Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 3092 ggr
Marster
0

svansen på sne.

Jag märkte idag att min häst hade svansken på sne till vänster hela tiden när jag red henne. jätte konstigt det har hon inte gjort innan ? hon börja med det när vi fick den nya sadelen. men den är om stoppad efter henne, så den bode ju sitta rätt. :S någon som vet vad det kan va ?

Marster
0

puttar. :D

AliceL
0

låter konstigt tkr jag. är det bara när sadeln ligger på, eller hela tiden?

pippa__
0

Jag har HÖRT (me betoning på hört) att det är att hästen är riden för mkt på böjda spår och alldeles för lite på rakt spår. Och även att ryttaren har suttit snett en längre tid så att hästen har varit tvungen att bygga mer muskler på andra sidan för att väga upp den snea ryttaren..=)

Due-Boje
0

Den har antagligen en spänning i ryggen. Kontakta en hästmassör med gott rykte, fråga gärna din veterinär. Så kan de känna igenom henne. Mycket möjligt att det är pga sadel trots att den e stoppad efter henne!

Marster
0

#2 bara när sadelen är på. så man kan ju tycka att det är sadelen och jag tror det eller jag vet inte för den verkar sitta bra och den är ju omstoppad till henne. när jag rider barbacka är det inget. #3 nee jaqg tror inte det för jag red med en annan sadel innan och då va det ingenting. och ingen när jag rider barbacka.

Due-Boje
0

men då är det ju fel på sadeln..

AliceL
0

ja, då är det fel på sadeln. när stoppades om? hur ny är den? om den är väldigt ny tkr jag att du ska kontakta sadelmakaren. rid inte mer i den sadeln! innan du får den fixad då

Marster
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 den är ca en vecka. jo jag ska ringa sadelmackaren.

#4 tänkte på det också, men hon har för precis (xD) en vecka sedan blivigt korrigerad. Tagit bort alla spänningar asså. det va skit häftigt. när han var klar så suckade hon och tuggade , fes och hade mulen i marken. HOn hade en lösning i länden och spänningar i halsen. Men vi har en duktig häst massör i stallet. ska be henen kolla på det. :D

Bilden är tagen med en mobil därav den dåliga kvaliten.

jn84
0

fasiken vad skumt! Ser ju rätt dumt ut…

Har tyvärr inga idéer.

Peppe
0

Peppe går alltid så, och har alltid gjort. När han arbetas korrekt däremot blir svansen rak, men får han gå som han vill och i hagen så är den sne.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Marster
0

#9 ja jätte skumt.

#10 okej :S även när man var föl ?

en massör ska kolla på henne på onsdag. :D

Due-Boje
0

meddela hur det går!

Obbobskiiii
0

Hm…du kan ju alltid testa att stretcha svansen :P

Marster
0

#12 vi hade en knackare ute och han sa att hon hade dålig blod mojsigos i ena sidan. inget farligt så han fixade det :) hon har bioligtas nu också så hon mår prima :)

Snuttan2
0

Kan det har varit dålig blod genomströmning?

Jag gissar på att bioligtas är någon form utav laser som han annvänt på hästen?

LinaN
0

Om sadeln är nyligen omstoppad o den vart felaktig innan så kan det ta tid för din häst att vänja sig vid den nya sadeln.

När kollades din rygg upp senast? har du gjort något konstigt på sistonne som gett dig tränignsvärk, felbelastnignar elelr dylikt?

hästen kan gått omkull, eller bara haft en fis på tvären… men som jag förstod så gör hon det varje gång emd sin egen nu omstoppade sadel?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

E-Lingman
0

Hästesn svans är ett jätte bra tecken på hur hästens rygg är, en häst som viftar på svansen mycket och ofta har en mjuk och välmusklad rygg. Stel rygg = stel svans.
Det händer ofta att häst och ryttare har samma problem. Har du känt av att du har ont i en sida av ryggen kolla om det är samma sida som hästen. För det är uppenbart att din häst är stel i ena sidan. Fixa till dig själv och ta sendan tag i hästen.
Det har hänt för mig. Min häst blev stel i ländryggen, jag tog upp en massör och då berättade hon det här för mig, det roliga var att jag hade själv fått en skada just i ländryggen. Varför det är såhär kan förklars med att du arbetar på det sättet som du får minst ont av, det känner hästen och då arbetear hästen ocks fel!

Hoppas du får till det och att både du och din häst blir bra :)

Marster
0

#15 nej inte alls Biolight kan inte skada hästen det är infraljus eller nåt sådant är inte så insatt men det är en tjej i stallet ellerr hon som äger stallet som har börjat att behandla med det. Det funkar riktigt bra faktiskt. många topp ryttare andvänder det. bland annat malin baryard om jag inte fattade det fel xD

#17 Ja men hon är inte alls spänd i svansen håller man på den när hon går så "åker" den på plats igen. Men hon håller den inte på sne mer :) efter biolighten

Forssen20
1

BEhöver inte vara sadelm nu kan vart ute i skogen och ridit och så ahr en älgfluga satt sig - hata - dom kan sitta kvar flera veckor ._. Om du fortfarande har problem, PM.a mig, min mamma är sadelutprovare och går nu utbildning med Anneli och hennes gubbe som är hästmassör.

Marster
0

#19 hon har inte svansen på sne längre :) vi har massör och biolight behandlare i stallet så det går bra :) tack ändå.

jn84
0

Dandelion gick också med svansen på sned idag! Det har han aldrig gjort tidigare vad jag har märkt…

Antar att jag måste ta ut en hästmassör. Vad kostar sånt och var hittar man en?

Sussi
0

Hästesn svans är ett jätte bra tecken på hur hästens rygg är, en häst som viftar på svansen mycket och ofta har en mjuk och välmusklad rygg. Stel rygg = stel svans.
Detta har jag hört att är en myt?

The-Photo
0

En häst i stallet hade så och det visade sig att hon var brunstig

jn84
0

#23 Ja, för min del är det knappast fråga om det ;)

Forssen20
0

#22, det är en myt ;)

Snuttan2
0

Jn84, det kan ha varit en engångsföreltelse också om det bara var en dag ;) Hästar är ju personer de med, kan vara stel i muskulaturen, sovit lite snett eller något annat som gör att han inte var helt fit for fight..
En massör kan ju Bara titta ytligt på musklerna, men det skadar i stort sett aldrig att massera, utan är ju nästan alltid trevligt för hästen…

Sussi, menar ditt ordspårk under arbete eller allmänt? För under arbete vill iallafall jag ha en stilla svans som bara kommer ut och upp tillsammans med resten utav ryggraden, en viftandes svans visar på rygg som inte arbetar korrekt och en spänd häst.
Och om hästen viftar mkt på svansen i boxen eller hagen beror ju på om den behöver vifta på svansen med…
En häst med mkt skadad muskulatur i ryggen undviker ju antagligen att vidta på svansen för att det kan göra ont, men utöver det tror jag inte det stämmer så mkt…