Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2121 ggr
Lina
0

OT psykologi

Vad kallas det/ om det kallas ngt när man är olycklig på insidag men visar ett glatt och lyckligt yttre?

Vet ni någon bra film där det handlar om någon psykisk sjukdom som personlighetsklyvning, adhd, ätstörning mm. :)

Believer
0

Donnie Darko.. handlar om en pojke som är glad utåt, men lider av enorma tvångstankar.. jag personligen tycker inte filmen är bra, men många andra gör det. jag har den ute på tradera ifall du vill bjuda ;)

pippa__
0

Jag älskar Donny Darko!!!! Lagom djup för mej! Liite för djup ibland så man får väl se den ett par ggr innan man är me helt…

LinaN
0

Om man är glad på utsidan men trasig/ledsen på insidan låter det som en av oerhört många former av depression. Att känna sig långvarigt orkeslös, brist på engagemang, tankar om/på döden, känsla av noll-värde osv är ofta tecken på någon form av depression.

om du #0 eller någon i din närhet har dessa tankar eller liknande rekommenderar jg att ni tar kontakt med den öppna psykvården, antignen direkt via psyk eller via er husläkare/vårdcentralen.

Om man tar en depression och häver den tidigt, antingen via kognitiv terapi, samtalsterapi elelr liknande behöver man inte alltid ens börja på antidepressiva, och många gånger så behöver man itne ta soloft eller något annat tungt utan det räcker med en seratoninhöjare (ett ämne som påverkar sömn och även depressioner) 

Men som ngn personlighetsklyvning eller schitzofreni låter det ju itne som… det kan bara läkarna avgöra…

Filmer….. hmmm…… american psycho är ju schitzofrenisk, sedan har vi också gökboet som är mer traditionell med psykvården (och  psykvården fungerar inte så idag! mågna undviker psykvård just pga den filmen…) finns säkert många bra filmer…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Snuttan2
0

Jag har aldrig hört talas om något begrepp på särskild "sjukdom" som gör att deprimerade visar gladhet utåt, det är olika ifrån person till person om man väljer att maskera hur man mår eller inte, hur ärlig man är till sig själv eller man håller upp en fasad.

(LinaN, är zoloft inte soloft :P /Jenny som ätit dem dyura jävlarna)

LinaN
0

Men rent generellt, jag har itne träffat en enda änsålänge, som vart deprimerade som itne försöker hålla en glad och trevlig attityd utåt.

Det blir som ett maskspel, antingen har man ett gladlynt yttre, ett neutralt osv osv, men sällan visar man utåt exakt vad som pågår inuti. Man förösker hålla känslorna i styr och försöker dölja detta för alla runtomkring, familj, vänner, arbetskamrater osv osv…..

Av en mycket enkel anledning, man skyddar sig själv från att riskera att bli utstött från "flocken" som en sjuk individ. Fölungar eller rättare sagt unghästar som beter sig illa kan uteslutas ur flocken pga dåligt uppförande, samma sker i människoflockarna (de sociala liven, arbetsplats osv osv) en sjuk häst döljer in i det längsta at th*n är sjuk, för at titne riskera att förlora flockens beskydd.

Så gör även människor. Skyddar sig mot att bli utanför flockens beskydd.

Zoloft har jag ingen egen erfarenhet av…. syrran har käkat dem, blev rätt pucko av dem. Är jäkligt glad at tjag bott hemmifrån i 7 år nu.

Snuttan2
0

Jag håller helt med dig.

Jag har haft väldigt mkt problem med att jag håller upp fasader och olika ansikten utåt, vilket gör att jag stöttar mig själv i att jag måste vara en underbar skådespelare eftersom folk aldrig fattar det :/

Min erfarenhet utav Zoloft är att de är jäkligt dyra och kan man så köp kopior! :P Haha. För mig har de inte hjälpt, jag har ätit högsta tillåtna dosen, men jag har väldig otur med antidepresiva medel, de biter helt enkelt inte :/

LinaN
0

#6 Har du provat sertralin?

Just masker o fasader är bedrägliga, speciellt när de börjar falla sönder innifrån, den stressen är itne att leka med. Hade MVG i teater i grund och gymnasieskola…..

Du kanske skulle satsa på kognitiv beteende-terapi istället….?

Snuttan2
0

Jag har provat sertalin med, fungerade inte heller :/

Jag har gått hos psykolog som arbetare just med kognitiv--- och det är den bästa jag varit hos! Tyvärr så finns det inga fler som håller på med det på min psykolog klinik och hon har slutat nu :( Vilket gör att jag får sitta å prata med numnuts som inte kommer med något vettigt alls nu Skrikandes

LinaN
0

gah, numnuts FTW…. not…..

urr, hade en kontakt i skåne som var rent blåst….. o tyvärr verkar psykvården full av kokosnötter…..

[slo]
0

Forrest Gump handlar väl om någon med en psykisk störning har jag för mig…? Butterfly Effect har lite psyk-tendenser också :)

bubbelbubbel
0

näää slo, forrest gump är inte psykiskt störd, han är lite…som johan uttryckte det, efter..:P

[slo]
0

Ja, men är man lite efter alla andra, så är man väl sjuk?

bubbelbubbel
0

jaa fast inte på samma sätt, som om man mår dåligt och går hos en psykolog, det är väl mer en skada i hjärnan?

bubbelbubbel
0

…men det är en riktigt bra film :D