Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 2019 ggr
-Japp-
0

bra sadel på ung häst.

om man har en 3 åring som ska ridas in. då kommer den ju ändra sig väldigt mycket i ryggen tills den någonlunda vuxit klart.
finns det nån sadel som "formar" sig bättre efter hästen? så man slipper köra till sadelutprovare var månad?

Mandysan
0

Jag (med mina ringa sadelkunskaper) skulle tippa på att man köper en sadel av en typ som är lätt att padda upp på ett vettigt sätt och paddar upp i början… Men jag vet inte så mkt…

-Japp-
0

paddar upp med fårskinnspaddar?

Snuttan2
0

En bom formar sig aldrig.

Bara stoppning som kan forma sig och det är inte särskilt mkt. Men då får man inte titta på luft eller någon form av permanentstoppning, utan det finns nästan bara ull kvar…

Är man duktig eller har duktig sadelutprovare så kan man ju se hur hästen ser ut/kommer se ut i ryggen och bara köpa en för bred sadel som kommer passa.

Annars så är det alltid säkrare att köpa för vid sadel än för smal. Det går att padda upp, för smal går inte att göra något åt. Och för vid sadel ger ju utrymme för ung häst att vidga sig i.
Är också mkt säkrare att köpa för böjd bom än för rak. För rak bom går inte att padda upp och passar mkt färre ryggar, många rakare sadelmärken är det "otroligt vad många hästar de passar", dvs finns massor som köper de men deras hästar har knappast så raka ryggar. Se på Globus, stort märke, är fan inte så många hästar som har nog raka ryggar för att bära de flesta utav deras modeler :(
För böjd bom går att padda upp delvis jmf med för rak som inte går att padda upp.

Så gå för för vid och "mkt" böjd bom.

Tyvärr är nästan alla sadlar med böjdare bomar dyra och inte de man kanske tänker sig att man vill rida in en unghäst med. Men köper man begagnat och säljer den sedan efter att ha skött den så väl som möjligt så förlorar man inte så väldigt mkt pengar förhoppningsvis.

Snuttan2
0

En fårskinnspadd är ju jämntjock, eller de flesta är ju det, finns special-varianter men de är oftast svårare att få tag på. Men en jämntjock padd så som en fårskinns padd fyller bara ut en för vid sadel, den paddar inte upp för form-fel på bommen emot hästen.

För det så rekommenderar jag att ha en handduk och vika, då kan man få det så exakt som möjligt efter hästen och sadeln, genom att ha olika tjocka handdukar, vika på olika sätt osv. Jag gör det rätt mkt med handdukar och benpaddar som inte duger som benpaddar ;)

LinaN
0

ett anant alternativ är en bomlös, de formar sig efter hästens rygg och finns i en mängd varianter.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

-Japp-
0

#3, 4 :D Tack så mycket :D

-Japp-
0

#5 bomlös blire defentitivt inte..

Snuttan2
0

Är det någon häst på gång? ;)

-Japp-
0

#8 njäääe ;) eller jag vet inte.. men det blir inte den ettåringen i allafall.. jag vill inte vänta 2 år på att den är klar för inridning.

men min tränare har en 2 åring, mamman har gått EM i hoppning, pappan är Akribori. kolsvart med 4 vita strumpor och bläas, döööö läcker :) Och kommer bli runt 168-173.
och den ska ridas in nu i vår, inte så länge och vänta då ju.

Mandysan
0

Jag hade lite rätt iaf ;)

Snuttan2
0

Jag är efter, vilken ettåring?

Bild på din tränares läckring? ;)

-Japp-
0

#11 den dära som fanns på hastnet, efter Warsteier. som är 160 nu som ett åring ;)
tyvärr ingen bild på Akrobat som han heter :/

Snuttan2
0

Aha :) Han hade ju inte dålig stam iallafall ;)

Går dina föräldrar alls med på det då?

-Japp-
0

#13 det vet jag inte :/ alltså mamma får jag ju och så, men det är ju pappa som betalar ;) och jag har ju inte pratat med honom nu på några veckor?

Snuttan2
0

så trevligt, med att inte prata med pappsen där… :/

Hur går det med ridandet på Japp nu, klarar han av att komma igång lite mer bra?

-Japp-
0

#15 jodå, japp är pigg och glaaad när han får komma ut i skogen ;) blir väl en 3-4 ggr i veckan. rejsar gärnet.