tips tack:)
hejsan:) någon som har tips på hur jag ska få min häst att ionte vara så otroligt rädd för tex. flugspray o pälsglans? det går inte spraya el ngt sånt på henne. hon blir "galen". Tack:)

det är min häst också, bara man tar fram en sprayflask så försöker han gömma sej. Jag brukar försöka få nån att distraher honom så sprutar man lite, fast det brukar inte heller funka

träna och träna och träna på att ta fram dessa saker….
dessutom så blir hästarna mycket mer rädda när vi förväntar oss att de ska bli rädda. Kolla genom att be någon annan (som inte vet att hästen är rädd) att spruta med pälsglans. Man brukar bli förvånad över att hästen plötligt inte är rädd längre…

Jag håller med inlägget #2.
Genom att träna träna träna så imuntränar man hästen dvs du gör den okänslig för sånt den tyckt varit obehagligt.
Ex. om inte hästen gillar att få benen spolade så utsätter du den för det extra mycket dvs, ge tid till att kunna stå och spola hela tiden oavbrutet TILLS hästen slutar trampa runt, stressa, eller vad den nu gör för att komma undan obehaget. När den slappnar av och sänker huvudet slutar man omedelbart spola benen som belöning för att den gjort rätt och låt det vara för den gången. Börjar hästen bråka, dansa runt nästa gång benen ska spolas gör man om samma sak igen. Tillslut kommer hästen fatta att den ska stå stilla.
Samma sak kan du göra när du vill få hästen orädd för sprayflaskor. Fyll en flaska med vatten och spraya spraya spraya tills hästen slutar visa att den tycker det är obehagligt genom att slapna av, sluta genast spraya.
Med imunträning kan man få bort de flesta betéenden hos hästen. Genom att man frekvent utsätter hästen för det som den upplever obehagligt kommer den tillslut bli så bekant med det att det slutar vara otrevligt.
Men det är viktigt att man inte ger upp och att man är beredd på att ge det den tid det tar….innebär det att man kan få stå och spola vatten i 2 timmar på hästens ben innan den ger efter och slappnar av, ja då får det ta 2 timmar !
Sen är det ju även så som #2 sa att många gånger så är det våra egna förväntningar som smittar av sig på hästen och resultatet blir precis så som man förväntat sig då hästen är så otroligt känslig för intryck.
Ex. en tjej i ett stall jag hade min häst i, hon hade bekymmer med att hästen inte tyckte om att gå förbi hus. När jag pratade med henne så kom det fram att HON förväntade sig att hästen alltid skulle börja dansa runt därför att vid hus kan det dyka upp personer eller annat som kan skrämma hästen.
Hon satt i sadeln och talade om för hästen långt innan de var vid ett hus att dom var farliga och han svarade med att bli nervös och det blev en ond cirkel.
Var självsäker och lite nongalant när du är med hästen, då känner hästen att du har koll på läget :o)
Uj..det blev långt detta :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

# 3 det där med att spola benen.
skulle tvätta den lille häromdan ju. han sparkade bakut när jag började spola på hovarna. det gick inte att hålla honom för han är så otroligt stark, min medhjälpare bara flög som en vante…

#4 Om du kan ha hästen så att den springer runt dig då vid det läget så kan du prova det, samtidigt som du följer med runt med vattet hela tiden så han fortfarande spolas med vatten på benen.
Det han gör då är att göra allt dubbelt så jobbigt för sig själv….

…och så att jag blir snurrrig… :)
bara att traggla tills han slappnar av mao…?

Pest eller kolera, bara att välja ;o)
Skämt å sido….precis, tills han slappnar av och då avbryter du direkt och avslutar allt för den dagen.

Min pålla var jätterädd för ALLT innan. Även sprutflaskor. Jag tog en sprejflaska med vatten och sprutade runt om henne först några gånger och hon hoppade på alla håll. Jag lät henne lukta på den. Sen sprutade jag igen på en meters avstånd tills hon inte var rädd på det avståndet, sen minskade jag avståndet hela tiden. och sen sprutade jag vattnet på henne. Nu går det bra hon bryr sig inte när jag sprejar. Mitt lilla tips bara.Men jag gjorde inte allt på en dag förståss!

jag undrar om det inte ofta är ljudet de reagerar på… ?

#9 Jag har den teorin oxå ;o)

Min är rädd för spolspiltan. det krävs två pers för att få ner henne där. Väl där står hon snällt men spänt. Jag tror det är lutningen i spiltan som är läskig och jag har försökt träna men det går inte. Till saken tillhör att hon är fruktansvärt envis när hon sätter den sidan till.
LEDARSKAP. Litar hästen på dig så litar den på det du visar och tränar den till. Vad det än må vara.
i början när jag skulle vänja min förra häst vid flug spray så gav jag en morot precis när jag sprejade på henne. det gick bra för oss…

#12 håller me dej

#11 Hästar är ju av naturen klaustrofobiska och endel kan uppleva spolspiltan som trång (liksom hästsläp) så arbeta med övningar där man tränar hästen bli okänslig för trånga utrymmen…led den till en början mellan 2 föremål tex ett staket och en tunna. Ha relativt brett mellan för att alltefter minska avståndet iom hästen växer med uppgiften. När hästen lugnt och stilla går mellan kan man prova sända hästen ensam mellan staketet och tunnan genom att visa den vägen med linan/grimskaftet.
Som sagt ledarskap, förtoende och imunträning fungarear bara man ger det den tid det tar för hästen att acceptera den nya uppgiften.

#15 sen är det kanske mörkare i spolspiltan så hästen reagerar på det?

Spray av olika slag kan skrämma hästarna då de kan assosiera ljudet med en orms väsande. Därav anledningen till att jag tycker man ska träna detta lungt med sina hästar. Visa dem att det inte är farligt. Låt dem se vad det är som låter. Hur skojigt skulle man själv tycka att det var om någon bara fortsatte och fortsatte att jaga en med en orm som man instinktivt är livrädd för.
Mycket handlar om ledarskap, visst. Men en dos sunt bondförnuft kommer man också en bit med. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#8 Din metod passade din häst. Ni har gjort otroliga jätteframsteg med den hästen på alla plan! ( fisa_lisa, jag kommer upp på fredag)

Min häst avskydde också sprayflaskor, eller spray ljudet var det. Men jag gjorde precis som många föreslagit, lät honom kolla på den lite och sprayde lite så att han såg flaskan samtidigt. Sedan lite på honom och berömde hela tiden han var någolunda lugn.
Efter 4 år fick jag spary på honom utan problem, om jag visade flaskan först. Men kom de någon okänd och började sparya flippade han ur igen…så man kan väl säga att de var av rent tillit han accepterade att vissa gjorde det.
# 14 Verkligen?

#18 bra, vi ses då.