Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1367 ggr
Fining
0

Vaccinationer

På vaccinationskortet står det att hästen fått "nobiEquenza vet" -99 och -00. Efter det står det " EquilisPro vet" som hon fått -01. Därefter står det "Botvax" som hon fått -04, -05, -05 och -06. Vad är alla dessa och när ska hon ha något av det nästa gång?

Vidare står det på en annan sida att hon fått  Equip FT -020105 och 230707. Equip F fick hon -020106.

Samma frågor gäller här. Vad är det och när ska hon ha det nästa gång?

Supertacksam för svar!

lisette
0

du kan söka på preparaten på apotekets hemsida.

Zahara
0

det innebär av vad jag kan utläsa att di häst har en fullgod vac för botulismen men inte fullgo för hästinfluensa och stelkramp. Innebär att du inte kan tävla för än influensan är fullgjord…

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

[slo]
0

#2 Ja, så förstod jag det också…

Alltså: Botvax är vaccin mot botulism, Equip FT har jag för mig är både stelkramp och hästinfluensa och Equip F bara är en av dom, vilken vågar jag inte säga. Men som lisette skrev, det står säkert på www.fass.se.

[slo]
0

Eller… Vänta här nu, jag tror jag läste fel :) Hur gammal är hästen? Grundvaccination ska man göra tre gånger första året, om jag inte minns fel? Förövrigt ser det tyvärr ut som att du bommade årets vaccination med ungefär 7 månader. Men beroende på veterinär och vad man ska göra med hästen sägs det lite olika regler för intervall.

Botvax ska hon ha iår, innan det datumet hon fick sprutan förra året om du vill ha kvar vaccinationen mot botulism.

svampi
0

förvirrad…

Peppe
0

alla vaccin som har ett T efter sitt namn är stelkrampsvaccin (antingen kombinerat influensa och stelkramp eller bara stelkr.) så Equip FT är ett vaccin mot iaf stelkramp, ev influensa oxå

vi hade samma problem med Blackys, jag fattade ingenting. men när vi var hos tandläkaren så tog vi med intyget och han kollade och förklarade det med T

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Zahara
0

Ska du tävla hästen måste du göra om grund vac för influensa då du är så sen som du är! Får göra det p åmin nu då jag bommade 2 mån :( tyvärr är reglerna sådanna nu :

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus