Lång ryttare
Vad kan man "göra" på hästen när man rider när man är så här lång? Detta kortet är ju taget barbacka så med sadel blir ju benen högre upp. Kan man galoppera och trava och sånt barbacka och kan man hoppa och sånt. Någon sa liksom till mig att man inte kunde det :/
OBS, Sorry Jennifer, gjorde detta för en annna tjej sa att du typ bara kunde skritta med Pocca :/ Jag tror absolut inte henne eftersom Pocca varit med dig utan problem i sommar
man kan göra allt utan sadel som du kan göra med bara man har bra balans! tänk bara på att du belstar ästens rygg helt annorlunda utan sadel än med! ha så kul :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Tack men det är inte JAG som är lång X) utan en kompis

Hur menar du med vad man kan göra?
Det är fö mest inte benen på en ryttares längd osm blir för långa och inverkar fel…
Ser ju lite lång ut med svårt att bedöma… benen hänger ju typ ner till knäna.
Jag skulle säga att man skaffar sig en större häst, eller börjar köra :D
#3 Jag menar att t.ex kan man hoppa och sånt utan att det påverkar hästen balns m.m när man är så här lång?

Det påvkerar hästens balans Väldigt mkt skulle jag säga, och absolut vid hoppning, eftersom ryttaren får så pass långt överliv.

Tycker inte det är en sån bra ide att rida barbaka så mycket. Det sliter så otroligt mycket på hästens rygg! Jag får skuld känslor när jag rider barbaka…

Jag skulle säga att det inte öär mtk bättre att rida barbacka än med sadel, snarare värre eftersom rytare med sadel lär rida seriösare och försöka pressa hästen till att göra saker som den nog inte borde med så lång ryttare….
Ryttaren är förlång och balansen försämras. Jag höll fast vid en b-ponny fast jag va förstor. Detta ser ut som en shettis som visserligen är stark. Men men korta ben och förstor ryttare så blir det ingen bra balans varken med eller utan sadel. :(

av egen erfarenhet så blir det svårt att hoppa höga hinder när man är för lång för hästen. hoppade en väldigt smäcker d-ponny (jag var 170cm) för några år sedan och så länga som hindren var låga gick det bra, men när dom kom upp lite ihöjd (ca L:C) hände det ibland att mina fötter släpade i bommarna. balansen påverkades inte märkbart i vårat fall iaf.

ni som säger att jag påverkar hästens balans har fel… jag väger typ ingenting och det är vikten som är avgörande också. jag vet att jag är lång, jag ska inte rida henne länge till men jag säger det själv, jag är inte för tung. jag påverkar inte hennes balans, inte vad jag märker i alla fall och inte vissa andra heller. jag hoppade 70 oxer med henne i somras helt utan problem och hon ville hoppa högre :P detta kortet som visas här är taget barbacka och mina ben ser skiiiiitlånga ut men med sadel är det en helt annan sak. ni får ju ha era åsikter, men hon är väldigt stark (hon är en korsning av shettis och welsh) skulle jag påverkat hennes balans hade hon visat det på något sätt, men det gör hon inte. jag tänker verkligen mycket på Pocca <333 och när jag känner att hon verkligen inte klarar av mig mer så måste jag själv ta det beslutet att sluta rida henne..
Jag känner Jennifer och det var hos mig hon hade sin sommarhäst hos, den ni ser påbilden, Pocca. När vi red i sommras var det inga problem. Hon kunde hoppa och allt utan problem. Jag märkte inte att Pocca skulle tycka det var obehagligt att ha henne på ryggen för att hon var för lång, vägde för mycket elr hade dålig balans. Nä tvärtom, de går tydligen rykte om att hon ska va en ponny som slänger av sin ryttare hit och dit och bockar och sånt men jag såg inte det en enda gång dom fyra veckor hon var här och Jennifer själv har aldrig varit med om att hon skulle försöka kasta av henne. Vikten har ju också mkt med att göra med balans, om hon väger som en som är 1,60 (vilket hon är) så påverkar de ju balansen. Men hon väger lika mkt som jag och jag är 1,48 lång. Alltså typ bara 40. Det är ju inte nått Pocca inte klarar av. Det är väl bara det att hon har lite långa ben. Jennifer har också varit väldigt orolig över att hon är för lång för henne. Sen tycker jag att vi underskattar häste, hon klarar mkt mer än vad som tros vid första gången man ser henne. Skickar med en bild sen i sommras
På den bilden såg det ju lite bättre ut :) söt häst
Nu har jag inte hunnit läsa hela tråden, men jag skulle inte vilja rida en häst som jag är såpass mycket för lång för. Det påverkar balansen mm otroligt mycket.

Har heller nt läst hela tråden men jag tkr att en ryttare som är så pass lång inte ska rida den hästen övt.
Jag tycker inte att ryttaren ska rida hästen övht, det är rent ut sagt skadligt för hästen, visst det är jobbigt att inse att man är för stor men det där är inte schyst mot hästen! Och vikten är inte det viktigaste, utan längden då en välbalanserad tung men lagom lång inte hindrar hästen på samma sätt som en på tok för lång ryttare!
#13 Pocca bockar DOCK inte, Hon är världens snällaste ponny, hon märker vilken ryttare som sitter på henne och så anpassar hon sig till den och testar den lite.

jag vet att jag är för lång men herregud jag är inte för tung det handlar om vikten också!!!!!!! ni har inte sett mig rida henne eller hur?! hur kan ni då få för er att säga att jag SKADAR Pocca? :'( jag blir skitledsen när ni säger så, jag tänker på Pocca, hon betyder allt för mig och jag vet när Pocca inte klarar av mig mer! jag ska inte rida henne länge till, för jag har faktiskt en hjärna jag med! jag vet att jag är för lång! men jag är inte för tung! jag påverkar inte Pocca på något sätt! kan vi inte bara lägga ner detta för det är inte ens jag som lagt in tråden! jag ville inte starta denna diskussionen :( men bara så ni vet så äger Pocca hela mitt hjärta <33 och jag vet bäst själv när Pocca verkligen inte klarar av mig mer..

#14 hehe det är klart hon är söt :D <333
pocca: När du sitter i sadlen så hade du hoppläde roch ursäkta att jag säger det en ganska stor hoppsits. Så man ser inte så mkt. Visst såg det bättre ut i sadlen, men det är inte det det handlar om. Det är inte bara längden som påverkar balansen hos en häst det är även vikten. även om du inte är förtung så är du aldeles förlång. Jag vet att man blir ledsen av att höra det och det kvittar hur högt ni har hoppat. Hon kanske orkar det, men det är skadligt för en häst som har en förlång ryttare.
Jag red själv en liten b.ponny 1.17 som jag saknar oehört mkt nu när en annan liten flikka har hennes sedan sommarens slut. Visst vi hoppade 80, och hon va ahögt över, men det va ljust balansen. Va hade hänt om jag har släppt, eller inte rätat mig? Vi hade säkert gått omkull.

eftersom inte ryttaren på bilden ens har bett om att bli bedömd låser jag här med tråden!