gamla hästar.
riktigt gamla hästar, alltså vad brukar vara deras problem för en ev. avlivning? jag skulle gissa på tänderna, att dem helt enkelt är utslitna, svårt att tugga, lämnar mat m.m. eller är det andra problem, som att dem slutar lägga sig ner?
ni som haft gamla hästar och tagit bort dem, vad var deras "problem"?
hmmm har en gamal häst..hon e 24 så det e hon väl..men hon har bra tänder! ser dock jätte dåligt men det går bra ändå, hon litar på mig vid ridturer och hagen är kläd i fladrande plastpåsar så hon ser var staketet e. sen är hon ju stel i leder och ben så man får vara noga med uppvärmning…de problemen har vi :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

Gammelponnyn som gick bort i våras avlivades 34 år gammal när hon inte längre orkade resa sig ur boxen. Hon låg under krubban och kom inte upp mer. Då tog dom ut veterinären och lät henne somna in 
Min 21 åriga travare, gick genom vet bes med många plus när hon flyttade hem till vårt nya stall efter min seperation fårn dåvarande killen, hon hade 0a på böjprovet, dvs inte det minsta hälta.
Det enda som anmärktes på var att hon vred ena bakbenet litet konstigt i steget, men det var ignet som skulle påverka hennes liv, och att hon var litet dålig musklad i ryggen, det var allt! :D o för att en 21 åring ska nolla böjprovet! :D
Hon hade inga problem med syn eller tänder, däremot fick man ju värma upp kanske en liten stund mera än med en yngre häst, blev hon inte riden på några dar så blev hon het…
Även när hon hamnade hos sin nya ägare så var hon i bra kondition och skick, avlivades dock pga att hennes kvickdrag blev kronisk bronkit pga att fodervärden fodrade med dammigt hö, hade dålig ventilation och lågt i tak, så när den nya ägaren tog hem henne blev hon aldrig bra igen trots utebox o många timmar i hagen. Så den nya ägaren tog i samförstånd med mig beslutet att låta Jullan gå till de evigt gröna ängarna. hon ska ju inte vara tvungen att hosta lungorna ur sig varje dag….
Så luftvägar o bra foder är viktigt att tänka på med gamla hästar, detta var vad som kostade "vår" häst livet….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Tog bort min gamla tant när hon 23½ år pga kronisk fång. Om hon inte hade fått tillbaks det igen, så hade hon levt mkt längre. Helt fräsch i benen, inte en galla, bra tänder.
Lyrik är 26 år nu, skrittpensionär, men vi tar då och då en trav och galoppsnutt. Har bra tänder, bra luftvägar, får mkt och bra foder. Har tyvärr problem med benen och hovar. Men med fodertillskott (glucosamin, nypon, enzion), bra skoning med sjukbeslag fram, täcke jämt ute och då och då linement+stallbandage, hålls han frisk och glad.

Min mormor har två shettisar, 24 & 35 år gamla är dom :)
#5 va mysigt :) kan vi få se bilder kanske?
/Elin

Vår 34-åring avlivades innan det blev akut. Hennes tänder var dåliga, hon åt specialfoder samt att hon var stel. Hon låg dock ner på nätterna.
Min 27-åring har inte förstått att gamla hästar får dåliga tänder. Efter sommarens bete är hon fetare än någonsin och hon både galopperar och bockar när hon är på det humöret.
När vi avlivade min gamla ponny på 23 år var det p.g.a fång som han tidigare haft problem med.
Annars brukar det vara när tänderna är så slitna att de inte längre kan tillgodo göra sig näringen i maten och börjar magra mer och mer. Hälta och sjukdomar … är väl det jag kan komma på.

oskar blev ju avlivad i somras pga sina ben. kunde vara spatt, men jag ville inte stressa upp honom att åka iväg och bli röntgad. han haltade mkt vissa dagar, andra dagar var det ok.
Fanns en häst (f. 1988) på min ridskola för några år sedan, avlivades 2003 pga av upprepade hältor.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus