, ska nog se till att det blir en nu,