Foder kostnader
Någon som vet vad krafft groov eller grund kostar? Även kostnader på mineraler? Hippos foder? Har kollat på deras sidor men hittar inga prislistor? :S

Köp 125 nya groov i stället för grund. Kostar ca 160 kr för en säck.

om jag har räknat rätt så kommer några av mina kostnader kommer bli:
stallplats ink strö 800:-
hö räknar ungefär 2.50 kr/kg så ungefär 750:-
kraftfoder vet jag ej hur mkt jag ska ge än.. men har satt upp en kostnade på ungeför 300:- månaden
hovslagning var 8:e vecka 400/månaden
försäkringen vet jag ej vad den kostar..

Då räknar du på 10 kg per dag. Får hon inte mer? Är höet bra så kan det ju räcka men är det hösilage är det för lite tycker jag.
Försäkringen kan du betala månadsvis.
En säck nya groov räcker nog i månaden. Sedan tillkommer mineraler osv.

Har inte inte frågat än ska göra det ikv tänkte jag. Nä jag räknade på hö. Hösilage hade det blivit mer av.

Han fick ca 8kg hö

Då måste det kanske räcka med 10 kg om det är ett bra hö. Du ska tänka på att hästen bara gått i hagen med den maten. Nu ska du börja rida. Den behöver mer energi och smpr då.

mm jag vet..:)kronkross kan jag ev få rätt billigt men hur bra är det?

Kornkross ger jag bara till hästar som behöver äta upp sig lite. Inte så mycket energi och smrp i. Men du behöver kanske bara ge groov. Det beror ju på hur höet är i värdena. Det är inte någon vits att pytsa så mycket hit och dit.
Jag betalar 180 kr per säck groov 125 på GG här. Köpte i fredags en säck, 20 kg mineraler blå, pelleterat för ca 300 kr. Mycket billigare än att köpa en hink på 8 kg för drygt 200. Med denna säcken fick jag verkligen helfyllt två sådana hinkar.
Kornkross gav jag min tunna ridtravare i vintras. Plus en hel del annat. Tror jag betalade 78 kr för 20 eller 25 kg kornkross.
Hippos tror jag ligger runt 150 kr / säck när det gäller "grundsorterna" men är osäker, då jag inte själv fodrar med detta, utan bara har kikat på det i butik. Dock är det färre kg i dessa säckar än kraffts, så vitt jag har sett.
Fast ger man en viss (tillräcklig) mängd groov, innehåller väl det tillräckligt med mineraler och sådant, för det är väl ett "fullfoder"?!
Groovsäcken är väl på 30 kg, så ger man 1 kg per dag räcker den ganska exakt en månad =) Fast då måste man ju ge extra mineraler förstås.

funderar äen lite på salsas foder.. tycker det verkar vara bra :) ngn som har nåt att säg om dem?

#11 Mina hästar får Salsa :) Hästarna ääääälskar det och det ser väldigt färscht och gott ut :) Tror priset ligger på 150-165 kr per säck.. Mina får Havrefri Mix.. Det enda negativa med fodret är att jag tycker det är för mycket havre i bas och hot mix, det är nästan 50 % havre.. Så jag har valt att använda havrefri mix, där det inte är nån havre alls i..
Du kan läsa om de olika typerna på www.salsafoder.se

jo jag funderade också på den havrefria!! såg nu att den sålde den i den affären pappa har rabatt så då kanske jag kan få det lite billigare ;) jag har hört att det ligger runt 100:- men ger du nåt annat där till ändå? vitminer,mineraler?

runt 100 kr? nja, i vår kostar det 150-165 kr, minns inte exakt… brukar vara mamma som köper foder xD Men därimot finns det en kopia av Salsa som heter Lympos, och det kostar runt 120 kr säcken.. Han som hade Salsa innan, fick inte utveckla produkten som han ville så han startade eget, Lympos.. Och det är i princip samma sak som Salsa men mkt billigare.. Men det har inte kommit ut på marknaden ännu..
alltså, det är ju ett helfoder, så det innehåller allt en häst behöver, MEN det beror ju på värdena på grovfodret som du så säkert vet xD
våra hästar äter bara 1 dl havrefri mix, 1 dl uppblött betfor för att få ner sina miniraler/vitaminer (krafft miner grön).. Vi har så höga värdne i vårt hö, så vi behöver inte ge nått utöver hö, miniraler/vitaminer.. Men för att dem ska få ner miniralerna/vitaminerna så får dem lite, lite krafftfoder..
men du har ingen analys?

nää inte än iaf :) vet inte om det blir hö först o sen hösilage.. såfår vänta tills dem i stallet bestämt sig för jag vil inte hålla på o byta.. då får man ju skicka in jätte många analyser :P betfor tänkte jag nog skippa tror jag….

Okej.. men ge hästen det foder som den äter hos ägaren nu och sen när dem i stallet bestämmt sig och du ordnat analys om du nu tänkt det? så kan du ju byta foder sen, det kan ju vara så att där finns höga värden så du inte behöver nå vidare mkt krafftfoder, BILLIGT xD

men han får typ ingen kraft.. lite groov ibland bara.. men jag e så rädd för doerförstoppning..

det är inte lätt det där med foder ;)
har hästen lätt för att få foderförstoppning? eller?

nä antagligen inte eftersom han har fått groov.. men man har ju hört så många historier om dem som fått.. hm får se hur jag gör.. antingen får jag köpa groov o blötta upp det rejällt eller så blir det salsa.. tycker att musli är lite roligare , ser liksom lite godare :P

håller med dig angående muslin ;) ser mkt trevligare och godare ut ;)

m där var ju så mkt trevliga saker i det där havrefria med :) massa gott:)
#0 Här i Uppsala kostar en säck groov 125 183 kr.
Köpte nu i måndags på Hanssons (www.johanhansson.se) 2 säckar havre, 2 säckar edel avel (som groov 125, men med mer protein i), 1 säck betfor, 1 säck vetekli och 1 säck bryggerijäst för dryg 720 kr.
Edel Avel kostar 3.88 kr/kg + moms.

Betalade här i Boden för en säck Grund Kraft 183 kr..tyckte det lät mycke..vad kostar Groven då?
Groov 125 kostar nu 225 kr här i Uppsala. De andra sorterna vet jag inte.
Tur att pålle äter Edel Avel, drygt 100 kr billigare per säck än Groov 125, högre protein oxå.