Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1880 ggr
Yessica
0

Pullarnosgrimma?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Jag har inte berättat det här än, men jag har börjat ta hand om en nordsvensk travare, som om han var min. Det var egentligen tänkt att jag skulle köpt honom. Men så blev det något strul med stallplatsen, en annan hade redan bokat den, men hon letade nordsvensk så vi kom överens om att hon köper honom och betalar allt, men jag tar hand om honom så mkt jag vill, för hon har väl egentligen inte tid eller något.. vet inte riktigt varför hon då skulle ha honom. Plus att han är bara 5 år och kan inte så mycket. Har inga muskler.. har säkert mask också.. och massa annat som jag inte orkar rabbla upp. Det hade bara varit sååå mkt lättare om jag tagit honom själv! 

Men men, till min fråga nu:
Jag ska köpa ett eget träns (+bett) till honom på Globen, just nu lånar vi ett träns + bett. Men jag vill ju att han ska få ha ett eget träns. Och då funderar jag på att köpa en med pullarnosgrimma, för jag tycker det är så fint. Jag vet att det låter knäppt. Det finns såklart andra fina träns. Men liksom finns det nackdelar som jag borde veta, för vilka hästar fungerar det för och sådär. Tycker ni att jag ska köpa bara ett vanligt träns? Eller kanske köpa ett med pullarnosgrimma, se om det fungerar på honom och om det inte gör det fortsätta låna det träns han har nu. Eller kanske köpa en vanlig nogrimma också för att kunna växla?

Jag behöver även hjälp med valet av bett. Funderar på tredelat, har hört att det ska vara snällt. Men hur är det? Är det bättre/sämre än tvådelat? Tycker ni att jag ska köpa ett två och ett tredelat för att växla eller något? Se vad som passar bäst?

Just nu har tvådelat bett, vanlig nosgrimma. Inte remontgrimma, den andra (A) Tappat ordet för tillfället. Jaa.. tack på förhand och hoppas någon kan svara på något =)

Bifogar en bild på honom. Han är smal, jag vet. Men han har antagligen mask, dom försöker få tag på vet. så dom kan skriva ut recept.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Between
0

hmm om man man spänner pullar som den ska har jag för mig att det inte är nåå speciellt, och har hört att hästarna får bättre luft vägar av den, men det är bara vad jag hört! 3-delat är fördelar trycket bättre i munnen.

Jag skulle kört på 3-delat och pullar, för de e väldigt fint! Men om din häst går bra på två delat varför byta ? Lycka till med inköpen!

jn84
0

Enda nackdelen jag ser med pullar är väl att du inte får tävla dressyr med det… Annars gillar jag pullar, fast har aldrig ridit med det på Dandelion. Men fint är det ;)

Du funderar inte på att köpa begagnat istället? Mycket billigare än nytt och redan färdigsmort och behagligt att använda :)

När det gäller bett så tycker jag också tredelat verkar bra. Har förstått att tvådelade lätt delar sig i munnen och åker upp i gommen, eller är jag ute och cyklar?

Var står han uppstallad?

jn84
0

Himla söt var han förresten! Glad

Mixie
0

#2 du är inte ute och cyklar.. mitt förra russ hade sår i gommen som tandläkaren upptäckte att hon hade fått genom att gå och pressa upp bettet i gommen.. hemskt.. Använder aldrig tvådelat om ingen speciell anledning finns… använder bara raka bett..
Köpte ett träns med pullarnosgrimma och det är jättefint men jag tycker att det är väldigt svårt att veta om det passar.. det sitter jättebra på vissa hästar medans det sitter kasst på andra.. så är det väl med allt men just pullarnosgrimmorna tycker jag är svårare :) Men det är snyggt ;)

//Mickan

Yessica
0

Tack för era svar. Jag tror det får bli pullarnosgrimma och tredelat bett. Man kan ju alltid prova. Fungerar det inte så är det ju bara att byta tillbaka.

Between - han går väl inte direkt bra än, har inte så mycket muskler. Så jobbar mest med tömkörning, red idag (skrittade bara ut en halvtimme). Han är lite tjafsig med huvudet. Så därför funderade jag på att prova något annat. =) Sen är han inte så mycket riden, och ung ännu. Så han har ju inte musklerna än för att kunna jobba rätt. Men vill ändå prova att byta. När jag ändå ska köpa nytt.

jn84 - Jag har hört att man inte får tävla dressyr på det, men än så länge är det inga tävlingar inom sikte.. haha ;) Han har ju som sagt inte så mycket muskler än. Men vi får se hur det blir. Han är ganska liten. Så får se hur det blir. Om jag ska tävla något. Vi får se var tiden för oss (A), eller hur man nu säger. haha!
Han står i ett litet stall på väg mot Lastberget. Jepp han är supersöt! <3

mixie - Det var något sånt jag hört också, därför vill jag prova om tredelat fungerar för honom =) Jag hoppas pullarnosgrimman kommer passa på honom då =) För det är väldigt fint! Och passar det är det ju ännu bättre. Det är klart jag inte kommer använda det om det inte passar, även fast det är fint! =)

Ha det bra allesammans!

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi