Bete?
När släpper ni ut hästarna på sommarbetet?
Min åker till betet sista veckan i juni, går hemma i vinterhagen tills dess. Bor i Uppsala.
jag ville släppa mina nu…..men det går inte eftersom den som ska ha hästen på det betet också bestämmer så det bli i juni..

Vi avmaskade igår så i helgen får de flytta över till beteshagen =P
i början på juni kommer vi att släppa våra på bete då gräset har vuxit till siglite. våra vinterhagar är ganska stora så det har kommit upp gräs där också nu som hästarna kan gå och norpa av…

Antagligen i slutet på maj början på juni. Väntar på att det ska komma regn så att gödningen åker ner i marken och sätter fart på gräset.

Har släppt alla våra. Hingstarna släpptes den tredje maj och stona släpptes i början av förra veckan.

I slutet av Maj/början av Juni. Det har inte kommit så pass mycket gräs än så att de klarar sig på det så jag får se när det blir. Annars får jag stödfodra med hö ett tag. Men det måste bli lite varmare på natten också. Jag tar hem pållarna till mig och ag har inget stall att ta in i utan bara ett vindskydd i hagen. Tänker inte hålla på med massa täcken.
#4 Är finns det inget bete ännu. I vinterhagarna har kommit lite gräs, men det slukar pållarna direkt.
Min pålle får ff full foderstat, har bara minskat hö 1kg. Går vid 16-intaget som vanligt, vill komma in och äta, sova och pinka!

#4 hur länge efter gödningen måste man vänta innan hästar kan gå där igen?

mina har gått på bete nu i mer än en vecka. de får fortfarande en dl havre om dagen med b-vitaminer för bragos pälsfällnings skull. man ser markant skillnad.
#8 det måste komma regn först så att gödningen går ner i backen. sen tror jag man bör vänta ca 2veckor har jag för mig.
kanske någon annan vet mer exakt?

#10# Ungefär så ja jen.
Men du lisette göder väl inte din stora hage???

# 11 nej inte den jätte hagen, men min vinterhage täntke jag.

Det tror jag inte du behöver. Dina hästar är nog tjocka ändå till hösten. Gräset blir ju väldigt kraftigt när man göder det. Så det är nog inte bra till shettis heller. Eg är det inte ens bra till dom två fjordingarna som går på betet. Dom blir smällfeta.

min häst och två till är redan släppta. så hilma skönt att slippa mockaaa! 

# 13 nej jag struntar nog i det. min granne ville bara sprida lite grann, men det är ngn annan som hämtar allt i stället.
#14 jag skulle mocka ut lite skit idag (låter torven ligga kvar eftersom brago står inne när jag rider) och såg banne mig att det börjat växa gräs i calippos box… undrar var fröna kommer ifrån.

hahaha! ja, det var ju lite lustigt. då får du ju nästan låta det växa lite, så har hästen lite mer mums att äta! haha
Lisette: Det kallas för mögel…..
=
(Blev fel symbol)……..

# 16 gräs både inne och ute…praktiskt… :D
#17 nu vet jag inte om du driver med mig…? skitsamma, det var ivf gräs…
men ni som har torvbädd, brukar ni mocka ut allt under sommaren? jag har fått till en väldigt bra bädd som dessutom inte är mer än en månad gammal. tycker det är synd och verkligen slöseri att ta upp allt igen…?

förhoppningsvis får jag hem min pappas travare på bete under sommaren. han ska till veterinären den 29/5, han svullnar i benen så fort farsan kör honom för ofta.
hästen sticker när farsan kör honom så jag ska rida in hästen (om han inte har problem med benen). får se om det kan hjälpa lite grann.
#19 Nej, seriöst det är iaf mögel som det kommer i från… Hitta sånt när jag mocka ut bädden förra helgen… kommer oxå ihåg att det fanns i Mandys fönster en gång i tiden….

#21 tror inte det är mögel, för det är en dm högt gräs. det är väldigt likt vanligt gräs ivf.
kan förstå om det möglar om man haft bädd en längre tid. men denna är en månad gammal…
Men jag har oxå bara haft bädd i ca 1 månad… Har ju inte ägt henne innan…. Men mkt möjligt att ditt kan vara vanligt gräs då mitt var ca 5 cm högt och blekt.

mitt såg verkligen ut som om det var ny uppväxt gräs. :D
men mögel ser man ju att det är, det är ju inte grönt utan snarare vitt/grått.
vad har du bädd? eller hade… ;)
Halm med liite spån under…..

jag har ju torv, det kanske blir skillnad om den får stå lite?

#Lisette, ger du calippo havre isf kan det vara det som växer i boxen!
Tanken är att vi ska släppa våra på bete till 1.a juni om vädret håller…

#27 det kan det kanske vara, bra idé… men det konstiga är att det inte växte under krubban utan längs mellanväggen/bakre väggen… är havren grön när den växer ut??? *nollkoll*
får väl låta någon stå kvar och se vad det blir av gräset… *flinar*

Kastar han ut maten? Då kan det hamna varstans…

inte vad jag har sett faktiskt…

Korn, havre följer även med ut ur bajset

ja det är ju klart det gör linda. vad du är smart. det hade jag inte tänkt på… då förklarar det ju varför det växer grönt i boxen.. TACK!
jag tänkte först på om det kanske var höet som fått fnatt….

Japp;)

det är förmodligen havre som har börjat växa där. Gräset är grönt och ser saftigt och gott ut. Vi har massor på dynghögen.

Och kanske ska tilläggas att man gärna inte utfodrar det "gröna" till hästarna:)

Eftersom du nyss byggde ditt stall och gjorde iordning till hästarna så ser jag ingen anlednig för dig att ta ut all torv och göra om till vintern. Varför skulle du behöva det? Vi som har haft hästarna hela vintern i stallet vill gärna städa i stallet. Spola rent boxar osv…Det är ju därför som man tömmer boxarna på sommaren. 

-Suck..lika jobbigt varje år..

Jo, jag vet. Har 6 boxar i år att tömma. 2 som jag gjorde i ordning med mull under och halm över i logen. Men efter några månader så tog jag ju in dom två hästarna i stallet i stället. Och har inte tömt dom än.
# 38 Det gör min stallägare!
Det enda jag behöver göra är att tömma boxen, sopa ur den och ta bort boxlappar.
Stallgubben sopar, högtrycker stallet och sprutar på något medel som tar bort bakterier och annat snusk.
Det är 26 boxar i stallet, så det tar tiiid!

#36 det var det jag tänkte oxå gejsa. men jag visste inte om det fanns ngn "lag" som sa att man inte fick ha gödsel inne på sommaren… det finns en massa konstiga lagar så..
milde himmel vad mycket lagar det finns! Jag spolar alltid hela stallet med högtryckstvätt varje år. Men i år struntar jag i Marquisens box , har ju alldeles nyss gjort iordning en torvbädd, städade ur boxen innan. (eller är jag olaglig då?)

#40 det finns en lag som säger att du ska tvätta stallet minst en gång om året, men du har ju inte haft hästarna så länge i stallet så du kan vänta med stortvätt till nästa år. Jag försöker att ha mitt stall tvättat till midsommar varje år

Kiara! Var kan man läsa om den lagen?
#39# Jag är stallägare själv. Men låter mina inackorderingar skura sina egna boxar och hjälpa till att sopa ur när vattnet ska ut från stallet när vi högtryckstvättar. Förstår inte varför stallägaren själv ska skura när det är deras hästar som har stått där hela vintern.

#40# Du har väl inte gödsel inne i boxarna. Det var ju ren torv. 

#44 hehe nej det är ju inte gödsel… :D det har du rätt i! ;)

#45# Ja det är ju en självklar sak att man rengör boxarna på sommaren när man ändå tömmer boxarna. Men eftersom lisette har gjort boxen i april så ska hon ju inte behöva tömma den och skura stallet som är alldeles nymålat bl a. 

#47 läs #42 en gång till

Ja, det sista var ju inte till dig utan till lisette igen.

För att återgå till ämnet ;o)
Småhingstarna och valacken har varit på bete i en vecka nu….sen blir det stonas tur men jag tror de skulle få ha karlbesök först :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Vad menar du nu? Jag skrev lisette först och sedan hon. Tycker inte att du ska anmärka på orden.
Det är inte bara du och jag på denna sajt.
Utan när jag skriver så vill jag att alla ska läsa det och det är till alla också. Om jag då skriver hon eller namnet så spelar det ingen roll tycker jag. Men om du inte gillar vad jag skriver så sluta läs mina inlägg istället.

#51# Håller med dig. Mina får gå ut om ca 1 ½ vecka. Men bara några timmar åt gången i början. Eftersom deras magar kan bli dåliga. Det är ju också risk för fång för några speciellt.

#53 Dom har hunnit förbeta i flera veckor så deras magar skulle hinna vänja sig innan betet så för deras del är det grönt…bokstavligen *skratt*

Ja, vi går och handbetar en stund nästan varje dag också. Men dom har inget att äta i vinterhagen. Så vi måste gå med dom.

#55 Osis…vi har sådan tur att vinterhagarna frodas så de fick i sig lite där hela tiden.
Men se det som såhär…du får en annan typ av motion när du får gå med hästarna ;o)

Ha, ha ja någon särskild motion blir det väl inte iaf. Dom går bara några steg framåt då och då medans dom äter av gräset. Våra vinterhagar är så väl användna så det blir inte mycket i vinterhagen. Men om dom inte är där så kommer det ju fram lite.