Tillpassning martingal
Har läst en massa inlägg om martingal nu, det senaste om hack, så här kommer lite nyttoläsning.
Ofta ser vi hästar med allt för kort martingal, som ett hjälpmedel för att få hästen att böja på nacken, observera, martingalen får inte hästen att jobba i korrekt form. Martingalens uppgift är att hindra hästen att slå sitt huvud i ryttarens huvud under ett språng! Martingaln får alltså inte hindra eller störa hästen att ta upp sitt huvud, men det får inte riskera att skada ryttaren. En för kort martingal förhindrar hästen att hoppa ordentligt. - Hur tillpassas då en martingal? Martingalringarna, som tyglarna träs igenom skall sitta vid sabelläget på hästen! - Den "grop" som är strax framför manken. Alltså ska martingalen vara mycket längre än vad de flesta tror. Så, hjälpts nu åt alla och läng martingalen och förklara för okunniga hur den ska sitta!
Allt onödigt vi kan slippa på hästarna, desto bättre. En martingal som inte fyller sin funktion skall heller inte finnas på hästen!
En martingal ska itne helelr spännas för löst!
Tycker det är superbra att du tar upp det här med martingalen! som ajg nyss skrev i tråden om hack o martingal, alltför få vet hur man avpassar hjälptyglarna numera!
Jag har sett skräckexempel på hur folk spänt martingallarna alldeles för långa så det är en STOOOOr ögla mellan frambenen som hästen i ett språng kan fastna i. Tack och lov har JAG aldrig behövt se en kullridning på grund av detta….
Men Nannan har helt rätt i sin kommentar om att en del spänner för kort. Vilket jag också är ganska förskonad ifrån att se, har bara sett det ett fåtal gånger.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.