Tips på foderstat?!
Hej!
Ni som är duktiga och tycker att det är roligt att göra foderstater, har ni lust att hjälpa mig med en vettig foderstat till min något svårfödda Yrla, ridtravare på 8 år som har lite svårt att hålla fint hull..?! Eneldo kan också behöva en, men han är lättare.. Han är en 9-årig arab av "grövre" modell, promenadhäst, matglad och lättfödd =)
Analys på hö:
TS 84% Råprotein: 45 g/kg TS Smb. protein: 9 g/kg vara Energi: 7 MJ/kg vara
Foder att tillgå: Hippo Alfa grow, vetekli, Hippos linfrökaka, foderkalk, Hippos "röda" mineraler, betfor..
Yrla får en 10 kg-bal hö på kvällen och fri tillgång på hö i hagen. Eneldo får ca 7 kg hö på kvällen och fri tillgång i hagen. Har alltid hö i boxen.
Jag ger även mina pållar foderjäst nu under pälssättningen.
Hoppas någon kan hjälpa mig! =)
Mvh Tessa
putt
Jaqg hinner inte men kan ev. sätta mig efter skoolan om ingen annan har hunnit före =)
Åh det vore guld! =)
Vad är det för några värden i hippofodrena? (Kan inte hitta ngn hemsida där det står)…
grr… www.hippo.se ska fungera, via svenskafoder men går inte… =( Någon annan som vet??
använder samma foer som du till min ridtravare på 24 år men hon får bara 7 kilo hö och det lilla gräs där är i hagen sen 1 kilo hippo alfa och mineraler och kokta linfrön håller sig fint på det och hon är ganska svårfödd på vintern :) sn betfor 4 dl morg och kväll . lycka till!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
#&: Tack för ditt svar, har också gett min tös linfrön och ska nog börja att ge det igen, - då det gav ett gott resultat =)
Ändrat foderstaten el del nu, som jag inte lyckats räkna ut på datorn ännu.. *suck*
Yrla, 8-årig ridtravare: 10 kg hö på kvällen, som räcker till morgonen. Fri tillgång till hö i hagen. Är ute från ca kl. 7.00-18.00 varje dag, beroende på väder och när/om vi rider på e.m.
Morgon och kväll (per giva): 1 kg Hippo Grow Alfa. 2,5 dl (torr) betfor, ca 0,25 dl HippoExtra mineral. 2 msk foderkalk, 3 dl vetekli, "två nävar" Hippos linfrökakor. (+1 dl foderjäst).Morötter/äpple.
Tycker du ger henne mycket hippo grow alfa..behöver hon verkligen det? kanske kan gå ner till Hippo basen…för mycket protein är inte heller bra! tänk bara på att du måste koka linfröna innan du ger dem! Behöver hon kalken? oftast bara unghästar och äldre som behöver det annars är det bara en onödig kostnad för dig! Ger du mer än 1 kilo färdigfoder om dagen som du gör så behöver man inte komplettera med mineraler då det finns tillräkligt i fodret ( om du inte hårdtränar 6 dar i veckan) ytterligare en onödig kostnad..Varför ger du kli och jäst?
Glömde säga att du har ju bra värden på höet så du borde klara dig på mycket mindre kraft foder trotts att hon är svårfödd :)
#8: Som du ser i huvudinlägget så här värdena usla på höet, knappt något protein alls:
Analys på hö:
TS 84% Råprotein: 45 g/kg TS Smb. protein: 9 g/kg vara Energi: 7 MJ/kg vara
Min vbl.tös är svårfödd och tunnar lätt av. Det fodret som är angivet i #7 ingår i stallhyran, förutom foderjästen. Maxgiva på kraftpelletsen är 2 kg, och det är mycket men har visat sig att behövas då pållan har fått detta i drygt en månad och ändå behöver månas om sitt hull. Innan analysen kom, fick hästarna i stallet groov 90, men mer av det mesta, främst protein behövs! En "foderexpert" (från Hippos, Krafft eller liknande) rekommenderade Alfan. Lusern hackad strå i som ett andra alternativ.
Tösa har fri tillgång till hö. Däremot klurar stallägaren på om vi skulle byta fodersort (t.ex Åsebro), som är mer komplett för våra behov (efter analysen) och på så vis slippa "dutta" med så mycket. Havre behövs ju dessutom inte alls. Foderjästen ger jag främst för pälsens skull under hösten, då jag ser ett väldigt gott resultat på hästarna. Dessutom tyckte jag att det var bra att sätta in vid flytten, för magarnas skull.
Ska börja med hela linfrön igen, som också innehåller en del B-vitamin istället för foderjästen tror jag. Självklart stöper jag den innan, men linfrökuberna som de får lite av nu, behöver ju inte kokas innan!
Jag är medveten om att jag kan dra ner på mineralerna, men då värdena på höet fortfarande är låga så vill jag ge lite mer mineraler än vad alfan tillför. Det känns lite "klent", även om jag vet att man inte ska överdosera. Men det räcker nog med ett par msk. Dottern till stallägaren går på Hallands ridgymnasium och är duktig på foderstater. Hon räknade fram att dessa fodersorter/komplement behövdes för en fullgod foderstat. Därav kalken. Men jag vill ju själv räkna på det till just mina pållar, för att veta att balansen mellan de olika sorterna är bra och att de får vad de behöver, varken mer eller mindre.. Yrla är ju den enda svårfödda pållan i stallet, sedan har vi ju några mer eller mindre lättfödda araber.. =)
#9 Bra?! Det där är uruselt med protein, nästan lika lite som det är i halm….

*fniss*
#11: Indeed… =(
#12: Fniss…?! ;)
Jämför råproteinet och det smb proteinet med ditt krafft foder… *fniss*

#13# Jag fnissar åt #9# som tycker/tror att det är bra värden i höet.
#14# Hur menar du nu eg?
#15: jag förstår och ang. #14, undrar jag det också..
räkna utdit proteininehåll i höet per kilo ts och jämför med ditt krafft det ska vara lägre i höet och 45g per 85%ts är inte dåligt…tycker inte jag i alla fall, har haft betydligt sämmre med högre ts och klarat mig galant på samma foderstat som jag har nu, du har ca 11% i krafft och då är det som sagt ett kraftfoder.
Och jag fnissar åt er som tycker ni har rätt! så kan vi fnissa allihopa :)

#17# Proteinet i höet är 9 och energin är 7. Förstår inte vad du får det andra ifrån. Att höet ska vara mindre osv. Det är ju jättedåliga värden i detta hö. OM hon nu skrivit rätt så det inte är 45 smrp och 7 i energi. För då är ju höet jättebra. Men är det 9 så är det def inte bra.
#17: Men det är väl det smb.pr som är det viktiga och det är ju så lågt som 9 gram/kg vara.. Med andra ord är kraftfodret betydligt mer proteinriktoxh då i "koncentrerad form".
Gejsa: jag har tyvärr INTE skrivit fel…

#19# Suck! Du tjänar nog på att köpa in eget hö till din Yrla än att hålla på och köpa annat kraftfoder till detta. Det är ekonomiskt ohållbart.
Gejsa: Min räddning är att allt foder ingår i stallhyran, även kraftfoder..

Denna sida kan kanske hjälpa dig… http://www.freefarm.se/djur/nyhast.htm