Bok: Dansa med hästar
Vad tycker ni om Boken, Dansa med hästar?
Författare, **Klaus Ferdinand Hempfling.
**
Jag är helst fast i boken, läser hela tiden o suger åt mig som en tvättsvamp. Grymt intressant!
Väldigt lärorik bok med ett underbart sätt att hantera hästar.
Rekomenderar den varmt!
Nå, vad tycker ni?
/Elin
Jag har inte läst den, men jag får väl ta o göra det då… : )

jag har bara hört folk prata om den, som säger att den är bra, måste nog ta och läsa den då :)
Den är bra, men den spegar mycekt av den filosofi klaus hade för flera år sedn då boken har några år på nacken. Idag jobbar han ltiet mer annorlunda enligt de som vart på kurs med honom men grunden är densamma.
Köpte hans nya bok "hästens själ" och dne är litet flummig men otroligt tänkvärd och vansinnigt vackra bilder.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag har bådda böckerna ( dansa med hästar och hästarnas själ).
Jag tycker båda är bra och mycket tänkvärda. Så jag förstår dig att du är som en "tvättsvamp" just nu.

Har vi inte haft flera trådar om den och om honom?
Jag orkar iallafall inte ritkigt upprepa mig just nu…

#5 Har du något negativt att säga om honom då? Isf är jag intresserad av en upprepning.
Själv har jag Dansa med hästar men är inte Hästens själ äldre?
Måste kolla upp det nu…

Lite 
Men jag är väldigt trött i huvudet nu, inte bra att skriva seriösa långa inlägg då… Sparka på mig imorgon kväll om jag inte svarat tills dess å du fortfarande är intresserad.

Det finns även ett par filmer där han visar bla när han jobbar med vilda hästar. Jag blev riktigt imponerad kan jag säga.
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Jag har den och jag bara älskar den!!

Kollade upp det och visst, Hästens själ är en senare utgåva. Skulle köpa den men den var tillfälligt slut.
Japp Snuttan, jag meddelar mitt intresse senare om du inte svarat ikväll. Vill gärna höra vad du har för åsikter om honom.

Vill oxå höra vad snuttan har att säg.. Jag är helt såld på honom!
Glöm inte att var kritisk, är mitt råd. Vem som än månde vara författare. Men visst finns det tänkvärda avsnitt.

Ok: jag tycker Hempfling har mkt vettigt som han säger och som absolut är tänkvärt!
Men; han sitter å beundrar sig själv alldeles för mkt och delar hela tiden in det i "vi" och "de", alltså att det är olika läger och att alla i "dressyr-världen" är på ett sätt och att det bara är fel. Jag gillar inte mkt asspekter utav western-ridning, men kan ändå förstå varför de ibland gör som de gör och se vissa saker som de gör bättre än mig, och då kan jag ta till mig utav det. Även om han nu är mkt duktigare än vad jag är som är lilla Lisa i skogen så betyder ju en sån mentalitet vissa saker…
Lite öppenhet emot andra ger rätt mkt och är framförallt mkt trevligare för andra.
Att övht ägna mkt tid åt att prata om hur bra man själv är i sina egna böcker (eller är väll i en bok som han är jobbigare än i de andra) är ganska äkligt :S Tycker jag iallafall, men jag är också väldigt svensk ibland
Men hans beundrande utav sig själv kommer liksom ivägen för att komma till vad han faktiskt håller på med och gör, vilket är intressankt och blir synd eftersom det blir svårare att ta till sig det och han stänger andra ute.
Att han håller på mkt med "de och vi" kommer igen även i hans hästbemötande i böckerna tycker jag, han håller ju på med olika bedömningar på hästar efter hur de ser ut och hur man bemöter dem bla. Men hästar är ju individer och det är ju inte fullt så lätt att bara säga "så här är den som person"… Visst kan man snabbt se på tex min häst att hon bär ett lite olyckligt uttryck i sina ansikts-grimaser och att hon tex rättså tydligt står högt i blod och man då vet att hästar som är så oftast är på ett sätt (nerviga, lätt stressade osv), vilket ju tex stämmer. Men sedan finns det ju en hel del bunt undantang och så glömmer man bort att en individ mkt även är skapad utav sin omgivning.
Jag tycker det finns mkt bra man kan ta till sig ifrån hans böcker och filmer som jag iallafall sett, men de måste tas med en hel del avstånd. Han vill gärna ge dem lite 'kult-känsla' tycker jag det känns som, att det bara finns hans väg. Man får liksom aldrig slappna av medans man läser den, utan det är en jobbig bok att läsa för man måste dels komma under hans egna narcisstiska drag för att sedan kunna komma åt de mkt intressankta häst-idérna.
Jag rekommenderar helt klart hans böcker å filmer, vilket jag tex inte gör om de NH & t-tuch böcker och filmer jag sett 
Jag gillar hans metoder mer än NH-metoder då det är mer känslosamt och psykiskt försvarbart och snällare emot hästen enligt mig. Framförallt så känns det som att många NH-metoder är mer påtvingade på hästen, att man söker hästen ut, medans KFH har ett bättre sätt att hantera tex ranghöga hästar som naturligt inte följer och intresserar sig…

Har du nångång funderat på att börja skriva bokrecensioner?
Du skulle passa som en bokkritiker :)
Håller med i vissa saker du skriver men inte i alla. Är för trött för att plocka ut vad för tillfället, åtekommer.

Misstolkade oxå denna boken i början, men när jag slappnade av min hjärna så passade den men MKT bra!!! Har hört av kompisar att den är filosofisk hihi..men sen beror det på hur mkt tid man lägger ner på att förstå en bok..vissa VILL inte förstå och då går det inte…

Jag tror man måste vara lite mer sammanhängande om man skriver saker man ska få betalt för :P Jag orkar inte ens läsa min egen text nu i efterhand då jag letade efter om jag skrev med en sak, haha.
Du får gärna återkomma :)
Pippa, när du slappnar av mera, får du lättare att bli mer förlåtande för saker som du ogillar? Jag fungerar nämligen tvärtom, det är bara när jag anstränger mig som jag blir snällare å mer förlåtande/kan acceptera saker som jag inte gillar…
Jag är ju som ett ouppfostrat barn å då blir man arg å tappar kontroll varje gång det inte går som man vill = ska jag slappna av så gäller det att världen sjunger med mig, stryka mig mothårs då blir värre 

Nu hängde jag inte me alls vad du snackade om här…
Snälla snuttan, tänk nu på att mina ögon snurrar i skallen på mej av trötthet, så det får bli bebisspråk just nu :P

Haha, kanske är det för att jag är trött å skriver underligt å så blir det ännu underligare när du är trött å läser det? = blir totalt oläst, haha.
Jag är inte barn-vänlig, jag kan inte bäbis-spårk :P

haha kan nog stämma det där…när du börjar bli trött brukar man få vara VÄLDIGT filosofisk för att förstå dina texter :P Men det är klart det gör ju inte det bättre att man själv är trött…hihihi

#13 Väldigt bra skrivet snuttan2.