Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 501 ggr
reddie
0

rakning- tips!

Funderar på att raka Reddie i helgen. Den enda erfarenhet jag har att raka hästar är då jag jobbade som identifierare på travbanan och rakade fram frysmärkningen.
Nu vill jag ha tips på hur jag får det bästa resultatet och förhoppningsvis inte en randig häst.
Ex, hur håller jag maskinen, raka med- eller mot hårs o.s.v.

Alla tips är varmt välkomna!

Zahara
0

jag rakar min gamla medhårs men det är för att jag vill behålla "lite" päls :) Se till att hästen är ren s håller bladet bättre och olja maskinen ofta.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Peppe
0

du ska raka mothårs. det står att man ska olja var 15e minut men vi har blivit rekomenderade att ta 10 min.

vet du själv hur man ställer in den eller har du någon kunnig i närheten? vi höll på att få spunk på våran i början för att vi inte fattade att man skulle snurra på ett visst sätt, ett kvartsvarv i taget t ex efter att ljudet ändrats

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

reddie
0

nej, jag har ingen aning om hur man ställer in den. Får prova mig fram på min stackars pålle. Tur att vi bor långt från stan och inte ska visa oss för allt för mycket folk.

thilda-
0

Mothårs :)

reddie
0

kunde inte hålla mig nu när jag var i stallet. Tänkte bara vänja han vid ljudet och stryka den mot hans kropp. Men provade lite på halsen. Han tyckte att det var superskönt. Lutade sig mot mig då jag sluade, han har nog aldrig stått så stilla på stallgången..
Jag rakade medhårs, tyckte att det kändes bäst för mig som är nybörjare.

Himla roligt var det iaf.

reddie
0

Nu är han rakad. Batteriet tog slut så jag laddar det över natten och finputsar det sista i morgon så får ni se bilder sedan

Lyrik
0

#6 Vilken klippning blev det?

Ska klippa Lyrik snart igen för 3:e gången denna höst. Hans päls har börjat växa ut igen. Klipper en kort modell av täckesklippning.

Väntar nog med att klippa tills han har blivit frisk i sin hov igen…

tessa
0

Reddie: vad är det för maskin du har? *nyfiken*

reddie
0

Klippte inte så mycket. Peppe visade en bild i fjol på hur hon klippt sin häst och jag fastnade för den.

Ingen aning om vad det är för märke. Har lämnat tillbaka den till stallägaren igen så jag kan inte se efter. Det är en gammal, stor och ganska tung klipp som vi tog hem från travet då de köpte en ny.
Både stallägaren och jag jobbar på travbanan här hemma och när de köpte en ny så skulle den gamla slängas så då tog stallägaren reda på den.

Den fungerade alldeles ypperligt för mina behov.