Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 538 ggr
ew
0

HJÄLP! Vad tror ni?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tisdag jag tar in hästarna, men märker att den ena inte äter utan bara står och skakar, skakningarna minskar efter ett tag.  Hon bajsade ung tre fyra gånger, och jag märkte att hon hade bajsat under vägen in från hagen också.Hon har haft kolik förut och skulle kunna fått det av de frostiga gräset. Hon hade inga ljud i magen och lite feber så jag gick med henne och hon piggnade till efter ett tag och fick tillbaka aptiten.   Dagen efter märkte jag att båda hennes bakben var svällda. Men hon verkar inte halta eller ha spec ont. Och hon äter och är allmänt pigg. Har hört att de kan bli så efter kolik att benen blir så. Men vad tror ni om de hela? Jag ska ringa vet imorgon men tänkte höra med er också.

ew
0

ingen??

Mandysan
0

Hon kanske frös?

ew
0

Nej hon hade täcke på sid och var torr.

josss-e
0

Det skadar aldrig att ringa till veterinären och rådfråga vad de tycker, tror och vad de tycker att du skall göra.:)

Bobby
0

Om du misstänker att hästen är sjuk (vilket det verkligen låter som) måste du ringa veterinären! Omedelbart!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Hemlis

ew
0

Jag har ringt vet. Och de står också i inlägget: "Jag ska ringa vet imorgon men tänkte höra med er också."

josss-e
0

Preics, och man måste inte ringa en veterinär för minsta lilla, visst detta låter lite som något som inte är bra, Men man kan OFTA se på sin häst om det är någonting allvarligt. Men vad sa veterinären då?

E_hjo
0

Men om hästen bajsade så kan det ju inte vart kolik eller!?

ew
0

De tänkte vi också men allt annat stämde, och efter som hon haft kolik förr så utgick vi från det. Vet sa att det var kolik orsakat av att hon ätit nåt griftigt och/eller för att hon inte blivit avmaskad än (jag vet jag har slarvat, har iaf gjort det nu). Det var tydligen inte ovanligt att bakbenen svällde så där heller, och efter som hon inte hade feber eller svårt att gå så ska vi avvakta några dagar och blir de inte bättre så får vet komma! Hon var lite bättre i benen idag!:D

Vi ringde inte samma kväll hon fick kolik för vi ansåg att vi hade läget under kontroll, spec när hon efter ett tag åt och var pigg och vaken igen, och dagen efter när benen var stora valde jag att avakta en dag för att se om det gick ner, de gjorde de inte och då ringde jag. Hade hon haft problem att gå eller feber hade jag ringt tidigare.