Familjehäst?
Ja vilken ras tycker du lämpar sig bäst som familjehäst?
Bortse nu från individuella skillnader mm utan rent generellt!
Tycker ni islandshäst, halvblod, arab, connemara, nordsvensk, fjording,knabstrupper mfl?
Vi hade en diskussion här nere nämligen om vilken som generellt passar bäst men kan inte riktigt enas:O)
Så vad tycker ni, motivera gärna!?!

Det beror på hur stora familjemedlemmarna är.

Alla ursprungs ponnyer och nordsvensk, tinker mm det finns flera raser. Men jag skulle undvika ädlare hästar som arab, varmblod och travare, det kan bli lite mycket nerver i dom.

Jag tänker trots att du säger inte säger individer, att det ligger just i individen. Att den har rätt temprament, rätt karraktär och framförallt rätt Uppfostran…
Hur små barn tänker vi på?
Tror man ska undvika för stora och starka hästar för går något fel och det är ett barn så har den absolut inget att sätta emot, så iallafall inte nordsvenskar tänker jag på… Och fjordingar är ingen favorit för mig, har träffat på för många dåliga exemplar utav den rasen som har drag som jag skulle säga inte är barnvänliga. Jag är stort fan utav connemaror, men få utav dem jag träffat på har Inte varit lite skarpa i huvudet och egensiniga så de skulle jag inte heller på tänka som bra för barn.
Jag skulle nog titta på araber, större welshar, tinkrar… Mindre hästar som klarar av att bära mer helt enkelt och som jag inte fått för mig i mina erfarenheter överlag inte passar in alltså. Men det är ju fortfarande upp till individen.
urtyper av hästar, ponnyer, fjord, russ, nordis, finska hästar, knabstruppern, allt utan förmycket hett blod precis som Lorita säger….
ju högre blod dess hetsigare (generellt) så därför till en familj med allt från nybörjaren till "proffset" så passar våra större kall/halvblodsvarianter…..
jag är litet av den filosofin att många hlvblodshästar av idag är för höga i blod, o blir hetsiga iom de nya sportaveln. De gamla havbloden (de som avlades 80-90 tal är ofta bättre i blod än dagens tävlingsmaskiner.)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#3 jag har ägt en massa nordsvenskar (bruks) och trevligare hästar får man leta efter (alla utom en, men hon var sjuk visade obduktionen), har dom rätt temperament och uppfostran är det pigga och samarbetsvilliga hästar och med ett bra steg också.
Fjordingar har jag däremot bara dåliga erfarenheter av men det har nog varit mycket uppfostran av hästarna.
För oss skulle nog de flesta raser funka, men jag tycker att fjordingar,nordsvensk brukshäst, varmblod, arab o welshar är bra… : ) Finns ju jättemånga..; )
ja i första hand tänker man ju på de hästar som är lite "lägre" i blod.. Men samtidigt så har jag inte träffat en annan ras med så mkt närvaro som araben.. de vi hade tidigare hade full koll på sig själva hela tiden.. och det fanns inte i deras begreppsvärld att de skulle buffa eller gå på eller välta ett barn..
kan inte ursprungsraserna vara lite "envisa" och hårdnackade?
får vi se om vi kan krossa ngr myter:O)

Jag har mest erfarenhet av New Forest och nordsvensk, där tycker jag mig inte märka någon envishet. Vilket jag däremot tycker fjordingen har, dom jag har trillat av under min ryttar karriär (mina ridturer på fjording har alltid slutat med att jag har trillat av
). Vad man slipper, är det tittiga och lite nervösa man får en riktigt kol häst. Tinkern, där har jag stött på exemplar som har varit väldigt fjantiga faktiskt där är ju svårt att säga vad som är rastypiskt än.
#9mm har också åkt av ett par fjordingar:O)
håller med om tittigheten.. anledningen till att jag klurar lite är att hbl här hemma som är en mkt snäll och trevlig häst tryckte omkull en av stallflickorna här i förra helgen.. i en situation där hon mkt väl kunde tagit ett steg fram och sen dragit.. farligt när det är en stor och tung häst…
Tjalle fattade ingenting utan följde bara med..
vissa raser är mer präglade på människor och samspelet samvaron med dem än andra.. så är det bara..(vad jag tror iaf.)
tycker ju dessutom att hbl på ett sätt är tittigare än araberna.. som kanske var tittiga EN gång vid det nya eller läskiga men hbl ser det som nytt varje gång..
shettisåringen är mkt mkt mer orädd med stort mod..
#1 våra familjemedlemmar är 8 månader, snart 3, 11 och ridsugen man samt tävlingssugen jag:O)
Vi har en ettårig shettishingst som vi är ruskigt nöjda med och som jag tycker är en ypperlig barnhäst då han är cool, social, okittlig myspropp:O) som alltid "spårar" upp oss och står precis vid staketet så fort vi är i trädgården..

Hafliger är en mångsidig lugn och viktbärande häst så den passar utmärkt till Fam som både vill rida och köra.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
haflinger är nog ett mycket bra val!
även om en tinker inte är en helt tokig familjehäst heller…:)
men viktigast är ju att se till hästens lynne och karaktär….. rasen blir ju obetydlig….
oavsett om de tär en stor klumpig superpålle på 230 i mankhöjd eller en shettis på 75 cm så kan en liten skit göra mycket skada med en spark mot ett barn, medan en stor 230 cm pålle kan ha 40 ungar hängandes o klängandes på olika ändar av kroppen.
Eller halvblodet som blir tokstirrig när han ser sin egen skugga och fullblodsaraben som inte bryr sig ens om en bomb briserar bakom honom……
Allt handlar om lynne och karaktär i slutändan, då spelar itne ras, storlek, ålder eller kön in…. det finns gudasnälla hingstar och livsfarliga vallacker och ston….. det finns ettriga småponnys och ettriga storhästar……
Allt handlar om personligheten, och tilliten till hästen.
dubbelt