Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 4343 ggr
millan_
0

foderstat!!

vad äter era hästar, hur mycket och på vilka tider?

jag har en connemara ponny som heter millan, hon är 10 år och vi tävlar lokalt i hoppning och dressyr, hon är föresten en C-ponny.

millan äter:

klockan 9 på morgonen. 2 kg hö, ½ kg havre
klockan 15 på eftermiddagen. 2 kg hö, ½ kg havre
klockan 22 på kvällen. 3 kg hö, ½ kg havre, betfor, morötter.

nu får ni skriva jyy

gejsa
0

Ger du en cponny 1½ kg havre per dag?

Hur får hon havre kl 15? Hur mycket får din häst vara ute?

Mandysan
1

Min häst får (sto, 150 cm hög, väger 500 kg, skrittas och travas endast);

Morgon: 1 näve Betfor + 1 msk Linfrö
Lunch: 2 kg hösilage + 1 näve betfor + Biotin + 1 msk Linfrö
Kväll: 5 kg häsilage 1 näve Betfor + 1 msk Linfrö + 30 ml Järntillskott

Hon har fri tillgång på hösilage ute i hagen.

Mandysan
0

#0 Håller med gejsa, det är lite väl mkt havre och för lite hö… Hur länge är den ute?

millan_
0

äh, varför är du så sur? hon äter 1, ½ kg havre om dagen för hon rids och tränas hårt. hon går ute till 20 på kvällen varje dag. jag bad er inte klaga på mig, vilken tråkig sida :'(((

Snuttan2
0

halvblodssto, 7år, jobbas ca 30min varanandag Generad (ja, vi arbetar mkt hårt *lalal*)

morgon: 2kg hösilage
em: 2kg hösialge, 1kg havrehalm. mineraler + morötter som kraftfodring.
kväll: 4kg hösilage, 3kg havehalm.

Vi har fortfarande gräs i hagen som hästarna äter. Och hon har lyckats bli fet på detta nu Oskyldig
Funderar på om jag borde dra ner mer på hösilagen å ge mer halm nu ärligt talat, för dels behöver hon tugga mer å dels blir hon fet på det nu :S :/

-Japp-
0

Japp, 23 år, ska börja ridas nu 3-4 ggr i veckan i skogen!!

7.00 frukost, 2 dl betfor (torr mängd) + 2 skivade äpplen.
lägger ut hö i hagen medans han äter, ungefär 4 kg, som räcker hela dagen, är alltid över, har gräs i hagen.

18-20 beroende på väder kommer han in, och då ligger det en 5 kg hö i boxen som räcker hela natten, är alltid över på morgonen.

21.30 kväll, 2 dl (torr mängd) betfor, 2 dl havrekross, 5 dl Salsa havrefri (musli), 70 g krafft miner blå, ½ pumpslag Chevinal plus, ett pumpslag Kentucky Karron Oil.

efter ridning, eller efter rykt, promenad dem dagar han ej rids får han morötter + ett pumpslag Shyfeeder B

AusaBausa
0

För tillfället äter dem bara gräs… är ute dygnet runt

fridak
0

roger, varmblodsvalack, 8 år, ca 500kg. rids ca varannan dag

7.30 frukost 1,5l havre, 0,5l betfor(uppblött mängd), 3/4 dl mineraler. hö i hagen ca 1kg grovt, 2 kg fint.

ca 14,30 em-foder ca 1,5 kg fint hö i hagen

kvällsfodring ca 21.00 1,5l havre 0,5 l betfor(uppblött mängd). 1 kg grovt hö 2 kg fint.

AusaBausa
0

vintertid ger jag honom:

1liter havre(okrossad)

1 liter betfor(oblandad)

4-5kg hö morgon o kväll

samt mineraler på kvällen…eller mineralhink i hagen o saltsten..

för mkt havre…?

går ngn dag i veckan på uteritt…

Mandysan
0

#8 Vad lite hö han får på kvällen…:/

davidia
0

mina får inget hö på morgonen.vill inte ha när jag lägger ut i hagen då dom hällre äter gräs.så när dom kommer in vid 5-6 så får dom  2 kg var.och sen när jag nattar dom så får dom ca 4´kg var.

fridak
0

#10 han står på halm så han har att äta ändå

wewwa
0

Chessan, halvblodskorsning/resp. Razz, shettis;

Morgon 6.45: 3 kg/1 kg hö.
Lunch runt 12.30: ca 2-3 kg hö i två högar i hagen.
Middag blir vid borstningen innan promenad eller ridning, ca 17: 3 kg/1kg, fast dom brukar inte äta upp midadgen helt.
Kväll blir runt 21: 3kg/1kg + 2,5 dl linfrökaka var.

Peppe
0

För tillfället:

PEPPE
Morgon: 1 dl groov 90 , 1,5kg hösilage
Eftermiddag: 2dl pelleterad betfor, 1 kg hösilage + selentillskott
Kväll: 0.75 kg groov 90, 3 kg hösilage

BLACKY
Morgon: 0.5 kg müsli, 1,5 kg hösilage
Eftermiddag: 3 dl pelleterad betfor, 1 kg hösilage + selentillskott
Kväll: 1 kg groov 90, 4kg hösilage

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Ida_79
0

Tuborgs tider:

07.15 ½kg musli 4 Kg hö ute

12.00 2 kg hö

15.00 2 kg hö

19.00-20.00 5-6 kg hö 1 kg musli,betfor,äpple.. Vid denna tid kommer dom in.

shirley
0

har ju 5 pållar hemma men kan ju skriva tiderna iallafall ;-)

ca.7- havre å betfor till alla, fontane happy olly fri tillgång hösilage, epana 3kg moye 2kg

ca15-fontane happy olly fri tillgång hösilage, epana 3kg moye2kg

ca22-vetekli, korn (moye havre) å tillskotten till alla. fontane 2 kg hösilage, happy olly epana fri tillgång, moye 1kg.

halm till alla både inne å ute.

Believer
0

Lucky / Kiara

6.00: 1,5kg hö 0,5dl havre 2dl betfor / 2kg hö 0,5dl havre
         2,dl betfor (vitlök till båda)

8.00-9.00: 1kg hö var ute i hagen (nu så länge det finns gräs
                kvar)

16.00: 2kg hö 1dl havre 0,5dl miner för båda två

20.00: 3kg hö 1dl havre 0,5dl miner / 3,5kg hö 1dl havre 0,5dl
          betfor

Ida_79
0

En liten fråga: Finns det verkligen gräs kvar i hagen som dom blir mätta på? Trode det bara var bukfylla..

davidia
0

ja det kan ju vara lite bukfylla men dom äter hellre gräset än höet..

Scandi
0

Eli får 7.00 4kg hösilage,4dl uppblöttbetfor, 2 dl grund, en näve korn kross (har precis börjat med det), majsolja, 1/4 mått vitlök + b-vitamin.

16.00-17.00 4kg hösilage, 3dlgrund

20.00-21.00 4kg hösilage,2dl uppblött betfor,2dlgrund,en näve kornkross,1/4mått vitlök och b-vitamin

Har fortfarande lite gräs i hagen och står på halm.

Snuttan2
0

Varför skulle gräset som är nu inte vara någonting i?

Vårat har hållts nere riktigt kort och växer fortfarande och är grönt, tror mkt väll att de inte bara fyller ut magen och mätar, utan att de även innehåller en del som gör att det lägger sig på fläsket. Annars ligger jag ännu mer illa till med min häst som blir tjock Skrikandes

reddie
0

Varmblodstravare, stor och grov

7.00 - ½ kg fibergi låg, 1 höbal i hagen (7-9 kg)

18-19.00 ½ kg fibergi, 1 höbal i boxen

reddie
0

…när det är minugrader dygnet runt får han fri tillgång på hösilage, äter ca 25 kg/dygn

Lindbygarden
0

hmm… men 7 kg hö är väl inte lite för en c-ponny? Eller?

Ser ut som en rätt vanlig foderstat för en tävlingsponny… Står han/hon på halm?

Det hblstoet soom vi har här fick innan hon kom hit 8 kg och 1,5 kg kraftfoder ( avställd)

Nu har båda kusarna (hbl, shettis) fri tillgång på hö ´står även på halm..

De får även kli+betfor för magen samt liten får lusernstrå då han är en växande unghäst.. stora damen får lite strå samt 0,5 liter havre.. mineraler också givetvis..

Deras kraftfoder får de på kvällen då det är en liten mängd.. Bekvämast så..

När liten hlbkille kommer blir det fördelat även på morgonen.. beror helt på mängden mat som ska ätas…

Hade lösdrift men stor häst ville vara ute heeeela tiden så liten häst fick inte sova ordentligt( han vill inte lägga sig nu när det börjar bli kallare och blötare) så nu sussar de inne…

Lindbygarden
0

(hbl hade nog inte behövt havre och strå men hon får lite då det ska finnas lite gott i krubban när de kommer inSkrattande.. bara betfor och kli blir så "blaskigt")

gejsa
0

#24# Nej, 7 kg hö är nog lagom åt en cponny. Det får både min fjording och islänning. Fast islänningen äter mer eftersom dom får allt i ett badkar tillsammans med Gobban och Sorro. Gejsa står ju själv vintertid så hon äter det hon får bara. Däremot låter det som det är väldigt mycket havre till så liten häst. Vilket jag ju redan skrivit.

Däremot vill jag säga att gräset växer inte längre. Det är för kallt. Det är nu det är risk för fång när dom kommer ut och det är frost i gräset. Så passa era hästar noga.

Lägg alltid ut hö/hösilage även om dom inte äter. Rätt som det är vill dom ha av det.

Snuttan2
0

Gejsa, gräset växer fortfarande lite smått här tycker jag det ser ut som… Vi har omkring 14grader på dagarna är inte alltid frost på morgonen, var tex i natt 3grader vid 4-tiden idag…

gejsa
0

Det står som gott still nu med gräsväxten. Så kom ihåg att titta när det är slut i hagarna. Att ni inte ger för lite grovfoder i tron om att det finns kvar i hagarna.

Scandi
0

eftersom eli blir jätte pigg av grunden så ger jag bara 1/2 kg av det nu och så lite kornkross.ska minska grunden lite till.hur mkt kornkross skulle jag kunna ge? Där är nog väldigt mkt energi i hösilaget med då alla hästarna har blivit typ super pigga sen vi började med det här. Hur mkt korn kan jag ge? Märkte att ett krafftmått(1.4l) korn blir ca 1kg. När de red honom i våras så fick han ju bara grovfoder o hade mkt enrgi ändå men jag vill ändå ge honom ngt så han har nåt att bygga muskler med. Då borde väl korn vara av lite mer skonsam energi?? Har fått tag i 70-80kg höblalar för 1.80kr/kg som jag ska köpa har inte hunnit hämta dem ännu men då ska jag skicka in en analys.

gejsa
0

#29# Hästar brukar inte bli så pigga av om det är mycket energi i grovfodret. Det är nog mer för att ni har stallat in och det börjar bli kallare. Inga knott och flugor osv som irriterar. Dom har mindre i magen för gräset är oftast slut. osv osv

Korn är för lite smrp för att bygga muskler. Sånt ger man oftast bara svårfödda hästar. Ge isf Groov 125 några dl och pröva. Du vet inte analysen på hösilaget?

Scandi
0

jag var och hämtade en säck kornkross igår, fick prova gratis :) jag är bara rädd att han blir för pigg avgrooven med :S mackan blev jätte pigg av groov, och eli har tusen gånger så mkt energi redan som mackan hade..:S men man kanske kan köpa o ge ngn dl bara?? får ge upp grunden iaf, har en halv säck kvar.. men skulle man kunna kombinera korn och groov på ngt sätt? har verkar vara väldigt lättfödd..ska ju kanske tilägga att jag precis börjat rida eli, har ridit i två veckor "ordentligt".. Han har en dags vila och en dag där vi är ute o går o miljötränar. Resten rids ut och ngn dag i ridhuset.

Scandi
0

nej vet inte analysen.. men alla i stallet har lagt på sig sedan vi började med det:P

gejsa
0

Men pröva att bara ge hösilaget ett tag. Är hästen lättfödd är det väldigt dum att ge korn.

Hur mycket hösilage ger du och hur blött är det?

Scandi
0

ok..dum jag var som hämtade en hel säck..ja vad jag har märkt iaf..  när de hade honom i så gav d bara kraft på vintern för de märkte han han gick ner i vikt. och ytterst lite, nästan inget sedan på våren . Just nu får han 12kg hösilage typ mellan blött eller vad man ska säg.. gav 14 från början men han la på sig på bara ngn vecka så jag drog ner lite. När han fick torrt höislage fick han 8kg och det klarade han sig bra på. + att han äter mkt halm. Jag trodde det var mkt protein i korn och därför bra att ge om man ville muskla upp sin häst?

tessa
0

Yrla, 8-årig ridtravare: 10 kg hö på kvällen, som räcker till morgonen. Fri tillgång till hö i hagen. Är ute från ca kl. 7.00-18.30 varje dag, beroende på väder och när/om vi rider på e.m.

Morgon och kväll (totalt): 2 kg Hippo Alfa. 4 dl (torr) betfor, drygt 2 dl foderjäst från GG. ca 1,2 dl mineraler. Morötter/äpple.

Eneldo, 9-årig arab: ca 8 kg hö på kvällen, som räcker till morgonen. Fri tillgång till hö i hagen. Är ute från ca kl. 7.00-18.30 varje dag, beroende på väder och när jag kommer ut till stallet.

Morgon och kväll (totalt): 1 kg Hippo Alfa, 2-3 dl (torr) betfor, 2 dl foderjäst från GG. drygt 1 dl mineraler. Morötter/äpple.

gejsa
0

#34# Nej, det är inte mycket protein i korn tyvärr.

Korn som är krossat står sig inte så länge heller. Det är pga stärkelsen som finns. Havren står sig lite längre men eg ska det ätas upp på 2 veckor från man krossat det om man ska vara noga.

Ge du bara någon dl tillsammans med mineralerna så att hästen äter upp dom iaf. Sedan köper du hellre groov 125 det är alltså 125 smpr per kg av det. Så det är bra att ge för muskel uppbyggnad isf. Det kan du ju börja med när det blir kallare och hästen kräver mer kanske. Du ger så pass mycket av hösilaget så det kan ju räcka ett tag till med det bara.

Men kom ihåg, jag har inte sett din häst utan jag svarar dig på det du berättar. Det är alltid svårt att säga vad en häst behöver när man inte ens känt på den eller sett den. Likadant när man inte har analys på grovfodret är det ju som att gissa sig till en bra foderstat hela vintern. Om det är fel foderstat så visar det sig oftast vid årsskiftet när hästen har gått ner allt den ätit på sommarbetet.

Hade du vetat analysen så hade du vetat om det var mycket energirikt grovfoder som du hade eller inte.

En tanke bara! :)

Scandi
0

oki jag ger inga mineraler , han har slicksten o himalayasten då jag tänkte att han fick i sig de mineralaran han behövde + som var i grunden..fel av mig kanske? jo jag vet att det är viktigt med analys men eftersom bonden har olika osrterts balar och dem är slut snart så kommer det balar frå en annan bondeså tycker inte jag att d varit lönt att skicka in ngn då hade jag ju fått skicka in ett helt gäng ;) men ska skicka in när jag får mått hö :)

Lindbygarden
0

#37 Såg att du ville ha mer protein!!

Lusern är en mkt mkt bra proteinkälla tycker jag! Det finns lusernpellets samt lusernstrå (den vi använder är ngt melasspetsad) Detta använder jag till 99 % ..

AusaBausa
0

HÄR är det MASSOR med gräs kvar i hagen och det växer…ser ju såklart olika ut för olika delar i vårt avlånga land…inte haft frost ännu här;-D..

våra hästar är fortfarande smällfeta o pigga…dock ska jag snart börja ge travaren lite kraftfoder..shettisarna klarar sig ett tag till…har ju en hage t o öppna upp om det skulle behövas …

davidia
0

här växer gräset också lite gran.men inte mycket

jen
0

jag ger mina 2kg hö var på morgonen 2kg hö var till lunch

em 1kg var med hö

till kvällen får de

araben= 3kghö, 2kg lusern, 0.5kg korn/dag

vbl= 3kg hö,1½kg lusern,0,5kg korn/dag

wewwa
0

Här finns det gräs kvar, men de får självklart grovfoder nu.
Såhär på hösten bör man vara extra vaksam med fånghästar oxå, för att de kan lätt gå illa om hästen får beta frostnupet gräs…

Flaxii
0

Observera att min ponny behöver gå ner i vikt, därför får han rätt lite ensilage med halm som lite kompensation (rekommenderat av tränare och veterinär)

Morgon (ca kl. 7-8): 1 kg ensilage. ca 5 dl svarthavre, ca 3 dl müsli + morötter

Sedan går han ute i hagen. Han går i en stor hage, med skog och saker han kan äta och pilla med.

Middag (ca kl. 15.30) ½ kg ensilage, en kaka halm, ca 5 dl svarthavre, ca 3 dl müsli, 1 dl mineraler, 5 dl betfor där det också är kiselgur, salt, B-vitamin och linfröolja + morötter

Sedan rider jag (såklart efter att han har smält maten ordentligt)

Efter ridning: 5 dl betfor

Kväll (ca 20.00) 2 kg ensliage, en kaka halm, ca 5 dl svarthavre, ca 3 dl müsli + morötter

pippa__
0

Får jag fråga vad det är för skillnad på svarthavre och vanlig havre?

tessa
0

#43: Om du vill att din ponny ska gå ner i vikt, kanske du borde dra ner lite på betforen..?! Det har jag själv gjort med min något runde arab =) Jag skulle över lag minska kraften i första hand. Men nu när jag läser tråden, så förstår jag att du inte ställer någon fråga kring detta, och då gissar jag att du är nöjd med foderstaten.. =)

gejsa
0

#43# Du skojar va??? Ger du 2½ kg ensilage om dagen? Är det en minishettis du har eller? OM du verkligen menar allvar så lär din häst må väldigt dåligt av att få så lite om sisådär några månader. Kan få väldigt många olika sjukdomar.

Men du kanske är ett troll. För det är det första jag tänker på när jag läser vad du skriver. Hoppas verkligen det. Herregud.

tessa
0

#46: Oj, det såg jag inte.. vilda matilda.

pippa__
0

Skulle jag kunna få svar på min fråga tack! :D

tessa
0

Sorry Pippa, jag har ju redan svarat TS, längre upp i tråden så jag ska kanske vara tyst.. men det kan vara intressant att få svar på #46.

Hmm, angående havren -  är det inte svarthavre (matildahavre?) som är något fetare än vanlig havre, och mer "mild"/anpassad i energin att ge hästar..? Den kan fungera bättre på hästar som kanske annars blir heta av vanlig havre - men hur detta fungerar vet jag inte alls. - jag vet egentligen ingenting.. ;)

pippa__
0

Nu hänger jag inte me tessa….ska jag va tyst me mina frågor eller fattar inte :/

thilda-
0

hästarna blir inte tjock på kraft..

det är gräset.. då får dom en så kallade.. Gräsmage = "bukfylla"

tessa
0

Pippa: Nej ursäkta, trodde att du var TS och blev irriterad på att vi kom ifrån huvudfrågan, så jag skrev att jag kanske borde vara tyst eftersom jag redan svarat.. ;) såg sedan att du lite längre upp frågade en fråga angående havre och förstod då att det var den frågan du syftade till.. gav ett vimsigt svar på detta, så nej nej, - menar ingenting annat än det som jag skrivit =) jag är rörig idag, så läg ingen vikt i detta ;D

Thilda: klart att hästarna kan bli feta på kraften. Den är energirik och enkelt utttryckt så vet du väl själv, - att det man inte förbränner, förvandlas till fett..

pippa__
0

Tessa: hahahaha jaja kunde inte få ihop det där, men ok då är jag me dej igen! :D

tessa
0

#53: Vissa dagar får man vara lite lost, hoppas jag.. ;) Hoppas du får svar på din fråga!

gejsa
0

#51# Klart dom kan bli tjocka av kraftfoder. Vad har du fått det ifrån att dom inte kan bli det?

Men att ge så lite ensilage gör inte hästen tjock utan sjuk. Och ger man då så där mycket havre och betfor och gud vet mer så lär det påskynda sjukdomsförloppet i magen.

Din häst kan få bukmage av mer än gräs, halm och parasiter också. Och för lite mat överhuvudtaget.

elin
0

Nisälla, Fjording, tränar 5-6 dagar i veckan, 6 år gammal.

Frukost: 4 dl Kraft grund, 2 Kg hö

Lunch: 2 Kg Hö

Kvällsmat: 6 dl kraft grund, 12 ml b- vitamin, ett mått e- vitamin, 2 kg hö.

/Elin

Fija
0

Min angloarab Elix!

Får 4kg hö morgon, lunch/eftermiddag och kväll. Alltså 12kg!

Och på kvällen ca 0,5kg krafft och lite mineraler och biotin.

Ska göra en bättre foderstat då vi fått höanalysen…

Flaxii
0

Nej, det är ingen minishettis och inget troll jag har. Och dessutom får han 3½ kg ensilage per dag + halm. Som sagt har jag fått tips och råd och från tre tränare och veterinär, även en ungefärlig foderstat från veterinären. Min häst går bra på denna foderstaten, och jag är nöjd. Ju mer han går ner i vikt kommer vi självklart succesivt öka på ensilaget igen, och ta bort halmen.

Dessutom vill jag tillägga att han inte får 10 dl betfor per dag, utan 5. Skrev fel här. Jag gör så att han får hälften av betforen innan ridning, resten efteråt. Alltså; 5 dl betfor per dag, inte 10.

Sen vill jag också påpeka att han fortfarande har att äta och pilla med i hagen. Och sen när det blir riktigt kallt i vinter kommer han få lite mer ensilage. Och i vanliga fall får han ca 6 kg ensilage per dag.

Jag tycker att det är rätt onödigt att ni ska hålla på och klanka ner på mig och säga att jag ger för lite foder och så. Som sagt har jag inte bestämt detta på egen hand utan med råd från tränare och veterinär. Jag vill utvecklas mer och få en högre ridbarhet, och om han väger för mycket sätts en viss gräns. Det är som med oss människor, om vi är för överviktiga orkar vi mindre och presterar sämre.

Eller ni är förstås foderexperter hela högen?

gejsa
0

#58# Nej, expert är jag inte men jag har sunt förnuft. Och jag tror faktist inte att varken veterinär eller någon annan expert går och säger att en stor häst kan leva på 2½ kg ensilage. Ensilage har en ts-halt på under 50 % och ger du då 2½ kg av detta så blir det ju bara ungeför som 1 kg torrt hö. Och man rekomenderar överallt i alla foderböcker att man ska ge MINST 1,5-2 kg hö per 100 kg häst. Så tyvärr tror jag dig inte.

Alltså ger man inte  ens 1 kg torrt hö till en minishettis.

Har din häst typ 200 kg i övervikt eller vad? Kan du fota och visa här?

Uno4ever
0

Uno är min medryttare häst.. på 98 cm tror jag..
Morgon : 0,5 kg hö + 1 dl Betfor 1 cl Vitamin och 1,5 dl vatten ungefär :)
Middag : 0,5 kg hö + ca 2 dl krafft
Kväll : lite mer är 0,5 kg hö + ca 2 dl KRAFFT
Jusste på lunchen så får han 1 kg hö :)

victorias
0

vbl valack, 16 år ca 168 cm.

morgon: 3 kg hösilage, 25 L betfor + vatten, ½ L kornkross, ½ L havre + morötter,                                                           lunch: 2 kg hösilage                                                          em: 2 kg hösilage                                                           kväll: 5 kg hösilage, 25 L betfor + vatten, ½ L kornkross, 1 L havre + morötter, ½ dl mineraler.

-Japp-
0

#61 25 L betfor? jo, men tjoohej..

jen
0

#58 varför så lite grovfoder ?

det är absolut inte bra för hästens mage.

och tränare o veterinär är oftast inga experter de heller när det gäller foder.

hur hög ts halt har ensilaget?

Armangac
0

#62 ska väl antagligen stå noll komma tjugofem liter. man kan ju inte ge en häst 50 l betfor om dagen :S

-Japp-
0

#64 kan, kan man nog ;) finns mycket lustigt hästfolk ;)

Flaxii
0

Därför att han ska gå ner i vikt.

Flaxii
0

Till att börja med så är det 3 ½ kg ensilage + halm. Och så har han att äta i hagen. Som jag påpekade i förra inlägget.

Sen kan jag ju poängtera att han är ponny och inte stor häst. Som det är nu väger han 400 kg men ska väga omrking 350-370. Han är en Welsh på 137 cm i mankhöjd och är 8 år.

Eftersom han får 3 ½ kg ensilage blir det ju som ca 2 kg hö, och så får han ju som sagt halm och så finns det att äta i hagen. Jag är ingen foderexpert, men för en häst som ska gå ner i vikt kan jag tänka mig att det är ungefär rätt lagom. Dessutom har jag som sagt fått råd från andra duktiga personer.

Jag ska inte tvinga dig att tro mig, men så som jag säger är det. Sen om du vill tro på det eller inte, det är ju inte min sak.

Ska kolla analysen på ensilaget.

elin
0

undra varför alltid foderstats trådar blir så långa och att det bildas disskutioner som fan? :O *ler och tittar på Gejsa*

/Elin

Marster
0

Hacknay sto ca 147 går 6 dagar i veckan skrittas en av dom och vilar den andra.

morgon: 3 kg hösilage, 7 dl hippo bas cool, ½ dl minneraler + morötter.

lunch: 1 kg hösilage

em: Halva kvälls höet + 5 dl hippo bas cool + morötter kväll: 4 kg hösilage, 7 dl hippo bas cool + ½ dl minneraler + morötter

gejsa
0

Fasiken också jag hade skrivit ett jättelångt svar och så försvann min uppkoppling och även mitt svar. Suck!

Jag ska försöka komma ihåg vad jag skrev igen nu då.

3½ kg ensilage är iaf för lite. Det blir ca 1.5 kg torrt hö samma som man ska ge om hästen väger 100 kg. Man ska ju ge mat som den beräknade vikten är. Och ska din häst väga säg 350 kg när den är i normalhull så ska du iaf ge minst 6 kg torrt hö. Man ska aldrig minska ner på grovfodret. Det är ju det viktigtaste som hästen äter. Den kan leva på bara hö men inte utan hö och man bara ger kraftfoder. Då blir den snart sjuk. Man ser det inte alltid. Det är i magen, den kan få magsår, magkatarr först, kolik av för lite stråfoder osv osv.

Att ge halm är ju också fel om hästen ska banta. Det gör ju att den bara blir bukig och får svårt att hålla muskler och då även muskla sig. Det är bara bra för tarmarna som får jobba. Att ge snabb energi gör ju bara att han blir pigg för stunden.

Gräset i hagen är inte heller mycket att hurra för nu. Det är snart november och proteinvärdet har drastiskt gått ner.

En veterinär är oftast inte foderkunnig. Han/hon kan sjukdomar men inte foder. Det har jag märkt när jag pratat med mina veterinärer. Jag läser ju i foderböcker och där står att det sista man ska minska är ju höet och defenitivit inte under minimigränsen. Då börjar hästen må dåligt. Klart den kan leva så fattigt en vecka eller två. Men aldrig längre.

Jag hoppas du förstår att jag inte är ute för att jävlas med dig. Jag vill bara hjälpa dig och din häst som säkert inte mår bra snart om du fortsätter att ge så lite grovfoder.

gejsa
0

Konstigt jag gör mellanrum mellan raderna men det blir iaf alltihop i samma. Mysko! Det blir ju så svårläst då.

joytick
0

Har ikväll varit på en föreläsning på om bla hur viktigt det är att hästen får i sig tillräckligt med grovfoder, dom hade gett flera travhästar (högpresterande!) ett bra grovfoder, inget kraftfoder alls, tror det var 24 kg hö/dygn en häst hade fått och den var verkligen jättefin i hull och päls. Så jag tycker det bevisar rätt mycket att med ett bra grovfoder så kommer man långt, och att man inte ska hålla på å snåla på det..

Peppe
0

#72 jag misstänker starkt att jag varit på exakt samma föreläsning ;)

kan tillägga att man fick se bilder på hästen. superfin va den.

gejsa
0

#72# och #73# Precis som jag säger hela tiden ju. Att grovfodret får man INTE snåla med. En häst kan leva gott på bara hö. Man får aldrig minska med hö om hästen ska gå ner i vikt. Iaf inte minimumgränsen som är mellan 1,5-2 kg per 100 kg av hästens vikt. Jag ger ju mer ändå. Jag ger tex Gobban 12 kg och han väger ca 550 kg. Gejsa får 7 kg och är en tung fjording. Men hon får inget mer heller mer än mineraler och lite morötter/äpplen. Den ridningen som hon får med ca 1 timma 3-5 ggr i veckan lever hon gott på. Men skulle hon börja ridas hårdare och längre så skulle jag lägga till något med mer protein. Groov 125 eller lusern.

gejsa
0

dubbelt

jen
0

#67  varför ge spannmål om din häst ska banta?

mariamia
0

Vår Jadine får

Morgon: 10 dl havre & 3 dl betfor

Dagtid (7-18) fri tillgång till ensliage

Kväll: 10 dl havre, 3 dl betfor, 1 msk vitlökspulver, 1 mått mineraler & 1 dl kli 3 kg hösilage

Rids ca 5 dagar/vecka & ganska lätt

/Mia

Flaxii
0

Nu är det så att det inte är alla hästar som kan gå på endast grovfoder, även om det finns hästar som gör det.

svampi
0

Min foderhäst är en liten stor häst (152cm) går med på ridskola 4 dagar i veckan,en vilo dag, tävlar inte. Han får:

Morgon: 3kg hösilage och 1kg kraft+ ett mått mineraler.

Lunch: ca 2 kg hösilage i hagen.

Kväll: 3kg hösilage och 1kg havre.

Efter ridning på helgen: 1kg kraft.

+ det lilla som finns kvar av gräset i hagen.SkrattandeDet är det han får nu, på vintern får han betfor också.

Flaxii
0

Alla ni som säger att jag ger för lite ensilage osv:

Jag är inte speciellt kunning inom foder, men jag har som sagt fått hjälp, tips och råd från ett flertal kunniga personer.

Min ponny har gått på detta i ca 1 ½-2 månader nu, och har aldrig varit sjuk, förkyld, halt osv. På denna foderstaten har han presterat bättre än någonsin, både på träning och tävling. Han är piggare och gladare, både när jag pysslar med honom, i hagen och inte minst när jag rider.

Både jag, min mamma, folk på stallet och mina tre tränare anser att han nu går bättre och orkar mer.

gejsa
0

#80# Men det är iaf för lite. Som jag skrev förut en kort stund kan det gå sedan dalar det neråt. Nu kanske hästen lever på sitt hull för att den fått beta. Men sedan finns det inget att ta av. Läs foderböcker så ser du överallt hur mycket hö man ska ge per 100 kg häst. Det är inget som jag hittar på.

J-Parnebo
0

Foderstat för Kanel( liten c-ponny , welsh)

Morgon:  06.00  2 kg ensilage 2.5 dl linfrökaka

Lunch: ca 14.00  3 kg ensilage

Kväll:     21.00  2 kg ensilage 2.5 dl linfrökaka

joytick
0

Delay, Fjordkorsning. Rids 5-6 dagar i veckan.

Morgon 3kg hö
Lunch 2 kg hö
Kväll 2 kg hö, 5 dl (torrt mått) betfor, ½ dl mineraler, 5dl havre.

Sen får hon ca 1-2 kg som jag blandar ut i spånet så att hon har nått att pilla med under natten.

AliceL
0

min ponny äter helt fel. xD hon vägrar äta mer än 4 kg hö per dag :S så hon äter

4kg hö
1½ kg vanlig krafft
½ kg krafft energi
½l betfor
+olja, E- och B-vitamin

men hon är kanonfin i kroppen och funkar jättebra så.. x) hon är 131, Cponny alltså och väldigt nätt i typen

jen
0

#84   ja, 4 kg hö låter väldigt lite… det är mindre än vad jag gav min shettis…

finns det inget sätt att fåi henne mer?

gejsa
0

#85# Ja, hon kanske skulle sluta med 1½ kg krafft tex. *ler* och så mycket energi. Antar att hon menar Krafft lusern och groov eller grund. Det är mycket till en c-ponny.

Lyrik
0

Lyrik, 26 år, kbltravare, 158 hög, väger 630 kg, normalhull, hör till de svårfödda pållarna. Skrittpensionär.

Morgon: 5 dl havre, 3 dl lusernstrå + 2 kg hö ute.

Lunch: 4 kg hö ute

Kväll: 8 kg hö, 1 liter lusernstrå, 5 dl havre, 5 dl vetekli, 1 liter betfor (torr mängd), 1 dl bryggerijäst, 50 g miner grön, 1 mått enzion, 1 mått kiselgur, 1 mått profeed, 2 mått bioglucomin, ½ dl nypon, 20 ml B-vitamin. Tokosel 1 gg/veckan.

Morgon och lunchhöet är ca mängder eftersom det EJ vägs upp utan ges i kakor. Men eftersom min gubbe är högst i rang av alla hästar i stallet (4 st, samma hage), får han nog i sig den mängd han behöver, OM inte den som fodrar, snålar med höet…

Flaxii
0

Som jag påpekat i tidigare inlägg kommer vi att öka på ensilaget i vinter när det är kallt och det inte finns något att äta i hagen.

gejsa
0

#88# Det hästen äter i hagen nu är inget att räkna med i foderstaten. Det finns inte mycket i värde i det.

E-Lingman
0

har en islänning 9 år, 380 kg, valack och tränas hårt 6 dagar i veckan + en vilodag

Morgon: 2kg hö
Lunch: 2kg hö, 0,5kg Betfor, 0,5 kg Fibergi Elit
Middag: 1 kg Fibergi Elit, 100g Mustang mineralblå
Kväll: 2kg hö, 1 Kg krafft Grund

+ en morot efter varje ridpass ;)

Peppe
0

#89 beror nog på vart i landet man bor. här är det mycket gräs kvar. inte mycket näring, men lite finns det allt och med en så lättfödd ponny som Peppe så får man ta med det i beräkningarna. dom tom väljer gräs framför hösilage ute fortfarande

gejsa
0

#91# Ja, bukfyllnad får du ju oavsett näringen. Men inte mycket att ta åt sig för att bygga muskler eller så.

VeNyRa
0

Monsun är en nordis på 152 cm

Morgon 2 kg torrhö 0,5 l korn
lunch 2 kg hösilage
middag 2 kg hösilage 0,5 l havre
kväll 4 kg torrhö 1 l korn 0,5 l betfor

Peppe
0

#92 du kan nog inte prata för alla hästar här i världen. endel tar åt sig allt jättelätt och andra inte.

Peppe har inte bara bukfyllnad och inte proteinbrist

gejsa
0

#94# Jag pratar inte för alla hästar. …..hur menar du eg? Jag vet ju vad som finns i näringen i gräset och det är ju inte mer just på din plätt där din häst går. Varför tror du alltid att din häst är så speciell när det gäller något jag berättar eg? Man lär sig vartefter som man praktiserar och även läser om foder. Pröva får du se.

Peppe
0

#95 speciell tror jag inte han är. isf är samtliga 15 hästar i vårat stall speciella ;)

du kanske skulle ta till dig lite du med, att det faktiskt finns ponnyer här i världen som kan bli feta. tom hovslagaren rådde att vi skulle få ner Peppe i vikt, och han är ganska kunnig om man säger så

gejsa
0

Förstår inte varför du hackar nu eg. Det var ju inte ens din häst vi pratade om nyss utan en helt annan. Ärligt talat så bryr jag mig inte om din häst. Vi har diskuterat din häst foderstat så många ggr så jag orkar inte eller har lust att tjafsa mer. Jag är så trött på att försöka sitta här och förklara för dig innebörden i rätt foderstat. Och visst att många ponnyn är feta just nu efter betet.

Så du menar att alla 15 hästarna får bara, vad har du skrivit 4-5 kg hö per dag? Och det är stora hästar såsom halvblod och dyl? Oj, det är nog det ända stallet som har så bra hö varje år. Då får jag gratulera dig att du har hitat ett sånt kanonställe. obs ironi!

gejsa
0

Därmed lägger jag ner denna disskussion med dig. För det leder ingen vart iaf. Tyvärr får jag väl säga. :)

Peppe
0

jag vill bara poängtera att mina hästar får 7 respektive 8 kg hösilage med TS 82.2% per dag. inte 4-5 kg hö ;) och du har inte klagat på min foderstat vad jag kommer ihåg så det vet jag inte vad du fått ifrån. det enda du hade rätt i var att det finns ponnyer som är feta efter betet.

gejsa
0

#99# Ok jag svarar dig en gång till. Jo, för något år sedan så höll vi på och tjafsade om detta. Orkar inte ta det en gång till.

tessa
0

Ändrad foderstat, som jag inte lyckats räkna ut på datorn ännu.. *suck*

Yrla, 8-årig ridtravare: 10 kg hö på kvällen, som räcker till morgonen. Fri tillgång till hö i hagen. Är ute från ca kl. 7.00-18.00 varje dag, beroende på väder och när/om vi rider på e.m.

Morgon och kväll (per giva): 1 kg Hippo Grow Alfa. 2,5 dl (torr) betfor, ca 0,25 dl HippoExtra mineral. 2 msk foderkalk, 3 dl vetekli, "två nävar" Hippos linfrökakor. (+1 dl foderjäst).Morötter/äpple.

Flaxii
0

Vi har rätt mkt kvar i hagarna nu, och den del näring är det nog.

Vissa hästar tar åt sig lätt, andra inte.

Men nu har jag iallafall kollat upp analysen på vårat ensilage och TS ligger på omkring 80 %, inte 50 som du sa. Sen är det ju olika för olika ensilage.

Sen orkar jag inte hålla på att diskutera mer med dig om det här. Men jag kan ju påpeka att han mår bra, presterar bättre än någonsin på träning & tävling, är piggare och gladare, blodprov är nyss taget, och veterinär har kollat på honom i samband med slutmätning. Vi hörde också efter om hon tyckte att det foderstaten funkade och hon tyckte att det lät bra.

gejsa
0

Suck! Gratulerar om du har veterinärer som tycker att du ska 3.5 kg hösilage när du rider så pass mycket. Det är som bäddat för inre sjukdomar.

Dom kan ju aldrig ha läst i en foderbok.

Men jag bryr mig inte. Vill du inte förstå så gör du inte.

Jag har inte velat bråka utan hjälpa din häst som kommer att må dåligt snart. Inte än, men snart för det är på tok för lite grovfoder.

Flaxii
0

Jag vet det, för det har du sagt några gånger nu. Och jag har sagt att vi SKA öka på ensligaet, så du behöver inte oroa dig.

gejsa
0

#104# Klart jag skriver det flera ggr för att det verkligen ska gå in. *ler* Vilket det verkar ha gjort också. Din häst tackar dig säkert. :)

Flaxii
0

Ända sedan vi började med denna foderstaten har vi planerat att öka? Så det var inte du som präntade in det i min hjärna. Men men, tack hur som helst, nu är det verkligen skrivet i sten därinne.

gejsa
0

#106# Ja, man får ju hoppas det. Allt är ju inte bara till dig utan fler som kanske läser och ger för lite grovfoder.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.