Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 7827 ggr
sofiiea
0

tuggar på bettet

min kärlek tuggar ganska mycket på bettet så nu har vi upptäckt att han har slitit ner en tand så mycketr att den kommer rotera… vetrenären sa att vi skulle  hitta bett som han inte tuggade på så mycket så jag undrar om nån har nåt tips på bett som de inte tuggar på så mycket.

svampi
0

Ojj svår fråga…

[Angel88]
0

prova med ett bettlöst träns eler med ett hackamore (stavas?).. då har du inget bett i munen och den kan då få vila..

__iE
0

ett gummibett kanske ? det lär ju inte slita lika mkt ..

Peppe
0

du har ingen Riktig hästtandläkare att rådgöra med?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Snuttan2
0

Sofiiea, vad för bett har du nu?

De kommer inte göra något åt tanden?

Peppe, det finns ingen utbildning i sverige för hästtandläkare och de som kallar sig det skulle jag ärligt talat inte lita på.. Utan jag vill ha vetrinär med speciallist på tänder. Finns i stort två stycken i sverige om jag förstått saker rätt som faktiskt har genuin utbildning…  Eftersom de heller inte får ge lugnande och liknande, eller borde få utföra operationer mer än ytliga så är de rätt begränsade :/

Primee
0

Min pålle tuggar alldeles för mkt - anledningen till det är att han gick med lekkedja i sina yngre dagar :/ Jag varierar mellan bettlöst, tredelat o rakt. Det raka muffbettet tuggar han minst på. Gummi/silikon bett sliter inte tänderna på samma sätt som ett "vanligt järn" bett..

[slo]
0

Att lägga in ett gummi- eller silikonbett är väl bara att bekämpa syndromen på problemet. Bettlöst sätter jag mina pengar på.

Snuttan2
0

Men slo, att sätta på bettlöst är ju också ett sätt att bara undvika själv problemet till varför hästen inte får ro med bettet ;)

Peppe
0

#5 han är veterinär oxå

du råkar inte veta vilka de där 2 är?

elin
0

har vi inte disskuterat detta i en tidigare tråd? Att när hästen tuggar är det ngt som stör..

/Elin

[slo]
0

#8 Men är det verkligen det? För om problemet är bettet i sig, så löser man ju problemet genom att ta bort det och flytta trycket till nacke, nosrygg och haka ;)

#9 Den ena heter Torbjörn nånting, vad jag vet så är han utbildad tandtekniker för häst, eller liknande…

gejsa
0
gejsa
0

Här är den jag har hört mest om:

http://www.djurtandvardskliniken.se/

Snuttan2
0

Peppe, jag gissar på att du isåfal kanske är hos den andra eftersom du bor i södra delarna utav landet (jag suger på namn å han är så långt bort så jag har inte brytt mig om att komma ihåg namnet)? Andra som är rekommenderad är Thorbjörn som Gejsa länkat till.

Slo, varför skulle bettet vara problem i sig? Hur tänker du då, liksom vad kan vara problemet?
Är munnen problemet så fixar man tänderna. Är bettet inte rätt så skaffar man rätt bett för sin hästs mun.

[slo]
0

Snuttan, om hästen enbart har problem med tänderna när bettet är i munnen, då är det ju bettet som är problemet och bettlöst är ett i mina ögon väldigt vettigt alternativ. Sluta vänd på vad jag skriver, för femtioelfte gången ;)

Peppe
0

snuttan. har hästen skador på tänderna så kan bettlöst vara bra för att låta tänderna läka, och att man sen kan ha ett bett som ligger bra för att inte få tillbaka skadan.

Flaxii
1

Det beror ju på HUR hästen tuggar på det. Om den liksom vispar runt det i munnen och kastar med huvudet och så, är det ju helt klart något som stör. Men oftast så tuggar hästen på bettet när den är lösgjord och arbetar i rätt form.

Snuttan2
0

Jag är med på att bettlöst är rba tillfälligt alternativ, om den har munproblem, men munproblemet måste fortfarande fixas…
Slo, jag har inte förstått det som att det är tillfällig lösning under läkning du röstat för, utan som att bara byta och allt blir bra ;)

Flaxii, du vill inte att hästen ska tugga på bettet, eller tugga alls för att göra det riktigt klart. Att tugga är en spänd gest, och en avslappnad häst som arbetar korrekt gör inte det.

Kitty41
0

Men om hästen inte tuggar på bettet så har den bitit sig fast = inte snabb i handen eller lösgjord. :)

Snuttan2
0

Nej.

Kitty41
1

har du sett en häst med huvudet rakt upp i vädret med sänkt rygg som tuggar på bettet? det har inte jag.

Snuttan2
0

Ja.

[slo]
0

#18 En sak som du inte missförstått och vänt på iaf, duktig dej ;) Men vi ska nog lägga ner det här, jag anser att man kan lösa problemet på ett sätt, du på ett annat… Jag orkar inte stånga huvudet i väggen längre :P

warum_nicht
0

vart får alla dessa ideer om att en orolig (tuggande) mun är något positivt? munnen ska vara stilla, hästen ska suga på bettet. allt annat är spänning och frustration.

Snuttan2
0

Warum_nicht Bilden “http://<a href=www.xbox360achievements.org/forum/images/smilies/bow.gif” kan inte visas, då den innehåller fel." />

warum_nicht
0

oki… vet inte om det är en ful min eller en hyllning?? =)

warum_nicht
0

att ta bort bettet är väl bra medans tanden läker, att se det som en lösning är fel. lika fel som att tro att man lagar en läckande kran genom att ställa en kastrull under den… det blir inte vått på golvet men det läcker lik förb**n*t

Snuttan2
0

Det är en bugning ;)

warum_nicht
0

ah, trevligt! *bugar tillbax*

[slo]
0

#27 Bara för att få lite klarhet: Dom som alltid rider med bettlöst gör alltså fel? Du behöver inte utveckla det eller något, ett enkelt ja eller nej duger gott :)

warum_nicht
0

*30 nej.

Flaxii
1

Jaså? Om hästen tuggar på bettet bildas det oftast skum i munnen, vilket är positivt.

Och om du rider en häst lösgjord, och t.ex. leder med tyglen eller så, så vill du ju att hästen ska komma loss i tygeln och besvara ditt tygeltag, eller hur?

Snuttan2
0

Flaxii, Jag vill: 1. inte att hästen ska tugga på bettet, eftersom det i sig själv inte är vad en avslappnad arbetande häst gör. 2. att hästen ska vara så överaktiv i munnen så att särskilt mkt skum alls bildas.

Jag rider sällen hästen till lösgjordhet, då jag föredrar att rida friska hästar som av naturen redan med bara uppvärmning är mjuka egenom kropparna, det enda som behöver lösas upp så hästen går avslappnad egenom kroppen är Mig, det är Jag som är ivägen för att hästen ska röra sig avslappnat, inte den själv. Då sitter man på för många felridna hästar med problem, och då disskuterar vi något annat än korrekt ridning på frisk häst.

Jag tar aldrig ledande tygeltag i annat syfte än på outbildad häst som ännu inte svänger helt för sätet. Finns inga andra anledningar till att ta ledande tygeltag än vid svänning på outbildade hästar eller för outbildade ryttare. Hästen ska inte bli lös egenom kroppen utav att jag svänger, vilket jag gör främst med min vikt, sitsben och min rygggrad och inte tygeltag.

ew
0

Vill bara sägen en sak angående lödder i munnen. Ni kanske vet vem Ia Eriksson och Galliano är? Iaf så rider hon dressyr på högre nivå, och har under en träning/tävling (kommer inte ihåg) fått en påpekan om att han(hästen:D) löddrade "för lite" i munnen. Och jag har själv varit med om att hästar som börjar tugga och löddra när de börjar jobba och koncentrerar sig.

Förövrigt så är väl bettlöst  jättebra för de kommer inte slita på hästens tand, å de var väl det som var frågan?

Flaxii
0

Snuttan2:

Jag menade inte att man rider loss hästen med ett tygeltag, även om det kanske lät så på hur jag formulerade mig. Det jag menade var att om du leder med tygeln, eller ja, hur som helst använder tygeln på något sätt vill du att den ska besvara det? Genom att tugga lite på bettet, ja eller vad man nu ska säga. Har aldrig hört eller läst något annat än att det är något positivt. Om hästen inte tuggar på bettet bildas inget skum i munnen. Och hur förklarar du då att i princip alla hästar på internationell nivå skummar i munnen och tuggar på bettet? Är dem spända då eller? Skulle inte tro det, eftersom att det är nästintill omöjligt att vara med hästen i en sådan harmoni som dem ryttarna måste vara för att kunna rida på det sättet dom gör och utföra så svåra rörelser.

Sen en fråga till? Eftersom du aldrig rider hästen lösgjord, då rider du den aldrig i form/på tygeln (eller vad man nu vill kalla det) då eller? Varför?

Snuttan2
0

Flaxii, börjar underifrån för det förklarar saker bättre.

Jag rider inte hästen till lösgjordhet, hästen ska redan vara avslappnad och följsam naturligt. Dvs jag sitter inte och gör övingar för att få den lösgjord, den ska redan vara det innan jag gör övnignarna, annars får man ändå inte ut något utav övningar man gör.
Jag rider alltid med målet att gå i perfekt balans, mår jag dåligt i kroppen och klarar inte av det pga muskelvärk och liknande så undviker jag att sitta på någon häst, måste den motioneras ändå gör jag det ifrån marken. Upptäcker jag under pass att min kropp inte är med mig gör jag det bästa utav situatioen och ber hästen om så lite som möjligt och låter den gå hyffsat fritt för att den ska kunna balansera sig själv så mkt som möjligt utan att störas utav de fel:n jag gör. Sedan om jag varje steg är i perfekt balans med hästen? Nej. Det finns det ingen som är i vartenda steg. Är ju trots allt två olika individer som ska samspela med massor utav saker som kan gå fel, vad man tränar på är att hitta balansen och sedan bevara den längre och längre stunder.

Och, ja, många utav tävlingshästarna på världsnivå inom dressyr är på tok för spända och går inte korrekt enligt mig. Så att de går och tuggar frenetiskt på bettet, inte kan svälja sitt eget saliv, skummar massor osv är inget underligt att man ser :/
 Vi kan iallafall konstatera att vi ser med olika ögon på de flesta tävlingsekipage, för i min värld behöver inte faktumet att man tar sig egenom ett grand prix dressys-program betyda att man ridit väl, det finns så många olika sätt att rida och få sin häst att göra något. Och tyvärr är det som så att det sättet som är lättast för ryttaren, snabbast och tyvärr oftast ger mest poäng, är inte det som jag kallar bra ridning för hästens del.

Ang tygeltagen; går något inte fel så rider jag inte med andra tygeltag än med två i stort: vinkling utav handen för att be om ställning och kramning utav tygel för att be om förhållning/uppkortning/uppbromsning osv. Och inte på någon utav de vill jag att hästen ska svara med att tugga, eftersom det är ett spänt sätt att svara tillbaka. Jag vill att hästen ska fortsätta vara psykiskt och fysiskt avslappnad, ha en stilla mjuk, LUGN mun och acceptera mitt tygeltag.

Jag vill ha en häst som alltså är stilla i munnen. Inte tuggar med käckarna, inte leker med tungan och som sväljer sitt saliv för att den har fria strup-vägar. Mkt lite fint saliv kan få skummas upp och komma som ett läppstift vid arbete, men inte annat.

Flaxii
0

Jag förstår dig inte. Du kan ju inte sitta upp på en häst och bara förvänta dig att den ska vara helt mjuk och lösgjord från början, utan att du arbetat med den lösgörande ett tag…?

Sedan märkte jag nu att jag kanske formulerat mig lite klumpigt. Menade inte att hästen ska gå och tugga som en galning på bettet.

Snuttan2
0

Jag värmer upp hästen, och är hästen inte felriden eller jag sitter och spänner mig så har jag en häst som är mjuk egenom kroppen och söker sig framåt-nedåt.

För att göra svårare arbete (mer samlat för de flesta hästar) krävs mer uppmjukning och igångsättning egenom kroppen, sedan, ja. Men för att få en avslappnad häst fram till bettet krävs inte mer än att den är frisk, inte felriden och att JAG inte gör fel.

Det här med att hästen behöver göra en massa övningar för att mjuka upp och komma fram till handen är bara trassel människor håller på med för att de inte Rider ordentligt utan sitter och spjärnar emot samtidigt som de försöker få hästen till att göra något, självklart kan hästen inte arbeta ordentligt, men tyvärr ligger ofta för lite uppmärksamhet på ryttaren.

Att hästen är avslappnad och rör sig egenom kroppen är inte särskilt svårt för en korrekt riden häst som inte har några kroppsfel, så länge som ryttaren hjälper den till balans och inte sitter emot den! -> Det vanligaste felet man ser till hästar som inte rör sig egenom kroppen.

Mixie
0

#38 Har aldrig hört talas om ditt sätt att rida eller tänka angående ridningen men blir både inspirerad och intresserad och vill veta mer.. :) 
Tycker det låter både lärorikt och intressant..
  Du vill kanske inte skriva en artikel om det som sajtvärdarna här kanske kan publicera? :)
  Tror att nästan ingen (bland dessa jag själv) som rider riktigt tänker på sig själva och vilken form man själv är i för dagen och hur mycket det kan påverka hästen osv.. eller så har jag spenderat för många år utanför "ridvärlden" =P

//Mickan

ew
0

Hur kan man "rida ordentligt" om man inte gör någon övning eller liknande? Sitta avslappnat på en häst och inte spjärna emot kan min pojkvän som har ridit 5 gånger göra.

Jag förstår dig inte riktigt så en artikel som mixie pratar om vore intressant.

Ida_79
0

Förstår inte riktigt hur du tänker ibland snuttan2. Blir smått irriterad av dina komentarer..  Vill med se en artikel.

Obbobskiiii
0

Jag har själv en häst som tuggar mkt på bettet. I början när jag hade han så hade han för "starkt" bett, eller ja han är väldigt känslig i munnen så jag bytade till ett tvådelat äppelbett. Han lugnade ner sitt tuggande jätte mkt, innan var det nästan som om han hade panik för han körde upp huvudet jätte mkt.

Nu har jag ett tredelat äppelbett när jag rider ut och hoppar och ett rakt gummiphelam bett när jag rider dressyr. Jag vet ju inte om det är som han har fått det som en vana men han tuggar även när man håller på med honom i stallet. Kommer man med sadeln sträcker han fram huvudet och börjar tugga, ryktar man han så gör han likadant. Han tuggar också när man rider. Ibland gör han det inte och ibland gör han det. Men jag skulle mer tro att det är som han står och leker med bettet. I hans tredelat så är det en "kula" han leker med och på phelambetet så blir det ett roligt ljud när han tuggar på gummit. Vetrinären har kollat på han och har inte kunnat hitta nått fel på hans tänder.

Att säga att hästen tuggar för att han är spänd är nog fel att säga. Man kan inte säga det om alla hästar. Det är olika från häst till häst. Men att ha ett bettlöst kan nog va bra tills man har hittat en annan lösning, märker man att hästen blir lugnare med att gå med ett bettlöst så kanske det är ett alternativ att behålla.

Snuttan2
0

Mixie, det är inte mitt sätt ;) Jag har snott och lärt mig vad jag gör ifrån andra ;)
Håller på med klassisk dressyr, så som Spanska ridskolan gör och är intresserad utav hur biomekanik fungerar.

Kan rekommendera böcker som läsning om ni är intresserade utav hur man påverkar en häst när man sitter på den, tyvärr så finns det i stort sett inget på svenska, men finns gott om det på engelska.
Kan börja med att rekommendera en lättläst favorit för mig, Balance in Movement av Suzanne von Dietze (tror det blivit helt rätt nu, skrik till om det blev felstavning).

_ew_, övningar gör jag, men jag gör inte övningarna för att få en lösgjord häst, det bör jag ha redan innan jag börjar göra några övningar. Är som att försöka utföra en öppna utan att ha en lösgjord häst som är med dig, du har inte böjningen, har inte genomtrampet - vad fasiken gör du övningen då för? För övningen i sig kommer ju inte ge dig det du redan bör ha när du går in i övningen.
Lösgjordhet har en frisk häst som inte är felriden redan med sig, har den muskelstelhet utav att den ståt i stallet klarar den ut det när du värmer upp den, sitter det fortfarande kvar är det något som knappast kommer gå bort med ridning, utan kräver behandling, eller så är det ryttaren som inte är lösgjord eller gör något fel :/

Kan din pojkvän sitta med korrekt sits, avslappnad och även inverka med den efter att ha ridit 5ggr är jag lite tveksam till, men hurra för honom :) För självfallet ska du inte BARA vara avslappnad, tror inte jag sagt det? Du måste ha en viss muskelspäninge egenom din kropp för att ens bara hålla den upprätt och inte ligga livlös på marken, och för att kunna följa med hästen i dens rörelser och sedan inverka krävs mer än att bara sitta som en degklump, så jag tror du missförståt mig eller att jag skrivit fel, ber om ursäkt i sådanafall.

Har fö fått mitt första band ifrån Ingdams med Kottas video-serie om arbete vid hand, där man i stort sett bara ser inlärning utav piaff ifrån unghäst till svårklass kvalité på piaffen, de enda hästarna som tuggade något där, var de som blev spända och inte kom egenom kroppen.
Som sagt, spända och oroliga hästar som itne accpeterar bettet tuggar, avslappande hästar som är nöjda med situationen är lugna i munnen, kan sugga mjukt och fint på bettet och svälja sin saliv.

Flaxii
0

Ja…Jag vet inte riktigt. På ett sätt låter det du säger jättevettigt, på ett annat sätt förstår jag dig inte alls. Jag skulle också vilja se en artikel om hur du rider och tänker. Skulle vara väldigt intressant. ;)

Men ja, jag förstår inte riktigt hur du menar - som sagt kan man inte bara sitta på på hästen och förvänta sig att det ska vara perfekt lösgjord och mjuk. På min häst måste jag tillexempel trava några varv på långa tyglar och flytta lite för skänkeln för att han ska bli ordentligt mjuk. Sen om hästen är jättestel kanske man inte ska sätta sig och göra en skänkelvikning det första man gör, i det fallet gör man bättre i att satsa på en ordentlig - och då menar jag ORDENTLIG - framridning, kanske trava lite på långa tyglar, skritta längre. Men har man en häst som inte är jättestel, men inte lösgjord, så kan man t.ex. flytta lite för skänkeln i hörnen för att få den mjuk. Låter rätt orimligt att hästen ska vara helt loss från första steget.

swedensess
0

asså bett ska väll inte sitta vid tänderna :S den ska väll sitt i den tandlösa delen :P

Snuttan2
0

Men Flaxii, jag har hela tiden sagt att jag Först värmer upp, efter det har hästen kommit igång och jag förväntar mig att en frisk häst ska vara lösgjord naturligt.

Om jag vore du skulle jag fundera på Varför din häst är stel. Är den gamal? Har den problem med muskler eller leder på något sätt? Gör DU något fel som gör att den kanske är stel i början utav passet, kanske du inte har värmt upp nog innan du sitter upp? Eller har föregående pass gjort att hästen är stel, dvs man har tänjt för mkt? Står den stilla för mkt i stallet? osv osv, det finns ju anledning till att hästen är stel, gäller att hitta på den och ändra sig så att hästen inte blir stel.

Flaxii
0

Jag har inte sagt att min häst är stel. Det jag påpekade var att han inte är helt lösgjord från början, utan jag skrittar fram i 10-15 minuter, travar lite på halvlånga tyglar och sedan gör jag någon form av lite lättare lösgörande arbete t.ex. flytta för skänkeln i hörnen.