Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2715 ggr
Peppe
0

Vad är detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi avmaskade våra hästar i söndags och igår när en mockade hos sin häst så hittade hon dessa i bajset ifall någon ser ;)

det var iaf blodröda larver utan huvud, bara en mörkare del i ena änden. ca 1 cm långa. Någon som vet vad det är?

Sen en andra fråga, bör dom ta träckprov nu direkt eller kan dom vänta med det tills i vår?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en till

gejsa
0

Inget konstigt det tar ca 2-3 dygn innan alla larver är borta ur tarmarna. Så där var det när jag fick hem Gobban. Då hade han avmaskats innan han åkte hemifrån ca 1½ dygn tidigare.

När dom har så där mycket i träcket så borde den hästen bli avmaskad en gång till om några veckor. Iaf enl min veterinärs inrådan när Gobban kom hem.

gejsa
0

Glömde, det är väl blodmasken tror jag som hästen hade.

Peppe
0

Fråga 1: Vad är det? styngflugelarver eller vad?

Fråga 2: Bör dom ta träckprov nu eller i vår?

#2 Är det inte meningen att maskmedlet ska ta bort maskarna, inte ge ägaren en uppfattning om ifall hästen har mask eller ej? ska man behöva avmaska en gång till sen igen Fundersam hon har ganska känslig mage

gejsa
0

Om hästen har haft mask väldigt länge och dom har kopiöst mycket så kan det vara bra att ta en kur till. Så sa min veterinär. Men då var ju Gobban inte särskilt skött som du kanske minns.

Denna hästen kanske är avmaskad kontinuerligt.

Nej, det är lilla eller stora blodmasken antagligen. Är inte säker.

Ja, träckprov är alltid bra att ta innan avmaskning för då slipper man ju att ge avmaskning ifall det är noll.

Sorro hade noll i både bandmask och annat så vi slapp avmaska honom nu efter betet. Därför är han helt bra i magen också nu.

gejsa
0

Men glöm inte det särskilda provet på bandmask när ni avmaskar. Bandmask försvinner inte av vissa medel som finns att köpa. Jag fick ett särskilt på recept i våras när Sorro hade det när han låg inne på Strömsholm.

-Japp-
0

En i min klass köpte ett polskt halvblod i våras som bara varit i Sverige några veckor, hon avmaskade honom 2 ggr då det kom ut massa mask i skiten efter första avmaskningen och fick då rådet att avmaska en gång till..

Peppe
0

vi avmaskade nu pga att vi har massor av styngflugor, så vi hade inte sluppit hur eller hur. då känns träckprov som lite bortkastade pengar.

hon är avmaskad kontinuerligt som jag fattat det, även avmaskad en gång i somras när hon kom till oss

hon som har hästen tänker inte slänga i henne medel igen nu direkt, så hon undrar om träckprov ska tas nu eller om det kan vänta till i vår när det ändå ska tas?

gejsa
0

#8# Ja, så har jag ju skrivit förut. Ser man styngflugägg på hästens ben så ska man avmaska på hösten. Då behver man inte ta träckprov som för övrigt inte visar äggen ändå om jag fattat det rätt. Men vi såg inga ägg i sommar på våra hästar. Därför tog vi träckprov.

Däremot är det mest viktigt på våren tycker jag.

Klart att om hästen blir dålig som min Sorro av avmaskning så för att vara på den säkra sidan kan hon ju ta träckprov nu så hon slipper avmaska en gång till om några veckor. Och på våren.