Vågar jag ha med henne?
Imorgon ska jag som vanligt rida ridskolelektion. Jag funderar lite grann på om jag vågar ha med Foxen, det gick så dåligt på dressyrträningen så nu vill jag helst ha med henne för henne kan jag iaf rida…=/
Men jag tvekar lite eftersom hon inte har världsbäst kondis, hon orkar max med 120 m i lugn galopp, sen så orkar hon inte mer vilket jag anser vara fullt förståeligt, hon har ju inte varit igång så mkt. Och våra ridlektioner är ju lite krävande, det är mycket sidvärtsrörelser, galopp-skritt osv på schemat imorgon, men samtidigt kan vi ju vara med fast ta det lite lugnare?
/Amanda

Det här är en utav sakerna jag inte gillar med ridskole-lektioner :/
Det är itne särskilt upplagt alls efter varje ekipage och individer, dvs man förutsätter att alla hästar är i samma kondition, och ärligt hur många är det när man kommer till lite svårare rörelser och hålla igång form.. :/
Jag hade nog inte tagit med Foxen, eftersom du antagligen kommer komma ivägen om du behöver bryta mkt (vilket ju inte är underligt), men det beror ju också på hur stort ridhus ni har och hur många ni är, finns det mkt plats kan man ju rida mer självständigt medans de andra gör annat, men frågan är lite vad som är meningen med det, då kan du ju lika gärna rida henne själv utan ridläraren? :/
Jag skulle satsat på att ta en lektionshäst, du betalar ju antaglgien ändå för det? Och det är nyttigt att rida olika hästar ;)
#1 För det första rider jag "gratis" (har teorilektioner men det är ngt jag gör för att jag tycker att det är kul) sen så är vi allt ifrån 2 pers - 10, det beror på hur många som skiter i att dyka upp ;) Ridhuset är 60*22 m, så det är lagom stort om vi är 4 pers ;)
Vet som sagt inte hur jag ska göra, beror oxå på om ridskolechefen har tid idag att hjälpa mig att prova sadlar och isf om vi hittar ngn som passar….

Men gud vad slappt! Haha. Hur kommer det sig att du får det gratis?
Är ni så få är det ju mkt lättare att lägga upp det inviduellt, bara informera den som har det hela om att hon inte är i form och att du kommer behöva bryta lite.
#3 Eg så är det för att klubbens mest lovande ryttare ska utvecklas i sin ridning och få möjlighet att tävla, men jag hör knappast till dom (vilket jag fick höra på träningen att jag definitivt inte tillhör) Jag kom med för att jag tydligen är väldigt pedagogisk och de fanns knappt några andra som ville vara med ;) Sen så tyckte ridskolechefen synd om mig när Foxen blev sjuk…
Det är ridskolechefen som håller i lektionerna, hon är ju även min tränare privat, så hon har rätt så bra koll…
Var det ngn som sa till dig på träningen att du inte var lovande?? *grrr*
#5 Nja, inte direkt… Tränaren sa att jag inte platsade och att jag borde sälja min häst och sluta rida unghästar för jag sög…

#6 men fy vad taskigt!
skulle aldrig fortsätta rida för en sån….
#7 Det var en tränare för sthlm, så nej jag kommer inte rida för henne mer….
fyyyyy vad illa mandysan ! så kan man ju inte säga till någon heller ! hoppas du slog henne lite med spöt ;P
Ush va elakt sagt :/
Hon kanske formulerade det på ett annat sätt? Kanske: Du har inte grundutbildningen än och borde inte rida unghästar.
#11 Jag skrev vad hon sa ordagrant…

#12 ibland kan en tränare vara medvetet lite hård, för att få den som rider att fatta att nu *secur* får du ta i lite för att komma ända fram. Man kan inte och ska inte vara snäll rakt igenom om man är tränare, gå du alla gånger, träna lite hårdare. Det att tränaren tog i säger i stället att du kan lyckas om du satsar lite till.
#13 Hon sa det EFTER lektionen, under pratade hon med mig som om jag vore 5 år och inte visste vad 1+1 är..

#14 just det gå in och ge järnet visa henne vad du kan……skulle hon inte tro på dig då skulle hon inte orka provocera dig heller. Ge det några gånger till 

#6 Fy ! As dålig stil! Skulle blivit as ledsen om nån sa så till mig. asså förstår inte hur vissa får vara kvar som tränare/ridlärare..

Ta med hästen å gör de du känner att ni orkar! Du kan väl säg i början av lektionen att hon inte har väldens kondis och därför gör ni det ni känner att ni klarar? Stå över de tunga grejerna eller varva ner när du känner att hon blir trött. De sa min ridlärare till mig förut när jag hade med Savanna och hon varken var mycket riden eller hade spec bra kondis.
Jag tyckte det var bra att hon sa det. (: Det är ju för hästens bästa! Men just nu, kanske du har bevisat för henne att du har bättrat din ridning! (:

Hur gjorde du Mandysan? Hur gick det?
#19 I tisdags (samma dag som tråden skapades) så bestämde jagh att jag skulle rida en sväng först, bestämma sen. Mitt lilla hästh*lv*te levde rövare, stack med mig sket i vad jag sa med mitt säte, bara springa. Efter 10 min gav jag upp… Pratade lite med ridskolechefen, och det blev så att jag red lektion på henne i tisdags, då bytte hon taktik och lekte Briar^^ Skitkul att rida då, när hon inte hänger i handen utan bara suger på bettet. Men hon blev svettig efteråt…;)
Eftersom jag tyckte att det inte skulle vara schyst att rida lektion två dagar i rad så tog jag ridskolehäst. Tur det, vi var 8 stycken, då skulle jag inte ha velat ha med Foxen….