ang hållbarhet !??
jag har en undran, jag har fått erbjdande att köpa hösilage till hästarna, en stor rundbal på kanske 600 kg. Väldigt väldigt torrt, hur länge tror ni det håller, det ska stå ute och jag öppnar bara toppen, sätter spännband rund om så plasten inte kasar ner….vad tycker ni vågar jag prova, el är det dömt att misslyckas.
jag tror att det håller sig.din store lär ju äta så den går nog åt:)

håller sig nog inte så länge just nu, men i vinter så lär det hålla sig.
kan du inte ta ngr balar att ha i januari/februari?
Hur torrt är torrt då ? Vet du TS halten ? Torra balar håller sig mycket sämre än de med lägre ts halt. Att inte ta bort plasten är ett risktagande. Plasten tar nämligen smak av ensilaget, och hästar äter gärna plasten av misstag. 600 kg på 2 hästar låter som ett misslyckande. Köp hellre mindre balar om du kan.
ja jag tar bort plasten helt från mina balar då plasten gör att höet blir snabbare förstört.

tack för era tips

Bäst är det om du kan fluffa upp balen inomhus, har den annars bara täckt när det regnar ute, annars så är det bra om den får torka upp ordenligt.

#3 Jag har aldrig varit med om att en häst äter plast, däremot får jag plocka upp en hel del småbitar som dom har bitit av och sen spottat ut.Och jag har satt ut hela rundbaler med hösilage till hästarna i 15 år. Jag skär bara av toppen på balen sen äter hästarna av höet som i en gryta tills det nästan är slut och "påsen" har sackat ihop. Nema Problema
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Man ska aldrig fluffa upp ensilage och låta det torka. Då försämras den avsevärt mycket snabbare. Så fort syre får tillträde sker en process som gör balen sämre.
Ang äta plats..nej du kanske inte varit med om detta, men det har hänt så var lite försiktig. Misstag kan ske.
Plast kanske det ska stå ;)

har gett torrt 600 kg´s balar med hösilage till två hästar och det har räckt i ca 10 dagar. Nu har vi väl lite kallare här uppe i norr men våra balar håller sig fräsh fram till sista strået
men det sägs att tar man inte bort plasten,när man öppnat den utan låter det sitta kvar så blir den fortare förstörd.jag har provat en gång att låta plasten sitta kvar.och det gör jag inte om nåt mer.

#11 om man fluffar upp balen och låter den eftertorka så blir det som hö. Så gör jag och har gjort i flera år nu, i år har jag inga problem alls då det är hö med plast runt jag har i balarna. Något år hade vi riktigt blött och då fick jag torka det för att det skulle hålla tio dagar till hästarna.
ja jag har blött hösilage.mitt hinner inte torka.kör med 270 kg bal just nu.

#13 det är ju avgörande hur du fluffar och i vilken luftfuktighet, jag har alltid lastpallar under och lägger det ganska sunt. Jag rullar altid upp balen inom två dygn när jag öppnat den oftast samma dag.
ja jag har lagt kartorna på pall.jag fluffar inte.
Man måste ta i beaktning att det handlar om ensilage, inte hö. Allt under 84% i ts halt är någon form av ensilage. Idealiska ts halten för häst är mellan 40-60% ts. Stor okunskap hos hästmänniskor gör att de ofta vill ha torrare balar. Detta skapar problem. I sånna torra balar finns inget konserveringsskydd alls. Så fort luft får tillträde till balen startar en försämringsprocess, OAVSETT hur vi människor uppfattar balen just då så har balen försämras avsevärt. Att då sprida ut balen och låta det torka gör att man snabbar på förämringen ännu mera.
Att en del klarar sina balar är ju bara tur, men ingenting man ska rekomendera. ibland lyckas man, men i det stora hela så är misslyckandet stor att balen blir kass.
ensilage ska vara blött…givetvis ska det inte rinna pressvatten, men man får inte blanda i hop torrt hö med ensilage då det är 2 helt olika saker. Vill man ha torrt grovfoder bör man hellre satsa på hö.