Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 1077 ggr
Katter3
0

Dressyrpass

Hur ser ett vanligt dressyrpass ut för dig? Gör du någon speciell övning, någon speciell ridväg? Berätta! :)

Om du varierar mycket kan du skriva om ditt senaste pass.

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Anna
0

Jag börjar med ca 5-10 minuters skritt på långa tyglar och sedan ytterligare 5-10 min på korta tyglar då jag gör volter och lite andra ridvägar. Travar fram i båda varven, mycket volter. Gillar att trava fram på stora mittvolten också så att hon blir mjuk och lösgjord i båda varven.
Galopperar fram efter det. Sedan börjar jag kräva lite mer. Öppna och sluta använder jag mig mycket av också.
Vissa dagar kräver jag ännu mer än så och då brukar det bli ett par skänkelvikningar och några bak/framdelsvändningar.
När det går som bäst brukar jag sluta, oftast ca en timme senare. Travar av på lite längre tyglar i några min och skrittar av, gärna på någon slinga i skogen.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Lorita
0

jag red "dressyr" både lördag och söndag, 15 minuter skritt i höger och vänster varv och några halter och snettigenom……på lördagen med ledare och på söndagen utan ledare Skrattande det blir nog det samma nu nästa lördag och söndag också Hemlis om min man har tid att vara livakt en stund Oskyldig

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

AnnaJohansson
0

Brukar rida fram i ca 10-15 min på långa tyglar sen i ca 10 min på korsta tyglar. Flyttar undan bakdelen och mycket volter och läta och små skänkelvikningar. Sedan börjar jag trava med halvkorta tyglar och lösgöra henne mycket mer och gör mycket övningar i trav tar en liten galopp ibland och gör mycket tempoväxlingar, ökningar m.m. Om hon känns bra kräver jag mycket mer av henne med galoppombyten och förvänd galopp. Öppna och sluta i högre gångarter. Även mycket fram/bakdelsvändningar! Och slutar när det går bra! Travar lite avslappnat och skrittar av en lång stund,

Cevir
0

När jag rider självständigt på ridskolan på Casper brukar det bli ca 10 min skritt på långa tyglar och sen ca 5 - 10 min skritt med korta tyglar med mycke volter och snett igenom och sånt. Sen brukar jag trava och lägga mycket volter och göra lätta skänkelvikningar längs långsidan och vända snett igenom och sånt i våda varven. Sen blir det gallopp i båda varven. Sen skrittar jag en liten stund på långa tyglar. Sen börjar jag kräva lite mer och då brukar det bli massa skänkelvikningar, framdelsvändningar, serpentiner och sånt! :) Sen brukar det även bli att jag lägger mindre volter i "den stora volten". Svårt att förklara :P Men sen travar jag av och skrittar av en längre stund :)

/ Sara & Casper

[slo]
0

#2 Jag kan inte annat än att småfnissa i all ensamhet åt en del av dina inlägg Flört

Brukar variera mig ganska mycket, senast var cirka 10 minuter skritt med halter, volter och krångligt böjda spår, ett par varv på volt åt varje håll i trav och sen 5 minuter skritt till. Precis lagom när man själv är i släptåg Fot i munnnen

nannan
0

Skrittar 5 min på lång tygel på asfalt först och sen återvänder jag till ridbanan, med kort tygel. Jag renodlar sen hjälperna så att de fungerar framåt, bakåt och sidförande innan jag ens tänker framåt! Rider i låg form, trav, med återkommande övergångar till skritt och halt, känner att jag kan reglera tempot.

Därefter lägger jag till någon övning, har oftast en röd tråd i träningen och vissa favoriter att gå tillbaka till. Har jag dålig fantasi en dag blir det oftast programridning, eller delar ur program. Allt för att slippa hamna på volter och fyrkantsspår. ;)

Dessutom rider jag ofta ut, skänkelvikningar på grusvägar är mycket roligare, och min kära dam har en bättre bjudning och resning än på banan i ökningarna. ;)

Lorita
0

#5 det är ju så det är, dressyren är ju där man befinner sig med hästen (eller själv) just nu så har vi precis slutat med ledare och kan rida själva lite grann Oskyldig det är riktigt roligt att stå på ruta ett igen Skrattande

The-Photo
0

#7 Men du har ju massa hästar!!`??

Hur hänger det ihop??

Lorita
0

#8 en massa hästar? jag har Ametist 3 år sen har jag Kiara hon är, fyra år och under inkörning nu, och Karisma född i år, Kiaras föl…….det blir tre hästar det Skrattande Kiara har jag lite dåligt samvete för jag måste hitta en liten pojke/flicka som kan rida henne snart Generad jag kan liksom inte rida en B-ponny, jag är för stor för det Hemlis